Reklama

Reklama

Epizody(9)

Obsahy(1)

Dějinami nejpopulárnějšího literárního žánru provází O. Vetchý... Nový cyklus ČT se zabývá českou literární detektivkou od jejího zrodu do současnosti. Masová obliba detektivky se datuje do prvních let po 1. světové válce. České země nezůstaly v tomto trendu příliš pozadu. Legendárního Léona Cliftona připravil o čestný titul prvního českého sériového detektiva jeho údajný americký původ. A tak se jím může pyšnit až detektiv Klubíčko, jehož první případ napsal Emil Vachek v roce 1928. Po něm následovali další, dnes už (polo)zapomenutí i nezapomenutelní: dr. Mejzlík, revírní Čadek, Ludva Láce, kapitáni Kalaš a Exner, rada Vacátko, dr. Pivoňka, malíř Horác, inspektor Borůvka, soustružník Ota Fink… Čeští detektivové nejsou nadáni výjimečnými vlastnostmi jako jejich anglosaské vzory. Vynikají však znalostí lidských povah a obecně života, což je spolu s rozvážným a přesným úsudkem a pílí a vytrvalostí dovede k objasnění každého zločinu. Kromě originálních českých detektivů má český detektivní žánr ještě to specifikum, že se mu od počátků věnovali (kromě specialistů) také autoři umělecké literatury. Pro českou detektivku platí tedy dvojnásob, že „dobře napsaná detektivka vypovídá o společnosti víc, než leckterý ‚vážný‘ román“. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele NinadeL k tomuto seriálu (10)

Česká detektivka (2022) 

9/9 Vysloveně potřebný dokumentární cyklus přibližující vývoj domácí krimi. Celkový styl a herecká manýra Vetchého sice nepatří mezi to nejlepší, ale hodnota ukázek (ať už filmových či literárních) společně s vkladem jednotlivých literárních historiků svou cenu bezpochyby má. ()

Cliftonky a Karel Čapek (2022) (E01) 

Něžné počátky fenoménu, bez kterého by si už českou literární scénu jen málokdo dokázal představit. Skvělé ukázky, nenáročný komentář. Jen ta stylizace Vetchého a podivné studio pokulhávají. ()

Inspektor Klubíčko & spol. (2022) (E02) 

Aneb to nejmilejší z předmnichovské republiky. Jen ty reprízy těch televizních adaptací stále chybí. ()

Rodokapsy a Eduard Fiker (2022) (E03) 

Fikerovky, které kombinovaly krimi a komedii, mi byly vždycky sympatické. Jen škoda, že na Wallaceovky zbylo tak málo místa. Bylo by přece logické zmínit i filmy Lamače (a Friče) natočené v Německu. ()

Hana Prošková a další dámy české detektivky (2022) (E05) 

Z této epizody jsem si odnesla dva postřehy, první: Terezu si určitě přidávám na seznam filmů, o které mám zájem (včetně jejich předlohy) a druhý: ačkoli Hana Prošková pořád patří mezi oblíbené autory na Kavčích horách, tak tu si opravdu nedám. ()

Nápady Josefa Škvoreckého a poručík Borůvka (2022) (E06) 

Borůvku jsem si svého času vcelku užila, otázka je, jak se taková postava může zhodnotit po další dekádě. Přeci jenom po smrti Škvoreckého jeho kult bledne. ()

Kapitán Exner a soustružník Ota Fink (2022) (E07) 

Tohle bylo až příliš okaté. Adaptací Exnerovek vzniklo samozřejmě mnohem víc a pokud se našly prostředky na to, aby se zařídila ukázka i z divadelního záznamu muzikálu Vražda ve varieté (ze zlaté éry Županiče a spol.), není důvod ignorovat skutečnost, že konkurenční Prima věnovala Exnerovi celý moderní seriál.  K Velinskému snad jen tolik, že po revoluci napsal taky jeden nový díl ze série Leon Clifton, čímž se to celé hezky uzavřelo. ()

Od rady Vacátka k majoru Zemanovi (2022) (E08) 

Tohle je naprosto emblematické, národní spor, co je víc: Vacátko nebo Zeman. A můžeme diskutovat až do nekonečna. ()

Současnost (2022) (E09) 

Závěr nám vyšel poněkud do ztracena. Protože jak taky chcete do dvaceti minut natěsnat období třiceti let, nechat promluvit literární historiky, autory a navíc dát prostor ukázkám tak, aby to ještě ke všemu bylo zajímavé? Chtělo to minimálně ještě jeden díl, aby to nevypadalo, že dneska už krimi funguje jenom v televizi a jsou to samé regionální rychlokvašky. ()

Reklama

Reklama