Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Ladislav ŠtěpánHudba:
Vendula KašpárkováVOD (3)
Obsahy(1)
Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)
(více)Recenze (282)
Na svou dobu, kdy to ještě nešlo brát jako módní ekologickou agitku, zvláště Greenpeace, jako je tomu u dnešních frikulínských dokumentů, šlo o nesmírně zajímavý a aktuální počin. Líbí se mi ten naprosto vážně představený paradox, kdy až s pokerovou tváří britského komika se nám dostává absurdních hodnocení a scén, že je jako potřeba zamořit republiku smogem, aby se ropákům (a tací mezi lidmi skutečně v reálu existují, lidé, kteří nesmějí do přírody, protože se začnou dusit, a tak setrvávají ve smogu měst, kde se jim dobře dýchá) dobře žilo. Myslím, že i v oblasti sci-fi dokumentu jde o ojedinělý unikát, absurdní hříčku s tragickým podtextem. Navíc skvěle natočenou (Svěrák měl vždy cit - tehdy ještě ne tak kýčovitý - pro výběr dobrých záběrů pro kameramany) a uvěřitelně zahranou. ()
Úžadný nápad, vymyšlené zvíře je vlastně pojetí budoucnosti v reflexi se záhubo-zkázonosnými druhotnými odpady civilizace. Ve své velikosti si společnost vůbec neuvědomuje své dopady na okolní prostřední jen proto, že to zkrátka nevidí každý den. Co oči nevidí, srdce nebolí. Již dnes je prokázán vznik nových druhů (asi jenom deset) v důsledku znečišťování přírody lidmi, což v porovnání se záhubou (totálním vyhlazením) asi 38 druhů organismů je stále malá obnova ekosystému. (čti ironicky) ()
Za vůbec nejlepší český fiktivní dokument považuji Dudkův snímek Byla jednou jedna budoucnost (který ze záhadných důvodů nemůžu najít v databázi ČSFD), poté následuje v mém žebříčku Zelenkův Rok ďábla, a hned za ním Ropáci. Ropáci jsou hravým a vtipným počinem, nicméně by se zde ještě pár věcí dalo dopilovat. Ale postava dědy Nedbala, připomínající Formanovy první neherecké filmy, je úžasná! A ještě by mě zajímalo, jestli teď v roce 2005 už je trasa Louny-Slaný pro ropáky průjezdná - obávám se však, že naše necitlivá ekologická politika posledních let těmto stvořením čím dál více komplikuje život. Až nám emigrují do USA, tak se nedivme! ()
Dokonale natočený sci-fi dokument o přítomnosti Ropáků okusujících nejen plastové "brnění" stromů, ale také uhlí, motorový olej a taky gumáky jistého pána, který mě neskutečně pobavil svou hláškou "A jsou v prdeli...". Naznačení zhoršujícího se ovzduší, ale zlepšování a rozšiřování teritorií pro tyhle tmavá zvířata určitě není nijak potěšujícím. Nedivím se, že někteří uvěřili v existenci těchto malých podivných stvoření s nepoměrně velkými chlupatými zadnicemi, žijících v extrémních podmínkách. Jak jsem už naznačila, Ropáci jsou českou raritou, ale jistě se brzy přemnoží a rozšíří do celého světa v důsledku zvětšování jejich přirozených území. ()
Paráda, zvlášť tady u nás kde se to točilo víme "vo čom to je" dnes a denně je potkáváme.. :-)Kdo vlastně vytvořil Ropáka ? Výtvarnice Barbora Šalamounová. Jan Svěrák když byl pozván do USA k převzetí studentského Oskara, byl v prezenční vojenské službě, už to byl velký problém který v součinnosti řešili různá ministerstva, zda je do kapitalistické ciziny pustit. A když přišlo překvapivé ano, přišel rozkaz dostavit s k veliteli pro věci politické.Tam byl proškolen stran špionáže, že nesmí sdělovat nikomu tajné informace o armádě.Když režisér odpověděl že ale žádné nemá,dostal tedy rozkaz aby jim řekl co ví, ale po návratu do vlasti musí všechno nahlásit. Ekologie v té době v socialistickém Československu, kde bylo všechno v pořádku, byla tabu. Jan Svěrák si proto nastudoval závěry posledního sjezdu KSČ kde našel větu" o ekologii by se mělo hovořit".To udělal proto že kdyby snímek chtěli zakázat, mohl argumentovat: "ale v závěrech strany je, že je o ní třeba o ní hovořit". ()
Galerie (16)
Photo © 40. Letní filmová škola
Zajímavosti (13)
- Tri plastiky Ropákov boli vystavené v Chomutovskom zooparku, za čo ich pôvodná autorka Zoo zažalovala a vysúdila 150 tisíc korún. (Raccoon.city)
- Inšpiráciou k natočeniu snímku bola pre režiséra cesta so spolužiakom do Mostu. (Raccoon.city)
- Zvláštní cena poroty Zlatý drak na MFKF v Krakově. (Redix)
Reklama