Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Sci-Fi

Oblíbené filmy (10)

Oppenheimer

Oppenheimer (2023)

Prométheus ukradl oheň bohům a dal ho lidem. Za tento skutek byl přikován ke skále a mučen navěky. Příběh velmi komplexního člověka, fyzika J. Roberta Oppenheimera, pojednávající o jeho životě, momentu, kterým navždy proměnil celý svět a událostech dosvědčujících, jak svět obrátil vynález proti svému tvůrci a díky lidské zaslepenosti i proti lidstvu samotnému.  V podobě oslavné ódy na protagonistův úchvatný intelekt, široký okruh zájmů a talent vizualizace teoretické fyziky jste již od samého začátku až do téměř poloviny snímku vrháni do strhujícího víru nejrůznějších úseků z jeho raného života, kdy mnohdy každý střih znamená nové místo, nový den, nový rok, nový moment a lokaci daleko za tou předchozí; pomocí pečlivě rozmístěných detailů ale sami dokážete rozluštit, kde se nacházíte. S vašimi smysly zmítají divoce naléhavé housle, pobíhající částice, filosofické myšlenky, neutuchající touha po poznání, lámající se paprsky, vzájemně na sebe působící síly, fascinace světem kolem vás, výbuchy barev, hvězdy spolykané gravitací černé díry, umění, tříštící se sklo, vysokoškolské přednášky, postup historie a s ní i nově vznikající politické směry, nové pracovní příležitosti a vztahy - to vše naplno prožíváte s člověkem, jehož přítomnost je přímo hypnotizující; nepotřebuje mluvit, jelikož už skrze jeho zářivě inteligentní oči vidíte všechny jeho osobní názory, zvážené odpovědi a vzdálené návrhy i přesto, že jsou následně přes napínavé momenty ticha mistrně vtisknnuty do slov, jejichž váhou, významem, tónem a krásou si vás někdy skromně stydlivý, ale neskutečně charismatický, geniální, poetický a výjimečný Oppie získá takovým způsobem, že nedočkavě čekáte na každou jeho reakci a toužíte ho co nejblíže poznat a pochopit.  K tomu dostanete možnost, když se příběh přesune do tajných pouští Los Alamos, vojenských operací a vzrušujícího výzkumu; fyzik je vržen do nových rolí, pravidel a společnosti, kde ne všichni obdivují jeho osobnost a genialitu tak jako vy. Najednou je každé slovo nebezpečné, každý čin nevhodný a každá sekunda drahá. V průběhu celého filmu jste skrze několik vrstev vzpomínkových pasáží (ať už těch poměrně lineárních a subjektivních v barvě nebo s pomocí více objektivní, černobílé časové linie) přijímali velmi intuitivně jednotlivé skoky v čase jako realitu, neměli šanci se ve zběsilém tempu, návalu informací, dialogů a ohromném množství postav zastavit, snaha všechno to vstřebat vás ochromila; ovšem teď se ocitáte intenzivně přítomní v každé minutě příběhu spěchajícího k něčemu rýsujícímu se na obzoru; k novému hráči, zbrani tak tajemné a neznámé, přesto však respekt vzbuzující. Tempo je až nesnesitelně rychlé, častěji a častěji bez varování přerušované sekundovými, infarkty vzbuzujícími vstupy přístroje, jehož záhadnou přítomnost vnímáte jako konečný vítězný cíl celého snažení, ale zároveň tušíte, že odstartuje něco nepředstavitelně příšerného.  Rezonující, zneklidňující a stupňující se melodie vše ovládne. Rozproudí se vám krev. Třesou se ruce. Vaše úzkost dosáhne vrcholu. Už jen čekáte na konec... A pak to přijde. Vše se zastaví. Naprostá nicota. Ticho, dýchání, tma, dokulata vlnící se červená, žlutá a oranžová, polibek smrti, který otřese a zaduní celým vaším tělem, ta legendární slova větší než my všichni... Děsíte se, ale jste užasle šťastní - ať jsou ty třpytivé oblaky plamene jakkoliv monstrózní, život přesahující, zemi oblizující a lidský rozum shazující, vy nemůžete popsat, co vidíte. Co se stvořilo. Co to znamená, jak je to velké, k čemu to přirovnat. Víte, že nic nebude tak jako dřív.... Štěstí z dosaženého cíle vystřídá šok. Bezmocně sledujete, jak vám váš výtvor, vaše vítězství, věc, kterou jste změnili svět, přerůstá do ohromných rozměrů a protéká jako písek mezi prsty. Slova chvály a hrdosti z protagonistových úst vychází naprosto prázdná; narozdíl od opravdových následků, které již navěky zůstanou v jeho citlivé a vizualizací nadané mysli: slzy, křik, bezvýznamná hysterická radost davu, zničené životy, černé skořápky nevinných těl, jejichž duši on sám vypustí, když je rozšlápne svou láskou k fyzice. Jste ve středu ohluchujícího výbuchu světla. Všechno na vás padá. Smaže se hranice mezi vámi a protagonistou; jste jedna osoba, všechno zažíváte s ním. Hroutí se celý svět a strhává svého ničitele s sebou. Něco je extrémně špatně. Najednou naplno vnímáte, co jste dříve odmítali, pouze tušili nebo si nikdy neuvědomili. Horor začíná. Rozeběhnutý kolotoč událostí již není možné zastavit. Fyzikální úspěch se morálně i nemorálně obrací proti člověku, který stále věří, že se lidstvo může zlepšit. Vše, co se schovávalo dříve ve stínech nyní vstupuje do popředí; pravda a lži se spojí v jediné, odkrývají se nové názory, konflitky a nic není jisté. Z filmu se stane příšerná zkušenost, cítíte se bezmocní, svázaní, trápíte se šedou zónou, ve které se ocitáte; nevíte, jak změnit své názory, které naopak zachovat, komu věřit, koho se obávat. Příběh se vrací do silně dialogově orientované podoby z počátku celého snímku, ale na to, jakým způsobem je provedena, se nemáte šanci připravit; v mžiku se ocitáte v pekle na zemi, prožíváte klaustrofobii, nervová zhroucení, euforii, bezmoc, šílenství vznícené stresem, zběsile rychlý střih, výbušné a naprosto brilantní pasáže stejně intenzivní jako odpočítávání do příchodu atomového přístroje. Čím více se slova a obvinění stupňují v tempu, tím více vás mrazí studený pot, tím více jste vy sami napadáni, s tím větším šokem si uvědomíte vše, co jste dříve nezaznamenali. Najednou se všechno perfektně spojí v tu pravou, neuvěřitelně komplexní realitu. Realitu, která vám zlomí srdce a sebere všechnu naději. A konečně, po tak ohromujícím tempu, přijde opět nicota; finální metafory, varování, předpovědi nebo jednoduše pravdy vám seberou všechen kyslík. Tento film překoná meze reality, času a prostoru a dotkne se přímo vás. Naprosto změní vaši perspektivu chápání současného světa. Nemůžete dýchat, vaše srdce bije ztěžka, najednou nevíte, co dělat, kam jít, co říkat, kdo být, kým se stát, co po sobě zanechat; a nemáte jedinou jistotu v to, co na světě přijde. Otázky bez odpovědí, odpovědí, které právě prožíváte, vás dovedou až k úplnému přehodnocení všeho, co jste doteď věděli. Každá věta se vám usadí v hlavě a o každé z nich budete dlouho, intenzivně přemýšlet. Konečně máte dovoleno si pořádně vydechnout... Ale vaše mysl už nikdy nebude jako dřív. Dnešní svět už nikdy neuvidíte ve stejném světle. Jeden muž dal světu nástroj pro vlastní zkázu a manuál k jeho ochraně a léčbě; je jen na nás, co si jednou vybereme jako první...

Whiplash

Whiplash (2014)

Andrew Neiman absolvuje elitní hudební školu v New Yorku prvním rokem. Každý se chce zapojit do jazzové hudební skupiny Terence Fletchera, který je nejlepší ve svém oboru. Když si Andrewa vybere, je mladý bubeník štěstím bez sebe, že se mu splní sen. Jenže okamžitě zjistí, že s Fletcherovou skupinou není něco v pořádku... Má se vzdát svých nejbližších, nebo si jít za jediným cílem svého života, i když se stane zvířetem bez morálky a citů, které nerozezná bolest od slasti...? Nejnapínavější film, který kdy spatřil světlo světa, je o jazzu. Film, který zbořil psychologické hranice mezi dobrým a zlým. S minimem soundtracku, který netradičně obstarávají pouze hudební podkresy z restaurací a samotné hlavní postavy, je každá sekunda ticha vražedná a neuvěřitelně děsivá. Po celý film se třesete, děsíte se každého dalšího kroku a věty realistického, ovšem velmi chytrého scénáře; vaši nepohodlnost navíc podkreslují rychlé nečekané střihy. Příběh je neustále živý, žádné hudební vystoupení není jen pro krásu a i když nepatříte mezi fanoušky jazzu, několikrát se přistihnete, jak nevědomky ťukáte nohou do překrásně napsaného rytmu, vztek vámi projíždí při každém zaznění bubnů a jak se nakonec při úplném konci, kdy uslyšíte známé činely, nemůžete přestat smát čirou radostí. Ovšem film není pohádkou; urážky, deprese, šikana, násilí, extrémní perfectionismus, toxicita, manipulace, nenávist a doživotní trauma: s tím vším vás film ponechá tomu, abyste se neustále prali sami se sebou a ptali se, zda dáváte přednost snům nebo morálce a zda je neuvěřitelný konec tohoto děsivého filmu tak dobrý, jak se na první pohled může zdát...

Úžasná událost

Úžasná událost (1936)

Longfellow Deeds žije v neznámém městečku, píše básničky a hraje v tamní kapele na tubu. Když mu ale strýc odkáže 20 milionů dolarů, je nucen jít do New Yorku, kde je vržen do odlišného světa chtivých a závistivých lidí, kteří se honí jen za penězi a kariérou. Oni naopak jeho laskavé, volnomyšlenkářské, upřímné (a přímé) chování berou jako naivní a každý chce získat jeho peníze. Jak si někdo tak nezkažený jako pan Deeds s novým světem poradí? Střetnutí dvou odlišných světů v komedii s velmi nadčasovými hlubokými  myšlenkami. Celé prakticky postaveno na neuvěřitelně úžasných hereckých výkonech, kterým práci ulehčují výborně napsané postavy a hravý, ale velmi úderný a chytrý scénář. Film je neskutečně vtipný a milý, zahřeje na srdci, ale zároveň vám doširoka otevře oči v tom, že být sami sebou je jedna z nejcennějších věcí, kterou máme. Kromě názorné ukázky nechutné moci předsudků a peněz (které se snaží zničit člověka, který je prostě jenom hodný) snímek ukazuje, jak krásné je být upřímný a vyjadřovat emoce naplno. Být vychovaný skřítky zní přeci jenom lákavě...