Režie:
Radim ŠpačekScénář:
Radim ŠpačekKamera:
David ČálekHudba:
Martin VrzalHrají:
Zdeněk Čížek, Martin Dohnal, Zuzana Stivínová, John Bok, Eva Šlossárová, Jakub Čermák, Štěpán Žežula, Tomáš LiškaObsahy(1)
Český filmový experiment, který by se dal označit jako nejmenší film v dějinách české novodobé filmové distribuce. Film byl natočen za velmi nízký rozpočet, má nejkratší délku a sám autor doporučuje po jeho zhlédnutí navštívit psychiatra. (oficiální text distributora)
Recenze (14)
4/10 - Postmoderna jak má být! Devadesátá léta minulého století v plné kráse! Není to až zase taková nuda, v těch sedmdesáti minutách se dá najít i pár dobrých momentů. Vůbec nechápu, proč film získal Plyšového lva. Tenhle film je nezařaditelný a nenominovatelný. Plyšového lva nechte Kameňákům a Českého lva Svěrákům. Rychlé pohyby očí jsou prostě úlet. ()
Vůbec nevím, jak tento film popsat. Vizuálně je rozhodně velmi působivý, je tam spousta hezkých záběrů, kompozic a zajímavých efektů. Film vypadá moc dobře. Hudba taky nebyla špatná. Děj (pokud tam vůbec nějaký je) jsem ale vůbec nepochopil. Mám dojem, že jedna část se odehrává ve snech a druhá ve skutečnosti, ale je těžké přijít na to, která je která. Herecké výkony nebyly skvělé, ale špatné taky ne. 5/10 ()
Jeden z nejzajímavějších experimentálních filmů, které jsem dosud viděl (a to je nevyhledávám). Hlavní ženská role byla obsazená velmi dobře (ostatně i ta mužská, ale víc si mě získala ta slečna) a pobavila mě další, tentokrát hodně improvizovaná kreace postavy psychologa a mého bývalého učitele Martina Dohnala (v Rivers of Babylon se předvedl rozhodně lépe). Plyšový lev je krajně nezasloužený - přestože jde o nejméně mainstreamový film roku 1998, nejhorší není ani omylem. ()
Český lev udělen zřejmě omylem, protože jinak toto ocenění spadá čistě do kolonky restitučních taškařic. Po debaklu se zničením kariéry Zdeňka Tyce byl sice rok klid, ale Radim Špaček měl po tomto cejchu na úvod kariéry taky na dekádu stopku. Jakožto nadějný famák byl sice až naivně roztomilý ve své snaze něco zásadního říci a sdělit světu, ale když to srovnám s tím, co FAMU produkuje dnes, devádesátková tvorba měla ještě alespoň snahu o ten experiment. Práce s filtry nápaditá, hrátky s pohyby (nejen) očí taky, DVD by to chtělo určitě. ()
Spolu s Žiletkami jeden z ojedinělých pokusů o autorský film novodobé české kinematografie. Z produkce devadesátých let považuji tento film za jeden z pokusů o cestu jinam, experiment. Bohužel české prostředí zřejmě nebylo a stále není těmto směrům nakloněné, z čehož plynuly ona špatná ocenění, což pro mě vypovídá o bezzubosti a aroganci České filmové a televizní akademie. Filmu samotnému je možné samozřejmě některé věci vytknout, například pro někoho až přílišnou chaotičnost symbolických rovin, s tímto já ale problém nemám. V rámci celkového vyznění a vůbec vzhledem k filmu jako takovému a jeho postavení v české kinematografii devadesátých let mne mrzí každé hodnocení nižší než *** . Pro mne osobně určitě za čtyři hvězdičky. 8/10 ()
Zajímavosti (3)
- Točilo se v Želivském klášteře, kde byla v 50. letech 20. století psychiatrická léčebna. (sator)
- Rychlé pohyby očí (REM) jsou fází spánku, která se vyznačuje rychlými pohyby očí, nízkou svalovou aktivitou a nízkou úrovní EEG. REM poprvé popsali fyziologové Kleitman a Aserinsky v 50. letech 20. století. (sator)
Reklama