Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nechvalně známý bandita se přiznává ke znásilnění a vraždě a zdá se, že spravedlnosti bude dán rychlý průchod. Ale moment: hlásí se svědkové zločinu a každý z nich nabízí odlišnou verzi událostí. Vidí divák pravdu nebo lež? Rok po filmu Hud se jeho hvězda Paul Newman a režisér Martin Ritt znovu sešli, aby přenesli japonskou klasiku Rašomon na Divoký Západ a vytvořili “řízné a provokativní drama, na hony vzdálené běžnému filmovému průměru.” (A. H. Weiler, The New York Times). Paul Newman sahá hluboko do studnice svého talentu a představuje bezostyšného desperáta, stojícího ve středu protichůdných událostí. Oporami v tomto příběhu o hledání pravdy, a lidskosti i nelidskosti v pozadí, jsou mu mimořádné vedlejší výkony Laurence Harveyho, Claire Bloom, Edwarda G. Robinsona a Williama Shatnera. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (26)

Kimon 

všechny recenze uživatele

Výborné. Mnou předpokládaný běžný western se kouzelným proutkem proměnil ve výborné psychologické drama neobvyklých rozměrů v černobílém provedení. Jeden mrtvý, jedna zapomenutá železniční stanice, tři čekající cestující a jimi analyzované výpovědi či vzpomínky pěti účastníků dramatu vás vtáhnou naprosto dokonale do neuvěřitelně zajímavého děje. Sledujete, vnímáte, domníváte se, aby jste v průběhu filmu opakovaně zjišťovali, že pravda je někde úplně jinde. A kde vlastně je pravda? Zná ji někdo? Jak se to vlastně všechno stalo? Tyto a mnoho jiných otázek si můžete položit, ale na konci zjistíte, že pravda je pouze a jen v každém z nás. Ten film ani tak není o tom, co se v něm děje a jak to skončí, ale je o nás. O svědomí každého z nás. Jsem obdivovatelem Paul Newmana jako herce i jako člověka. Mexického banditu v tomto dramatu zahrál v pravdě dokonale, naprosto odlišně a k nepoznání s jeho budoucími rolemi. Roli zahrál natolik profesionálně, že jsem měl zpočátku problém přesvědčit sám sebe, že toho "smradlavého mexikána" Juana Carrasco hraje skutečně Paul Newman. Film bude přínosem a skvělým zážitkem především těm, kdo chtějí od westernu poněkud více než pouhé střílení a romantiku Divokého západu. Tento příběh by se klidně mohl odehrát kdekoliv jinde, než v prostředí mezi kaktusy a divokými pistolníky. Kdo tedy chce shlédnout klasický western, nechť se poohlédne po jiném titulu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ano, zabil som toho muža, ale nezavraždil! To je rozdiel..." Ďalšia skvelá spolupráca Newmana a Ritta. Nechápem ,ale film mi pripadá mimoriadne vyspelý na svoju dobu vzniku a tu na csfd je výrazne podhodnotený i vzhľadom na malý počet hodnotiacich. Je tu zaujímavý príbeh a mix súdnej drámy a westernu, v ktorom sa prelínajú, dopĺňajú a navzájom vyvracajú až 4 rôzne verzie vraždy a znásilnenia, ktoré má vraj na svedomí známy mexický bandita Carassco. Toho úplne bravúrne zahral P. Newman. Jeho nedokonalú angličtinu miešanú s mexickým slovníkom si vychutnáte iba v pôvodnom znení. Film je majstrovsky zrežírovaný, každá verzia príbehu je zaujímavá a je veľká škoda, že sa tu Newman neobjavuje častejšie. Škoda trochu unáhleného záveru, rád by som videl Newmana s nejakým posledným slovom, prípadne vynesenie rozsudku. Chýbalo mi to tam, inak by som možno dal i plný počet. Film 80%. Newman 100%. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

*** No páni drazí, klobouky dolů. Podobenství jako Hemingwayův Stařec a moře, kdyby ho napsal Dürrenmatt. Fraškovité divadlo na divadle, jako od Shakespearea Toma Stopparda. Deadman, kdyby William Blake měl sžíravý ostrovtip Josepha Hellera. Skrz naskrz prosáklé romány Thomase Hardyho z pera Jaroslava Haška. Etc. *** Paul Newman mě čerstvě po Paris Blues nanovo rozsekal, a to jsem si myslela, že už jsem viděla všechno, co dokáže. Jak se tu variabilně šklebí, jak intonuje, válí mexikánskou angličtinou, ohrnuje pysky, a jak smyslně vede koně proti té vyděšené holubičce, hravé šelmičce, prohnané lasičce, jako by tančili paso doble. *** Geniální kamera. Fyzično, prašno, hmatatelné dobývání scény, surová, tělesná realita, se kterou se v řeči a skrze lidské slabosti, ješitnosti a malichernosti provádějí nejrůznější čachry. Když ale například mrtvý muž líčí svou sebevraždu, a vy později zjistíte, že to není zahanbená konfese, ale hrdé překrývání mnohem ubožejší varianty, zamrazí. *** Od v nejjemnějším žertu vycizelovaných náznaků, že se manipuluje s vyprávěním, s narůstajícím počtem vypravěčů se příběh převléká přes hořkou ironii a výsměšný sarkasmus až do sžíravé burlesky, a na samém konci moralitka jako třešnička na dortu. *** Na výsost. *** A také hudba! *** Myslím, že dnes jsem objevila nejpřehlíženější majstrštyk století. ***A mimochodem, když se sami sebe zeptáte, kde se tam vzalo to dítě, dojde vám, že tahle story má přinejmenším ještě pátého vypravěče. Kněz má také svoji verzi příběhu. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja si myslím, že remaky klasických originálov nevznikajú kvôli tomu, aby sme ich neustále porovnávali a hádali sa, ktorý je lepší a rozčulovali sa nad zmyslom dvakrát videného. Remake Rashomona Zneuctenie rátal s tým, že divák pôvodný film nevidel a Ritt mu chcel tento zaujímavý príbeh o hľadaní pravdy ponúknuť. Ďalším dôvodom vzniku prerábok je pridávanie nových myšlienok a motívov, ktoré sú špecifické iba pre daný kraj, v ktorom sa staronový príbeh odohráva. Preto má Zneuctenie svoje opodstatnenie, i keď stále pre mnohých milovníkov originálu pochybné. V tomto prípade nám tu pribúdajú kresťanské hodnoty a westernový záver (ten v rozprávaní), ktorý ukazuje postavy v trocha odlišnom svetle ako originál a je jedným z filmov, ktoré demytizujú klasických hrdinov žánru a nakoniec všetky postavy príbehu. Nedáva im však ani čisto negatívnu rolu. Ritt dokázal, že Kurosawov príbeh je maximálne univerzálny a tak ospravedlňuje vznik svojej verzie. Významný posun vidím vo výprave oboch diel. Zatiaľ čo Rashomon sa odohráva celý v lese, čiže v uzavretom prostredí a svetlo preniká iba pomocou slnečných lúčov v podobe šípov, Zneuctenie má svoju divadelnú uzavretú scénu iba na mieste činu, vzhľadom na žáner sa ocitáme často v otvorenej šírej westernovej krajine. ()

aluna 

všechny recenze uživatele

Jeden zločin - vícero náhledů na něj, z nichž pravda bude, pokud vůbec, kdesi uprostřed, podtrhováno morální konfrontací na nádraží, kde i ten, který by měl odolávat pokušení, je jen člověk. Rozbor lidský povahy nepřináší sice nic netušenýho, ale dívá se na něj svižně. Zejména díky zatraceně charismatickýmu Newmanovi hlavně pro dámský pokolení, kterýmu navíc přináší užitečnej tip - že pokud, lidově řečeno, šáhnete chlapovi na koule, je váš - něco tak hloupě a jednoduše nízkýho bych sice od inteligentní populace, kterou ta mužská je, nečekala, ale je pravda, že už naše babičky zjistily, jak skvěle to někdy funguje. Škoda potom nás, hodných holek, kterým tato manipulace lidskými bytostmi připadá tak přízemní, že radši strávíme celej život se svobodně se rozhodujícím partnerem a potažmo holým zadkem, kterej si případně šatíme samy... ()

Galerie (127)

Zajímavosti (1)

  • Newman se na roli pečlivě připravoval a strávil dva týdny v Mexiku, aby se naučil místní přízvuk a pochytil něco z atmosféry. (Mikino00)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno