Obsahy(1)
Realisticky stvárnený príbeh o hrôzach stalinských gulagov je nielen verným zachytením čiernej etapy európskych dejín, ale aj humanistickou výpoveďou o dôstojnosti človeka v nedôstojných podmienkach. Film stavia na silnom a jednoduchom vyrozprávanom príbehu bez experimentovania s výrazovými prostriedkami, na mnohovrstevne koncipovaných charakteroch postáv a na neustále v ovzduší visiacej a skľučujúcej atmosfére diktatúry. História anglického archeológa omylom uneseného sovietskou Čekou z Iránu a z dôvodu falošného obvinenia zo špionáže odsúdeného do stalinských lágrov. Európska téma, ktorá mapuje dejiny celého kontinentu, nielen Ruska, ale aj celého bývalého východného bloku. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (62)
Ačkoliv věřím, že skutečnost byla ještě o dost horší, i tak tenhle film ukazuje s velikou dávkou syrovosti a mrazivé působivosti zobrazení nelidských životních podmínek vězňů ve stalinistických koncentračních lágrech - gulazích. Hlavní hrdina - britský archeolog, uvězněný bez zjevné příčiny (jak bylo ostatně v Sovětské říši zvykem) - se musí vypořádat nejen s perzekucí ze strany dozorců, kteří byli neomezenými pány nad životem a smrtí každého uvězněného, ale také bojuje o život s těmi nejhoršími kriminálníky a vrahy za strany vězňů. Jeho přerod z muže s vizáží salónního džentlmena ve vyhublého a okolními vlivy otřískaného mukla je úžasný. Je také čitelně ukázáno, že političtí, neprávem odsouzení vězni, byli v gulazích považováni za mnohem horší sortu lidí, než ti nejhorší vrazi a násilníci. Nechybí ani tragická love story hlavního hrdiny s táborskou ošetřovatelkou. Před několika lety uvedeno na ČT2, v případě opakování je tenhle působivý film jasnou volbou. ()
Neskutočné. Túto fantastickú sebareflexiu ruských tvorcov beriem istým spôsobom aj ako vysporiadanie sa s komunistickou minulosťou Ruska. Film ma nenechal chvíľu chladným a ponúkol mi realisticky stvárnené prostredie sibírskych gulagov (nie nepodobných nacistickým lágrom), preplnených realistickými týpkami (kam sa hrabú postavičky z amerických väzeňských filmov...), a prešpikované smutne realistickými zábermi na správanie sa pohlavárov "červeného týfusu", pri ktorom mi od hnusu vykrúcalo prsty na nohách. Postavy Andreja Millera a malého sibírskeho dievčatka, ktoré musí živiť svojho chorého otca snáď nemôžu nechať chladným nikoho. Chlapci evidentne vedeli o čom točia. Squelé. ()
akási novodobá filmová podoba solzenicynových suostroví. Pravdu povediac keby rusi nehrali rusov, a anglican keby nehral archeologa, nebolo by to také presvedčivé. Veľmi silný film zamerany ani nie tak na samotný príbeh a le na prostredie v ktorom sa to všetko odohrávalo. Puosobivý obraz z prístavu kde väznov vynáašal žeriav do lode v akomsi koši ako zdochnuté ryby, a v pozadi bol nadzivotnej velkosti ma bilborde marsalisimus so zdvihnutým prstom. Milovníkom nedávnej historie Sovietskeho zväzu a vyznávačom socialistického režimu vrelo odporúčam . ()
Na lepší a hodnovernejší film s tématikou gulagov si momentálne nespomínam. Mnoho ich určite nebude a ak vás táto téma len trošku zaujíma , nenechajte si tento film ujsť. Film určite poteší aj divákov, ktorí inak tieto vojnové a podobné filmy nemusia, pretože toto je film o nezlomnom charaktere a túžbe po slobode. Táto téma je večná a divácky väčšinou veľmi vďačná. Film podáva dosť realistický pohľad na tábory, trestancov, dozorcov , ale nielen to. Ukazuje hlavne ako jednoducho a bezdôvodne sa tam človek dostal, čím všetkým musel prejsť a aké sú šance , že sa odtiaľ dostane živý. A možno aj táto nespravodlivosť drží človeka na žive aj tam, kde iní umierajú. 80%. ()
Úděsný snímek o bolševické zrůdnosti. Nejhroznější je zjištění, že u téměř všech zůčastněných už zdaleka nejde o nějakou ideologii, víru, ale že v nich, opravdu v nich, unitř a skrz naskrz, převládly sadismus, cynismus, ztráty zábran znásilňovat, vraždit... U vězněných i věznitelů bylo normou zařadit se do vzteklé smečky, mnohdy ne kvůli snaze o přežití, ale pro skutečné vnitřní uspokojení. ()
Reklama