Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dokumentárně dramatická koláž natočená na motivy skutečného příběhu Harveyho Pekara ukazuje obyčejného muže, který celý život vykonával nudnou práci - byl úředníkem v nemocnici. Díky svému autobiografickému komiksu se však stal legendou. Drama z produkce HBO Můj svět odhaluje život a názory Harveyho Pekara, nemocničního úředníka, intelektuála z nižší třídy, posedlého sběratele a tvůrce autobiografického komiksu American Splendor. Toto jeho dílo zobrazuje dvě desetiletí a dokumentuje Harveyho všední trápení, náhodné zkušenosti a kulturní radosti, jež ho provázely každým dnem jeho existence v rodném Clevelandu. Můj svět je pravdivá sága o obyčejném muži, který prostřednictvím svých komiksů našel lásku, rodinu i svůj tvůrčí talent. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (74)

honajz2 

všechny recenze uživatele

On je to velmi dobrý film, aspoň v tom, čím se celou dobu snaží být. Životní příběh Harveyho Pekara podává zajímavě a svérázně, dokonce se jeho i lidi okolo něj snaží podávat co nejrealističteji a hodně se mi líbil nápad se vstupy skutečného Harveyho Pekara a jeho přátel a rodiny. Hlavně tenhle nápad pěkně vygradoval, když filmoví herci jich samotných jdou do divadla podle jejich životů a sledují jejich divadelní verze. A popravdě ani ta komiksová stylizace mi nevadila a přišla mi docela funkční a vhodná. Na vyšší hodnocení to ale rozhodně nevidím a to už jen kvůli tomu, že i přes všechny klady mě to celou dobu nechávalo docela chladným, k žádné z postav jsem si nedokázal vybudovat vztah a zhlédnutí sice nepovažuji za ztrátu času a dokonce věřím, že si to budu ještě dlouho pamatovat, ale celkově to okolo mě jen prošumělo a nic silnějšího nezanechalo. A to i přes to, že Giamatti je tradičně skvělý, "nezávisle charismatický" a do role Harveyho Pekara se doslova vžil. Bylo to fajn a rychle mi to utíkalo, ale to je největší pochvala, jakou jsem tomu schopný dát. Silné 3* ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Shari Springer Berman, Robert Pulcini .. Comics nemusí být jen o superhrdinech, ale i obyčejných lidech, kteří mají své každodenní potíže v práci, s manželkou, chorobou. A takový je přesně American Splendor. Příběhy o hořké každodennosti, depresivní všednosti a občasných vyhraných bitvičkách. Snímek má své originální momenty, ale také spoustu hluchých míst, kdy jsem (ač bylo dopoledne) lehce zíval nudou. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Zaujímavosť snímku pramení najmä z jeho jedinečnej nezvyčajnosti. Sfilmovaný comics, sfilmovaný život, sfilmovaná realita aj fikcia. Na týchto rozhraniach je postavený celý dej. Svojsky prerozprávaný, ešte svojskejšie zakončený. Ale určite z väčšej časti zaujímavo trpký, pesimistický aj humorný. Viac z tohto celku však majú určite domáci (USA), ktorí majú o 'American Splendor' oveľa väčší prehľad, keďže tam sa comics a postava Harvey Pekar stali dá sa povedať národnými ikonami. 80%. ()

HareS 

všechny recenze uživatele

Hoci American Splendor predstavuje film natočený podľa komiksu, v prvom rade ide o čosi iné, a totiž o jeden z mála filmov, ktorého forma je plne súvsťažná s formou komiksovej predlohy. Harvey Pekar, osobne sa vo filme vyskytujúci, hneď úvodom upozorní divákov, že v prípade hlavného hrdinu nepôjde o žiadneho superhrdinu, akoby si tým potreboval utvrdiť a postaviť sa do protipólu voči komiksu takému, aký ho má zadefinovaný najväčšia časť ľudí. Film pracuje s intertextualitou ako výrazivom postmoderny na veľmi podstatnej úrovni. Má dve príbehové línie, jedna sa venuje Harveymu Pekarovi, hranému, v podaní Paula Giamattiho, tá druhá je zameraná na samotného autora, odohráva sa akoby v zákulisí, je dokumentárna. Pekar tu glosuje samého seba, je vševediacim rozprávačom filmu, pretože rozpráva o sebe samom, dokumentárne a hrané pasáže sa dopĺňajú a vytvárajú jeden celok. To, čo Pekar povie do kamery, utvrdzujúc tým v divákovi jednu z identifikačných čŕt postmoderny, scudzujúci efekt, to sa v nasledujúcich minútach odohrá v hranej podobe. Štylizácia do komiksovej podoby je zrejmá hneď počas úvodných titulkov, kde nám tvorcovia predostierajú vzájomný vzťah dvoch umeleckých druhov, komiksu a filmu, veľmi originálnym spôsobom, v ktorom len potvrdzujú tvrdenie, že jeden komiksový panel je ekvivalentom jedného filmového záberu, a tento fakt vysvetľujú na príklade, kedy je kamera v detailoch zameraná na jednotlivé statické panely komiksu, ktoré sú vo filme v dĺžke trvania jedného záberu na chvíľu rozpohybované. Rámček, ako ďalší štylistický prvok komiksu, je vo filme prítomný celé jeho trvanie, je použitý hlavne na začiatku takmer každej kapitoly, nazvyme si to tak, ak tou kapitolou myslíme jednotlivé hrané sekvencie, ktoré sú niekedy prekladané dokumentárnymi. Uvádza nám rok odohrávania sa tej-ktorej kapitoly, prípadne rozprávačsky ozrejmuje čosi dôležité. Štylizácia je dotiahnutá do dokonalosti v scéne, v ktorej sa živá postava hraného Harveyho Pekara pohybuje v kreslených paneloch komiksu. 90% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Co až zemřu, bude postava toho komiksu žít dál?“ Dopředu jsem o filmu vůbec nic nevěděl a prvních pár minut jsem se ve vyprávění trochu ztrácel. Naštěstí brzy vyšlo najevo, že to není tak komplikované: Harvey Pekar je obyčejný chlápek, který začne psát komiksy o svém obyčejném životě a stane se slavným. Po několika letech o jeho životě natočí film. Tohle je ten film. Jak mi postupně docházelo, Harvey Pekar je skutečnou žijící osobou, ve filmu jej hraje Paul Giamatti i samotný Harvey Pekar, který je vypravěčem celého příběhu a účinkuje v archivních záběrech ze show Davida Lettermana. Pekarův život je opravdu obyčejný, ne tak lidé, které v jeho průběhu potkává a kteří zajišťují většinu komických situací jinak celkem vážného dramatu. Slovy jeho přítelkyně to jsou: autista, paranoik a polymorfní perverzák. Posledně jmenovaným byl přitom míněn známý kreslíř Robert Crumb, bez jehož kreseb by Pekar nikdy neprorazil („neumím nakreslit ani rovnou čáru“). Dvojice debutujících režisérů bohužel nemá film pevně ve svých rukou, snaží se být formálně nápadití za každou cenu. Ale kdybych neviděl Horší už to nebude, možná by právě nepatřičně působící originalita byla důvodem k udělení páté hvězdičky. Apendix: Můj život si ještě lépe vychutnáte s alespoň základní znalostí americké nezávislé komiksové scény – pro rozšíření obzorů doporučuji fascinující dokument Crumb). 85% Zajímavé komentáře: Adrian, belldandy, Tommy987 ()

Galerie (36)

Reklama

Reklama