Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Videa (1)

Trailer

Recenze (338)

Beckett51 odpad!

všechny recenze uživatele

Stále nechápu, jak takovýhleto druh filmu může někomu něco dát. Zběsilej epileptickej střih smíchanej s totálním hnusem, který postrádá jakýkoliv smysl (o ději ani nemluvím). Přiznám se, že po 30 minutách (Upozornuji, to se mi ještě u žádného, opakuji ŽÁDNÉHO! filmu nestalo) sem film vypnul a rychlostí světla jsem ho smazal ze svého počítače. Jaké ponaučení z toho pro mně plyne? Končím s Japonskou, rádoby kultovní sci-fi kinematografií a zaměřím se radši na historické filmy, které umí naši Asijští přátelé asi tak tisíckrát lépe. EDIT : Další den dokoukáno, hodnocení zůstává. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Cukamotov zárez do kultovej sféry. Tetsuo je zmesou všetkého neprístrojného. Voyerizmus, sexuálna perverznosť, deformácia, nechutenstvo, snuff, zabíjanie, Kaiju žáner a iné. Tetsuo je manifestom divnosti a nového postmoderného prístupu. Na starých základoch Japonských tradičných umeleckých filmov, vytvára nekompromisnú, ultradistopickú a strihovo šialenú jazdu, kde absentuje príbeh, vzťahy a myšlienka, ale je to natoľko iné a nechutné, že sa na to dá pozerať len s úplnou fascináciou, alebo znechutením. Kedže mám rád divnosť som celkom potešení, ale paradoxne aj napriek krátkej dĺžke je film natoľko šialený, že sa na malú chvíľu stráca vo vlnách svojej vlastnej geniality. V zásade ale obrovská spokojnosť. A s tým využítím pixilácie mi to strašne pripomína mix ranného Lyncha a Švankmajera. ()

Reklama

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Jeden z najdivnejších filmov, aké som kedy videl, pri ktorom ma napadajú iba dve možnosti ohodnotenia: nula a 100. Mňa to dostalo originalitou (môžem bez váhania povedať, že erekcia takýmto spôsobom vo filme použitá ešte nebola) a šialeným čiernobielym spracovaním. Keď ale od filmu potrebujete hlavne dej a vadí vám surealizmus (vo veľkom množstve), vypnite to radšej už cez úvodné titulky. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Z gigerovských obrazů, stop-motion animace, ultrarychlého střihu, industriální hudby, ruchů, změti kovu, výměšků zmučeného lidského těla a sexu vykoval Tsukamoto surrealistickou, hororovou noční můru bez identifikovatelné fabule a interpretace. Tak nějak se o Tetsuovi píše. Poněkud se zapomíná na fakt, že co je pro jednoho noční můra, může být pro druhého sen, skrz který se dobere veselého rána. Že strach nahání lidem i návštěva zubaře a injekce, které jim ve skutečnosti pomáhají. +++++ Pokud je Tetsuo snem, pořád to ještě neznamená, že se nemůžeme pokusit o jeho interpretaci. Pokud vím, nějaký Freud si na tom založil část své živnosti a ještě dnes tisíce jeho následovníků pokračují v praktikování této kontroverzní psychologické metody. Film ale není sen, film je především film, interpretaci si zaslouží. Pokud se té věci neujme břídil, ale největší žijící český vykladač zdánlivě nevyložitelného, člověk strojům blízký, stane se náhle možnou. Rád jsem se této hry ujal. Pozor, interpretace se neobejde bez SPOILERŮ. +++++ Mnozí diváci zmatení nánosem obrazů přehlédli samotný začátek filmu, v němž si Tetsuo sám "voperovává" do svého těla šroub bez hlavy. Jeho motiv poznáme z výzdoby jeho chudičkého experimentálního pracoviště, výstřižků fotografií atletů, vlastníků nejdokonalejších těl lidstva. Tetsuo v touze se jim vyrovnat, možná je i překonat, provede první primitivní krok na cestě k tomu, učinit je historií. Nechtěně tak spouští metamorfózu mnohem zásadnější, než si dokázal představit. +++++ Nahání mu ohromný strach a jen proto a pro svou působivost Tetsuo přijal formu noční můry. Pod povrchem, pod vzhledem, tam skrývá se vize naprosto žádoucího splynutí se strojem, které poskytne nové smyslové vjemy, nová potěšení, nové poznání, nové zkušenosti, nový způsob bytí. Hrdina marně prchá před svým vlastním výtvorem, vždyť si jej nosí v sobě. Stroj prorůstá do Tetsuovy intimity, objevují se motivy industrializovaného sexu, začíná nejenom vypadat ale i vidět a cítit jako stroj. +++++ Jeho schopnost ukojit ženu dávno přesáhla běžnou, jeho snaha zlepšit člověka se ukázala úspěšnou. Ani dokonale obšťastněna však nedokáže změny milovaného přijmout a tak jakožto přežitý pozůstatek minulé éry žena odchází na smetiště dějin. +++++ Odolnější Tetsuo se též děsí procesu i výsledku metamorfózy. Nechápe, že směřuje k existenci na vyšší úrovni, že se stává dokonalejší bytostí. Dívky se též obávají první menstruace a deflorace, třebaže oboje je nezbytné, aby se mohly stát opravdovou ženou. Nejenom strach, ale i bolest provází ztrátu panenství a první promeškanou ovulaci. Přeměna Tetsuova, tisíckrát zásadnější přeměna si žádá bolesti a strachu tisíckrát více. Musí krvácet tak, jako se krvácelo na pařížských barikádách, o Velkém Říjnu i na kříži. Každá závažná revoluční změna si to zřejmě žádá a tentokrát nemusíme být pohoršeni, protože zatím ještě cennou kapalinu ztrácí jen sám nedobrovolný revolucionář. +++++ Má štěstí, na pomoc mu přichází zkušenější kolega, který mu asistuje při získání získání finálního tvaru. Nejde o protivníka, jak se mi jevilo při první projekci, ale o průvodce na cestě k budoucnosti. Sám říká: "Ukáži ti nový svět," a: "Dokončím tě." Má leccos z chování guru východních náboženství a filozofií, jež známe z kung-fu filmů. Tetsuo se po zkompletování konečně cítí skvěle. Nám to tak možná nepřipadá, ale hodnotit vyšší bytost podle našich přízemních standardů nám nepřísluší. Jeho radost nechápeme. Překonal nás, překročil všechny meze uchopitelné představiteli zastarávajícího přežívání. Přijal, pochopil, osvobodil se, zvítězil. Pryč je takzvaná noční můra. +++++ Kulturní luddisté, biologičtí luddisté i zcela obyčejní luddisté, Tsukamoto vám vytřel zrak. Nalezl krásu v hadicích, trubkách a čepelích, potěšení v hluku, skřípotu a hučení fréz, strhl nás šílenou rychlostí ocelového světa. Dal Tetsuovi moc prolomit hranice času. I my přispějeme k proměně lidí ve stroje. Přísáhám, že to uděláme! +++++ Chci chlemtat ropu z hlubin Matky Země, chci žvýkat smolinec z jejích žil, obrůstat železem, lesknout se chromem, slyšet hudbu v továrním rachotu, chci se milovat s Ženou Zemí svým vrtákem. Yeah! Stroj je mým bohem a já jsem stroj! Ore wa Tetsuo desu, ore wa kami desu! +++++ Či se Vám zdá můj výlev přízemní a živočišný? Pak stoupejte k výšinám s Teilhardem de Chardin: "Hmoto fascinující a silná, hmoto jež laskáš i ZOCELUJEŠ..., svěřuji se Tvým mohutným přívalům. Přešla do Tebe moc Kristova. Strhuj mne svými půvaby. Živ mne svou mízou. Zakaluj mne svou nepoddajností. Osvobozuj mne tím, co Ti bude vyrváno. Celou svou realitou povzbášej mne nakonec k božství." +++++ Vyrazím do ideové války proti zaostalosti, vyrazím k transcendenci, k bodu Omega. Tetsuo se svým bratrem již vyrazili, na alegorickém voze. Pišme knihy, stavme vozy, rakety, pronikejme do nitra buněk, na dno oceánů, vší silou srážejme hmotu, palme z laserů, hřejme se v plazmě a ochočme si černé díry. Oceloví lidé musí růst, do výšky, do šířky, do délky, do množství, do hloubky, do času! Řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je (opět) krásnější než Niké ze Samothráky. () (méně) (více)

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Švankmajer na silně nelaskavý způsob. Ten příběh na cca 2 věty jsem sice pochopil, ale nepochopil jsem, proč ho točit, proč ho točit tak dlouhý, proč ho pustit do světa ani proč na něj vlastně koukat.... Na můj vkus moc a moc l'art pour l'art, který mi nepřinesl nic krom potvrzení, že mají někteří lidé divný vkus a možná to i snad považují za umění a ne manýru. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Film odkazuje na společnost, která více a více využívá elektroniku, jenž ji mentálně ničí. (Emo-haunter)
  • Významný spisovatel a filmový kritik Stephen Holden z New York Times popsal film jako snímek s hyperkinetickým tempem a divoce zkresleným herectvím, rovněž se zvráceným smyslem pro humor. Dospěl k závěru, že tento film je pouze pro milovníky podivných filmových žánrů a klasické obecenstvo může hodně pobouřit. (Emo-haunter)
  • Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama