Reklama

Reklama

Stromboli

  • Česko Stromboli, země boží (více)

Obsahy(1)

Karen z Litvy sa vydá za Taliana Antonia, aby unikla z internačného tábora a odsťahuje sa s ním na jeho rodný ostrov Stromboli. Dedina na úpätí aktívnej sopky je takmer vyľudnená a tí obyvatelia, ktorí v nej ostali, sa na cudzinku, ktorá nerozumie miestnemu dialektu, pozerajú s pohŕdaním. Miesto sa pre Karen čoskoro stáva novým väzením a ona zúfalo hľadá spôsob, ako by z neho unikla. (RTVS)

(více)

Recenze (19)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Karin (Ingrid Bergmanová) nezlomila válka ani drsný život na Stromboli, až pak příroda/bůh ve své krásné a netečné velikosti. Bohu, který hází hořící kameny ze země, se nelze zpěčovat, nelze si na něm nic vynutit silou ani rozumem, jen pokorou. Rosselliniho filmy tvoří kodex, kterým se řídili nejen báječní režiséři italského neorealismu, nýbrž je platný pro veškerou kinematografii do konce minulého století. Na jeho základě je možno filmy nejen sledovat, ale také posuzovat a hodnotit.... (Lov tuňáků a jeho dopad na Karin viz Anais) ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Další z Rosselliniho skvělých, milostí korunovaných duchovních dramat. Dále se SPOILERY. Karen se chce tak trochu změnit. S prstýnkem na ruce chce teď žít normální, spořádaný, středostavovský život se snědým Italem na středomořském ostrově; nebýt už běhnou. Jenže ten Ital je dutý neomalenec z předsudků plné vsi. A ten ostrov Stromboli, sopka, na jejíchž svazích nevyroste kytka, natož strom. Co teď, Karen? Zkoušet změnit muže a jeho okolí je marné. Na cestu pryč nejsou peníze. Chápavý kněz, v jehož objetí hledáš útěchu, tě odmítne, když ho zkusíš dotknout. A sebeletmější pokus o románek se strážcem majáku znamená rány od manžela. Co dál? Útěk na pevninu… anebo do jícnu sopky? Na to první nemáš prostředky, na to druhé odvahu. Nakonec je ta osvícená mezi barbary, ta, které schází podle venkovanek skromnost, přeci jen přinucena k modlitbě. „Je to tu všechno strašné… ale já jsem ještě horší.“ Pomyslí na dítě, které nosí pod srdcem. „Zachráním tě… mé dítě. Bože! Pomoz! Dej mi sílu… pochopení… a odvahu! Milosrdný Bože!“ A divák zjišťuje, že právě o tom ve filmu celou dobu šlo – o konverzi. Tak jako ve Viaggio in Italia. A že odpovědí není útěk, ale změna vlastního srdce. Rosselini je mistr konců. To, čím nechává procházet svou hrdinku, připomíná Waughovo drásání postav v Brideshead Revisited. Je to ohnivá pec. Nezůstává tu prostor pro pozemské štěstí… ale pouta a bezvýchodnost se stávají bloudivé duši laboratoří svatosti. Dokud by měla Karen, kam utéct, utíkala by. Ale nyní je zkrocena Bohem-sopkou – zprvu se jevícím jako děsivý živel, ale stačilo vystoupat blíž a hora odhalila i svou krásu. Stromboli… terra di Dio. Přesně v tomto duchu se nesou slova Leona Bloye (Katolíci moroví), která jsem dnes četl: "Tato obludná láska vyčkává sice, protože chce naše svobodné rozhodnutí; ale při tom stále číhá, a jak jen na okamžik přestaneme se jí vzpírat (neboť to je hlavním křesťanovým zaměstnáním), vrhá se nám do náručí, usidluje se v našem srdci, jež to nechápe, převrací náš život a činí nás odpornými sobě samým i celému světu. Neopouští nás nikdy, neboť její žádost jest věčná. Při sebe menší známce slabosti vrhá se na naši duši, osvobozuje ji od ní samé, duše se zmáhá šílenství, a hůře než to, duše láskou tou otupí pro vše světské. Stává se účastnou trýzní této lásky, vzbuzuje v ní tužby, jimž nenalézá výrazu, žádost, které si nemůže přiznat, láska ta v ní vzrůstá a zabila by ji, kdyby mohla zemřít, ale žije, aby trpěla." ()

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

A konec si domysli, laskavý diváku! Za jednu škrtnutou hvězdičku, jinak by to bylo jasných pět hvězdiček. Tohle sociálně kritické drama jej postavené na dvou protikladech. Litevka Karen, pocházející ze zámožné rodiny, se po peripetiích za války dostává do internačního tábora na Sicílii, odkud se dostává, když se provdá za Antonia, který s ní odchází domů na Stromboli. Zde plyne jakési bezčasí, kdy část ostrovanů před ukrutnou bídou, zaostalostí, ale i často vybuchující sopkou odchází do světa, druhá část lpí na starých vyčpělých mravních zásadách. Karen je otřesena, ale zdá se, že se díky lásce Antoniovi s ostrovem smíří, ale po novém výbuchu sopky pochopí, že žije ve světě založeném na základech, jež se jí bytostně příčí, a od manžela utíká - až k vrcholu sopky. Zde příběh končí. Kdo ví, jak to pak dopadne? Už se nedozvíme. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Neviem, čo som si mal zobrať z tohto filmu. Jedine to, že Taliani hovoria anglicky tak asi ako Pakistanci. Ale to asi nebolo zámerom. Osamelá žena, tehuľka na skalách, veselá hudba dáva sem tam lepšiu atmosféru, ale bez farby si ani to more človek nevychutná. A tak slávy tomto filmu urobila snáď len aféra Bergmanovej s Rossellinim. A z tých italských folkových songov mi začal prirodzene tvrdnúť maz v ušiach. Utrápené a uplakané to dosť bolo. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Odmietnutie udelenia prisťahovaleckého víza argentínskym konzulom, túžba uniknúť z tábora a manželstvo, ktorého dôsledkom je príchod na sopečný ostrov, z ktorého každý, kto môže, uniká, to sú tri vstupné parametre, ktoré určujú ďalší vývoj príbehu. Karen je cudzím prvkom v tradičnej štruktúre obyvateľov ostrova a jej zúfalé snahy o únik z neho pripomínajú tuniakov zmietajúcich sa v rybárskej sieti. Roberto Rosselini vložil do filmu svoje režisérske umenie, Ingrid Bergman svoj herecký talent a 70 rokov od vzniku filmu svoj erodujúci vplyv. Preto som viac ako tri hviezdičky nedokázal dať. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (12)

  • Natáčanie poznačila tragická udalosť. Počas hľadania najvhodnejšieho miesta na natočenie poslednej scény priamo pri krátery sopky zahynul zástupca režiséra Lodovico Muratori, ktorý sa nadýchal veľkého množstva síry a chlóru. (corona)
  • Film sa v čase vydania stal škandalóznym vďaka mimomanželským vzťahom medzi Rossellinim a Bergmanovou, ktorý sa začal počas výroby filmu, čo malo za následok dieťa narodené mimo manželstva niekoľko týždňov pred americkým uvedením filmu. V skutočnosti táto aféra vyvolala v Spojených štátoch taký škandál, že cirkevné skupiny, ženské kluby a zákonodarcovia vo viac ako desiatke štátov po celej krajine požadovali zakázanie filmu. Následkom toho bola Bergmanovej hollywoodska kariéra na niekoľko rokov zastavená, kým nezískala cenu Akadémie za výkon vo filme Anastázia (1956). (Arsenal83)
  • Natáčení probíhalo na Liparských ostrovech u Sicílie. (Terva)

Reklama

Reklama