Reklama

Reklama

Epidemie

(festivalový název)
  • Dánsko Epidemic (více)

Obsahy(1)

EPIDEMIE je film o natáčení filmu, který dává nakonec dohromady film. Žánrově zde Trier přirovnává snímek k Felliniho 8 a 1/2, Godardova vášeň nebo k Americké noci. Režisér Lars a scénarista Niels zjistí, že jejich dlouhá práce na scénáři k filmu Komisař a děvka byla zbytečná, scénář byl totiž vymazán z počítače. V rychlosti tedy sepíší nový scénář, který poté prezentují producentovi. Nový projekt nese název Epidemic a hlavním hrdinou v něm je doktor Mesmer (Trier), který se rozhodne vést boj proti zhoubné epidemii, i když ví, že je marný. Doktor je přímým zdrojem nákazy, a zná smutnou pravdu, že cesta do pekla je stavěna dobrými úmysly. Mezitím co v rámcovém příběhu už režisér a scénárista připravují další projekt, začne se Evropou šířit nová epidemie... (Aristes)

(více)

Recenze (45)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Očekával bych podobnou hru na začátku režisérovi kariéry a nikoli až po dvaceti letech zkušeností. Cesta do složité scénárisické duše. Bezesporu nejúžasnějším momentem hodným ke hlubokému zamyšlení bylo to, že konečně někdo rozlouskl tajemství několikabarevnosti zubní pasty Signal PLUS a odboural mi ze života bezesné noci! V samotném příběhu o doktorovi, který se rozhodl hubit mor a ve skutečnosti byl jeho šiřitelem vidím těžkou paralelu k celkové Trierově tvorbě. Neshledávám náhodným, že si roli doktora zahrál právě Trier. Soudě dle filmů z jeho filmografie je Trier člověkem následujícím Freudovu teorii o tom, že člověk je v jádru odporně zlý, je poháněn základními pudy a celý život se žene za naplňováním svých potřeb. Ve filmech Triera zastává neuvěřitelně silnou roli jakákoli forma násilí a úpadku lidstva a Trier mi přijde stejně jako doktor taky takovým člověkem, který se vydal hubit násilí stejně jako doktor mor, ale ve skutečnosti je pouze jeho šiřitelem. V tomto shledávám ve filmu jakýsi náznak podobenství. Mám takové tušení, že ve snímku bude takový náznaků více, protože už jsem si ráčil povšimnout, že Trierova tvorba nevzniká náhodně. Protože například v Prvku zločinu jsem zaregistroval odkaz na snímek, který Trier stvořil až za dlouhých 34 let. Připouštím, že snímek možná patřičně nedokážu docenit právě proto, jak málo mám od Triera nakoukáno. Bohužel mi valná část snímku přišla nezajímavá a lehce nudná. Lepší 2 hvězdy. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Nepriek tomu, že Larsa von triera radím medzi jedného zo svojich najobľúbenejších režisérov, film Epidemic ma sklamal. Po Prvku zločinu sa tentokrát ponoril do témy moru, ktorá sužovala Európu v minulosti často a snažil sa vykresliť aj problémy vtedajšej Európy ako mor. Avšak celé to pôsobí akosi nesúrodo, neucelene a opakovaný hurónsky smiech postáv je tak iritujúci, že uberá ešte aj atmosfére, ktorú dodalo čiernobiele spracovanie filmu. Škoda, som zvedavý ako dopadne posledná časť tejto trilógie film Europa, ale Epidémia sa prvku zločinu ani len nepriblížila. ()

Reklama

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Asi by bylo na místě, abych přehodnotit svůj názor na ""Prvek zločinu"" - po zhlédnutí "Epidemie" vím, že bych dnes nereagoval tak odmítavě, do některých filmů holt musíte dozrát. ___ Musím říct, že jsem příjemně překvapen šíří Trierových tvůrčích postupů (poetik), Lars není jako dejme tomu "Béla Tarr", který od jisté doby (nejpozději Satanským tangem) točí v drobných obměnách tentýž film. Schválně: porovnejte si (co do stylu) tento film kupříkladu s "Idioty". Kdo by poznal, že za ním stojí tentýž člověk? Pro jistotu opakuji: pozor na nedorozumění! Nemluvím o tvůrčí vyzrálosti a o kvalitě. Už i "Prvek zločinu" a "Epidemie" působí dospěle a promyšleně, jen se ubírají jiným směrem než Trierova pozdější tvorba (napovím: l´art-pourlartismus vs. naturalismus). Sám za sebe dávám přednost Trierovi devadesátých let (Království, Dogville) a nového tisíciletí (Melancholie, Jack staví dům), ale i existenci "Evropské trilogie" dokážu reflektovat, uznat ji jako něco, nad čím má cenu meditovat. ___ "Epidemii" (druhou část Evropské trilogie) pak vnímám jako nejméně přístupný Trierův film. Řekl bych, že z deseti náhodných lidí si ho je schopen užít skutečně tak jeden divák (a to tomu možná ještě fandím). Já jsem z těch, který oněch dvou hodin vůbec nelituje. Aspoň jsem se radoval z dosti osobité metafikce, konzumoval atypické záběry (viz smrt kněze à la A. Tarkovskij) a znovu si potvrdil, že hranice mezi realitou a fikcí je nesmírně tenká, že možná celá takhle ostrá dichotomie je falešná. 75% ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Trier byl už od počátku emociální manipulátor. Je to patrné i z tohoto jeho ranného snímku. Vždy navodí atmosféru nasáklou emocemi, nezapomene jí pak vždy nabořit nějakým rušivým prvkem, jako by chtěl dát najevo, že takovými postupy pohrdá. Zároveň zde ukazuje jak snadné je danou atmosféru navodit a pohrát si tak s lidskými emocemi tím nejbanálnějším způsobem. Jednak to demonstruje na morových scénách, kde se o náladu scén postará prostě jen hudba Richarda Wagnera a obdobně to ukazuje v určitých hororových momentech, doprovázených geniální a zároveň jednoduchou zvukovou kulisou. Cit pro takovéto scény ho předurčil k režisérskému řemeslu. Tomuto filmu však bohužel chybí určitá kompaktnost, jako je tomu například u Europy. ()

Karamanlis odpad!

všechny recenze uživatele

Ups... môj stret s rannou von Trierovou tvorbou bol bolestivý. Tento otravný, nepozerateľný, chaotický splašok, vyzerajúci ako keby bol nakrútený niekedy v 30. rokoch 20. storočia (nemal som chuť skúmať, či náhodou nebola táto obrazová nekvalita účelová a maestro sa jej prostredníctvom nepokúšal o nejaký "hlbší rozmer" alebo umocnenie dojmu...) niekto fakt považuje za klenot európskej kinematografie a prežíva pri ňom opakované filmové orgazmy? ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama