poster

Cizinec

  • anglický

    The Stranger

Film-Noir / Thriller

USA, 1946, 95 min

Režie:

Orson Welles

Kamera:

Russell Metty

Producenti:

Sam Spiegel

Scénografie:

Albert S. d'Agostino
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Javert
    ****

    Napětí by se místy opravdu dalo krájet. Orson Welles hraje ďábelsky dobře (as always) a charisma z něj sálá na sto honů...(3.4.2009)

  • Radko
    *****

    Vzťah počestnej dámy a zločinca, úzkostlivo a dôsledne tajaceho pred svetom svoju hanebnú minulosť, ústiaci do manželstva bolo to, čo ma na filme zaujalo asi najviac. Teda spoločne s rozbehnutím hry na manželkino podvedomie, keďže jej vedomie bolo až priveľmi ochotné kryť manželov zločin. Prečo? Kvôli láske a nepripusteniu si vlastného fatálneho zlyhania v prípade celoživotnej partnerskej voľby. Ak k tomu pridám zaujímavý námet o chytaní po svete rozlezených nacistov a Wellesovu tradične skvelú prácu s tieňovaním, o vynikajúci film je postarané. Rád by som však na základe videného vedel dve veci: a) ako by som sa zachoval ja, kebyže zistím, že moja milovaná je v skutočnosti masovou vrahyňou b) akého pohlavia boli anjeli na kostolnej veži?(18.12.2009)

  • lamps
    ***

    Ač kvalitním filmem, Cizinec je zároveň ztělesněním mnoha filmařských postupů, které mi dnes chtě nechtě přijdou spíše úsměvné a velice zastaralé. Jednoduchý příběh vedený ve zběsilém tempu (které ještě zvýrazňuje i ve vypjatých chvílích přehnaně opulentní a úderná hudba) nedává moc prostoru charakteristice postav, jejichž vývoj je buď velmi čitelný (Loretta Young), nebo v podstatě neexistuje a je od počátku jasně daný (detektiv Robinson i záporák Welles). Napětí se daří budovat jen napůl, neboť konec je zhruba od poloviny filmu odhadnutelný, a Welles tak vlastně zaslouží velkou pochvalu za to, že i s chybějícím motivem záhady či momentem překvapení dokázal udržet mou pozornost jen chytrou hrou na kočku a myš, kdy se dlouho jen čeká na pravý okamžik pro nastražení pasti. Nejsilnějším prvkem filmu však zůstává, i vhledem k tomu, jak dlouho chystaná past nakonec sklapla víc než nepřesvědčivě, kostelní věž s hodinami, která nejenže měla pro vývoj příběhu důležitý význam, ale také poskytla prostor pro vskutku památné a nezapomenutelné finále... 65%(29.7.2015)

  • Reiniš
    *****

    Napínavá noir podívaná, obohacená o typicky Wellesovské inovativní úhly kamery, působivou hru se světlem a stíny a hutnou atmosféru. Herecky vyčnívá ústřední trojice, charismatický Edward G. Robinson, mírně stylizovaná Loretta Young a hlavně démonický Orson Welles, který jakoby místy parodoval sám sebe. Klasická podívaná studia RKO, opět ovšem nesmírně kvalitní.(10.5.2011)

  • D.Moore
    *****

    Stylová podívaná plná napětí a završená infarktovým finále v kostelní věži. Orson Welles je v roli uprchlého nacisty ještě nesympatičtější než coby Charles Foster Kane (a to je co říct) a jeho postava se chová krásně nepředvídatelně. Coby režisér mě pak Welles dovedl na hodinu a půl dokonale připoutat k obrazovce. Ani nedobrá kvalita obrazu filmu neuškodila.(17.11.2014)

  • - Nejméně oblíbený vlastní Wellesův film. (Kulmon)

  • - První film natočený po druhé světoivé válce, který ukázal koncentrační tábory. (Kulmon)

  • - Dlouhá scéna, ve které Meineke hledá Kindlera byla natočena, ale ve studiu vystřihnuta. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace