Režie:
Robert MontgomeryScénář:
Steve FisherKamera:
Paul VogelHrají:
Robert Montgomery, Audrey Totter, Lloyd Nolan, Tom Tully, Leon Ames, Jayne Meadows, Dick Simmons, Eddie Acuff, Robert Williams, William Newell, Sherry Hall (více)Obsahy(1)
Editorka kriminálního magazínu si najme Philipa Marlowea, aby vypátral manželku jejího šéfa. Soukromý detektiv brzy zjistí, že se zapletl do nebezpečného případu vraždy.
Film využívá ve své době originální subjektivní kamery, kdy vidíme skoro celý film z pohledu hlavního hrdiny.
(JayZak)
Videa (1)
Recenze (24)
Dobře, řekněme, že za odvahu natočit koncem 40. let film z pohledu první osoby si to dvě hvězdičky zaslouží. Ale divácky je to prostě defilé mluvících hlav (a na hercích je vidět, že i je zmáhá to mluvení do kamery a neustálý pokus mít nějaký výraz obličeje), navíc vše v interiéru, dokonce ani k tomu jezeru se nepodíváme a Marlowe vše mimo obraz odvypráví. Nakonec je z toho všeho takový hybrid mezi rozhlasovou hrou a leporelem. Navíc hlášek je tady jen pár, protože jde jen o vykuchaný a předžvýkaný příběh podle knihy, nikoliv životnou a plnohodnotnou adaptaci. A Montgomery, který se v pár záběrech v zrcadle a ve vysvětlovacích vsuvkách objeví, se na Marlowea moc nehodí. ()
Chvíľku trvalo, kým som sa do filmu dostal. Ten POV systém nie je úplne divácky vďačný. Postupne ma to však začalo strhávať a poslednú tretinu som bol vyložene nadšený. V mnohom pomáhala perfektná hudba (niečo ako Ligetiho zbory v 2001 prípadne Shiningu). Automobilovú naháňačku to dostalo do úplne inej nálady. Možno to každý nerozdýcha, ale mňa to bavilo dosť veľmi a ako experimentálny noir určite viac ako "nemý" Zlodej. Ale je samozrejme jasné, prečo ide v rámci tejto formy o slepú uličku. 8/10 ()
Netypická Chandlerovská adaptace zaujme dvěma věcmi - jednak využitím hlediskového záběru (křečovitost tohoto přístupu tedy dokázali vytěžit už ve čtyřicátých letech!), jednak vynikajícími marlowovskými dialogy. Robert Montgomery je však patrně nejméně vhodným noirovým hercem, jakého jsem měl tu čest na plátně vidět a jeho kombinace s Audrey "křivé obočí" Totter v roli femme fatale je doslova smrtící. O uměle přilepeném happy endu (drsný detektiv opouští profesi) raději mlčet. ()
Tenhle film provází respekt za snahu o ozvláštnění a jinak taktní krčení rameny. Jenže jiné pozitivum než "snahu" tu nevidím - realizováno je to až příliš špatně na to, aby bylo prvenství omluvou. Těžko se vlastně věří, že první experiment s takovou formou v takovém rozsahu je tak málo nápaditý a promyšlený. Je to prakticky nekoukatelně nudné a jako by si to tvůrci neuvědomovali, tomu ještě přepálili stopáž na 105 minut, což byla tehdá už nálož. ()
Úplne zbastardená predloha. Pomaly to vyzerá ako paródia. Všetko je tu prepálené i na dobové pomery a to, čo stvára Audrey Totter je nezabudnuteľné (nečudo, že sa z nej v internetovej ére stal meme). Najhoršie je, že film je takmer komplet nakrútený v interiéroch a nemá teda žiadnu atmosféru Los Angeles a okolia (kniha má parádne rozhorúčené scény v okolí jazera, ktoré jej dáva názov). ()
Galerie (34)
Zajímavosti (2)
- Film je raritním z důvodu použití subjektivních záběrů z pohledu určité osoby, v tomto případě hlavního hrdiny. (ČSFD)
Reklama