Reklama

Reklama

Obsahy(1)

PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru. Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení. (Zrzunda)

(více)

Recenze (79)

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

jedna z prvních Trierovek, která už má na krku skoro čtyři křížky a je to na ní celkem dost znát. Jsou tu už vidět prvky tolik typické pro režisérovu tvorbu a chvílemi umí být Prvek zločinu solidně znepokojivý, ale většinu času to není až tak záživné a z vizuální stránky by jednoho rozbolela hlava. Na doplnění Trierovi filmografie ok, ale znova už to nikdy neuvidím...55% ()

Renfield 

všechny recenze uživatele

Hypnotický a těžký jak jen Lars von Trier může být! Uvedení do evropské trilogie je to více než slušné, přesto kvalit Evropy nedosahující. Snová, nebo ještě lépe depresivní cesta za dopadením vraha, či do jeho mysli, nebo snad...? Hlas detektiva Fishera něco málo vysvětlí, na ostatní si divák musí přijít sám, což se mi napoprvé nepovedlo. Technická stránka filmu je úchvatná, co záběr to skvost. K tomu dopomáhají použité filtry, věčný déšť a industriální města... jednoduše atmosféra deprese a beznaděje je tu na maximu. A to vše ve velmi pomalém, opravdu hypnotickém tempu... co dodat, silný debut velkého mistra. 75% ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Od "Lars-a von Trier-a" sa do kín chystá novinka: "The House That Jack Built", ktorý ma tematicky nesmierne láka. Lenže tento režisér, je tak nesmierne špecifický, že nie každý film z jeho tvorby, každému sadne tak, akoby mal. Keď si spomeniem na "Antichrist-a", či "Melanchóliu", ešte teraz ma mrazí na chrbte, ešte teraz cítim tú ťažobu na žalúdku. Lenže potom je tu akási "story" o nejakej "kurve", ktorá nedokázala zaujať ani titulom, nie to ešte príbehom. A tak som sa rozhodol, že vzhliadnem niečo zo staršej tvorby, aby som sa tak nejak dostal do obrazu, s kým mám vlastne dočinenia. Lenže "Forbrydelsens Element", ma dostal do polohy, v ktorej som sa ani omylom nechcel ocitnúť. Od úvodu nesmierne špecificky spracovaný snímok, rozhodne nesadne každému. Kvalita spracovania nijak mimoriadna, rozhovory síce hĺbkové, no na druhej strane zdĺhavé, mdlé, monotónne, akoby bez emócií. Celé mi to prišlo, ako snímok určený pre užšiu fanúšikovskú "skupinu", ktorá baží po podivnostiach, po "neobyčajnom" nádychu. Pre takýto film, divák musí mať, respektíve si musí nájsť pochopenie hneď od úvodu. Čo som Ja rozhodne nemal, a tak som to po pár minútach vzdal. Toto nemalo žiadny zmysel, svoj voľný čas si treba vážiť .. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Abych měl potřebu to někdy vidět znovu (a tím pádem třeba i dát víc než tři hvězdy), muselo by mě to přimět aspoň trochu se zabývat tím, co mi to říká a jaké pocity to ve mně vyvolává, a ne pořád jenom tím, jak dovedně jsou naaranžované záběry, jaké jsou tam ňuňu střihy (autíčko!) a kolikrát to cituje Tarkovského. Nebo by vyprávění muselo být opravdu těžko rozšifrovatelné a ne se jenom strašně tajemně tvářit a furt strkat člověku před obličej oslí hlavy. Nicméně sodíková vyšisovanost, všudypřítomný rozklad a rozmlženost, mumlající vnitřní hlasy a vůbec atmosféra prima, moc prima, za ***1/2. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Už premiérový film Lars von Triera nepochybne ľudí presvedčil o tom, že jednak jeho tvorba nebude pre každého a že dominantnými prvkami jeho filmov bude to, čo sa odohráva v hlavách protagonistov a nie samotný príbeh. Prvok zločinu svojou ponurou atmosférou a na dobu vzniku skvelými kulisami a kamerou filmových nadšencov ohúri, bežného diváka však nepochybne už menej. Už v tomto filme sa dočkáme čítania z knihy Jack stavia dom, ktorá bola v detstve von Trierovi určite veľmi blízka, keďže na jej motívy o 34 rokov neskôr natočil film. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (3)

  • Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • První film von Trierovy trilogie "Europa", která zachycuje problémy Evropy v budoucnosti. Dalšími filmy trilogie jsou Epidemic a Evropa. (D3VIL)

Reklama

Reklama