Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Několik dní před začátkem druhé světové války se německá kapesní bitevní loď Admiral Graf Spee vydala úžinou mezi Islandem a Grónskem, aby poté na čas zmizela v jižním Atlantiku. Podle rozkazů měla pod velením námořního kapitána Hanse Langsdorffa ničit nepřátelské obchodní lodě. Stihla potopit devět spojeneckých lodí, než si svůj cíl osudově zmýlila a nevyhnula se tak včas britské křižníkové skupině vedené komodorem Henry Harwoodem. Následná bitva této německé bitevní lodi a třech britských křižníků u ústí Rio de la Plata vstoupila do námořních dějin. (dopitak)

(více)

Recenze (18)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Námořní válečný příběh založen na skutečné události obsahující na padesátá léta luxusní bitvu válečných lodí. K tomu nádherné scenérie, které se zase až tak často nevidí. Technická stránka je sice viditelná, ale ve své době se to jinak nedělalo. Scénář se snaží přiblížit onu událost co nejlépe a zároveň v té nejjednodušší formě k řádnému uchopení podstaty věci a to se podařilo. Synonymem je pevné tempo ukazující vše patřičné k přiblížení života námořníků a důstojníku na lodi. Zábavná forma navíc dokáže udržet diváka po celou stopáž. Svým způsobem by se dalo říct, že je celý koncept pojat hraným dokumentárním stylem, ale je samozřejmě jasné, že k realitě to má hodně daleko. Převyprávění historického okamžiku v této formě však postačí a film jako takový, i přes určité nepatřičnosti, které se nevyhnou žádného filmu, lze považovat za jeden z lepších. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Je paradoxní, že úlohy Grafa Spee se ujal lehký křižník Jamaica (viz update - oprava), spolu se Sheffieldem asi nejvytíženější britský křižník války. Ohledně zpracování film celkem ujde zvláště poměrně slušným popisem pozadí prvního střetu velkých lodí za druhé světové války. Co se týče DonemPedrem zmíněné šachové partie, do jisté míry tomu tak bylo, neboť kapitán Grafa Spee Langsdorff jako jeden z mála německých velitelů respektoval mezinárodní pravidla vedení námořní války a k nepříteli se choval s úctou a respektem. Update - oprava Tak opraven v e-mailu panem Otou Havlem, kterému tímto děkuji, tímto popisuji účast jednotlivých lodí: HMS SHEFFIELD jako HMS AJAX, INS DELHI (ex. ACHILLES) jako HMNZS ACHILLES, HMS JAMAICA jako HMS EXETER, HMS CUMBERLAND jako HMS CUMBERLAND, USS SALEM jako Admiral GRAFF SPEE. Je to nějakých 15 či ještě více let, co jsem film viděl (v němčině snad na RTL), paměť mi to poněkud přeházela. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Myslím, že aj v roku 56 išlo spraviť námornú bitku lepšie, ako to vidímé v tomto filme. Proste tu chýbali grády a aj gule nesprávat sa za každých okolností džentlmenstky. Príchodom lodí do montevidejského prístavu ztráca film tempo už celkom a miestami vtipné situácie či nezáväzné dialógy vojnovej drámy príliš nesvedčia. Už po pár minútach po pozretí filmu má človek problém spomenút si na nejaké zaujímavé scény či situácie - snáď okrem drobnej role Ch. Leeho. Hodnotenie: 55% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nemůžu souhlasit, přes prakticky nemožnou orientaci ve spojeneckých lodích je zobrazená bitva jedním z nejdramatičnějších a nejlépe natočených filmových momentů, co pamatuju. Omáčka na začátku a na konci (tam jí dost pomáhá výborný komentář reportéra Mika Fowlera z pláže v Montevideu) se dá přežít, film lze chápat jako památník a vyslovenou úctu několika málo válečným gentlemanům, i těm nacistickým. DonPedro docela dost přehání. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

O této slavné bitvě, kdy kriegsmarine nakonec nezbylo než loď potupně potopit vlastní posádkou jsem četl už hodně dávno v knize Moře v plamenech od skvělého odborníka na tuto problematiku Miloše Hubáčka (mimochodem on je povoláním hlavně právník!!!). A tak když jsem dostal možnost vidět onu statečnou bitvu Ajaxe, Achilla a Exeteru s německým korzárem jako film, neváhal jsem ani minutu. Doba vzniku slibovala autetickou techniku i uniformy a má očekávání se v podstatě vyplnila. Kapitán Langsdorff - velitel Admiralu Graff Spee se skutečně choval jako korzár a jediný rozdíl mezi ním a těmi v sedmnáctém století byl ten, že na přemožených lodích neraboval. Dokonce střílel varovné výstřely před příď aby posádka měla čas se vzdát - což ve filmu ani nezaznělo. Ti kdo palbu opětovali, dostali pak nějakou tu ostrou do nástavby což obchodním lodím mnohdy stačilo na výlet k rybičkám. Jinak lodě potápěl až když byly prázdné! Nikdy neváhal vyslat čluny pro trosečníky a postaral se o ně. Byl začátek války a mořtí vlci se ještě chovali jako džentlmeni. To až později když německé velení vyhlásilo totální válku neváhala třeba osádka ponorky po vynoření postřílet přeživší z torpédované lodi. Hitler dobře věděl, že hlavně povstupu USA do války se lodi díky obrovské výrobní převaze USA podaří stavět a doplňovat rychle, zacvičit ale osádku trvá a tak každý mrtvý kvalifikovaný námořník ať už od válečného námořnictva či obchodního loďstva se dle jeho zvrácené představy totálního válčení počítal... Komu se chování německého kapitána líbilo, doporučuji mu vidět film s podobnou tematikou Laconia (2010), kde je to zase pro změnu kapitán německé ponorky ukazující, že ač válečník, je také člověk. Bitva u La Plata nijak nevybočuje z řady válečných filmů té doby. Řada scén je studiových, zasažené lodě jsou vždy modely a třeba rámovací palba působila vyloženě směšně. A to samozřejmě musím pominout onen fakt, že Graff Spee hraje britský lehký křižník nejen se zcela jinou nástavbou, ale i počtem komínů, jinde umístěným jeřábem pro průzkumný hydroplán atd - nemluvě o radaru na hlavním stožáru :-).. V pár záběrech měla dokonce obsluha pom pomů na hlavách americké helmy.. :-). No nic, chápu, že přestavovat nějaký kolos by bylo drahé a veřejnosti v kině stačilo, když to mělo hodně děl a třepotala se nad tím vlajka se svastikou. Jinak se ale film celkem věrně držel historické linie a tak je mu třeba lecos odpustit. Dávám za 4 torpéda! * * * * ()

Zajímavosti (13)

  • Natáčení se přesunulo k La Platě 23. prosince, přesně na šestnácté výročí bitvy. (sigf07)
  • Bitva u ústí Rio de La Plata byla první námořní bitvou druhé světové války a také první bitvou v Atlantiku. (Marek06)
  • Ihned po potopení kapesní bitevní lodi „Admiral Graf Spee“ zakoupili Britové její vrak od Uruguayců. Měli zájem zmocnit se pokročilejších technologií německé lodi (radar, dálkoměr), což se jim také podařilo. Vrak dodnes leží v hloubce 11 metrů, nakloněný na pravou stranu a rozlomený na tři části v Río de la Plata. (prsnirizky)

Reklama

Reklama