Režie:
Zdeněk SmetanaScénář:
Anna JuráskováHudba:
Jaroslav CelbaHrají:
Jiřina BohdalováSérie(3) / Epizody(39)
Obsahy(1)
Animovaná kreslená půvabná pohádka o dvou malých skřítcích Křemílkovi a Vochomůrkovi z pařezové chaloupky ukryté v mechu a kapradí. (Česká televize)
Recenze (131)
Podobně jako u Rákosníka musím poznamenat, že vhodnost označení tohoto projektu jako ,,pro děti" je přinejmenším sporná. Faktem je, že na rozdíl od žlutozeleného velkopěstitele marihuany zde hlas koresponduje s předávanou hodnotou, tedy vyzdvižením poklidného soužití gejů. Ovšem když už tvůrci chtěli dosáhnout v očích pididiváků takového cíle, měli snad upozadit sexuální motiv! Křemel s Vošomurem sice po většinu epizod neinklinují k mimopartnerským stykům (patrně proto, že pařez je situován na dosti opuštěném místě), ovšem to, že po celý den neopustí svůj postelový úbor, dává dětem jasnou zprávu o jejich fixaci na noční aktivity. S přimhouřením mých křesťanských brejlidel mohu seriál doporučit, ovšem pouze pro starší osmnácti let, zároveň však před bohem sezdané jedince. Jedinou výjimku mohou býti řádně poučení chlapci, kteří poctivě a se zápalem ministrantují, jsou tedy pod bedlivým dohledem statného faráře. ()
u některých večerníčků vůbec není na škodu, kdy je člověk skoukne i jako dospělý. Ono se řekne, skřítkové, a ještě tak neatraktivní (pravda, sice žijou spolu, ale ty řeči o možné čtyřprocentnosti mi přijdou hodně tendenční a ovlivněné současnou dobou), ale v chaloupce se jim dveře netrhnou, v každém druhém díle nějaká dámská, často dlouhodobější návštěva. Jinak samozřejmě Celbova hudba je naprosto dokonalá. Bohdalové skřípavý hlásek jsem ani jako dítě nemusela, ale narozdíl od Rákosníčka ho tady ještě vydržím - ale nesmí předstírat, že zpívá (a bohužel se tam zpívá (kdovíproč) docela dost). ()
Kolik generací už na nich vyrostlo? K několikaminutové pohádce na dobrou noc usedají každý večer tisíce dětí. Místy kouzelné zpracování ano, ale cílovým divákem je dítě, především předškolního věku. Leckdy se tak OBECNĚ nedá přehlédnout ona drásavá hudba a depresivní nálada, která z každého druhého dílu vyzařuje. Ostatně, s odstupem času, si každý musí všimnout, že u nás vzniklo velké množství Večerníčků, kde hlavní postava snad v každé epizodě brečí, fňuká, kňourá. ()
nostalgické -3* ani mě se Křemílek s Vochomůrkou z pařezové chaloupky moc netrefily do dětského vkusu, ale nemůžu je zase tak moc zatracovat a na tři hvězdičky ještě mají. Sice animace je slušná, ale asi jsem si tyhle večerníčkové pohádky víc vychutnával z gramofonové desky. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 0 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Nevím jak se mi tento večerníček líbil v dětství. Nevzpomínám si. Můj názor je ale takový- je určen spíše pro dospělé, tak to alespoň vnímám dnes. Nevím jaké drogy to pan Čtvrtek bral, ale jeho Křemíle a Vochomůrka a zejména Rumcajs, to jsou multi dimenzionální příběhy plné skrytých významů a tajných vzkazů. Jeho pohádky, to je skutečně známka punku. 100% ()
Galerie (5)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (9)
- Jiří Sovák vzpomínal (těžko říct, nakolik v žertu), jak se zrodil pověstný přiškrcený hlásek, který Jiřina Bohdalová propůjčovala Křemílkovi a Vochomůrkovi: "Byl jsem u toho. Točili jsme spolu film Přísně tajné premiéry. Na jedné scéně jsme se nemohli dohodnout. A protože jsme oba vzteklouni, pro ránu nejdeme daleko. Byli jsme spolu někde v roští, Jiřina mi vrazila facku, já ji za odměnu trochu přiškrtil. Frič na nás volal, co je s námi. A ona tím přiškrceným srandovním hláskem volala: 'Macu, my si tady s Jirkou něco vysvětlujeme!' Ta úžasná kombinace něžňoučkého dětského hlásku s hrubým násilím vyzněla nakonec příznivě pro celou československou kulturu. Jiřina si tu mutaci výborně osvojila a výsledek z namluvených pohádek znáte. Ovšem autorem jsem já a k autorství se hrdě hlásím!" (NIRO)
- Tvůrci pro tento díl změnili úvodní melodii, která jinak beze změny provází všechny tři série. Rozšířili ji o sborové zpěvy, protože epizoda je o zpívání. (sator)
- Jiřina Bohdalová prozradila, že hlasem Křemílka a Vochomůrky prvně promluvila v rozhlasové hře o modrém psíkovi, ve které účinkovala s Karlem Högerem. (sator)
Reklama