Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok na vsi jménem Allensworth. Jedinečná osobnost světového experimentálního filmu, strukturalista James Benning, se znovu vydává zkoumat americkou historii i topografii tamní krajiny. Allensworth byla první obec v Kalifornii, již od roku 1908 řídili afroameričtí občané, po první světové válce osiřela, aby dnes znovu sloužila pár stovkám občanů. Co měsíc, to jeden zhruba pětiminutový záběr, uhrančivý ve své jednoduchosti, ale přece naplněný detaily i významy. Benning i tímto filmem potvrzuje svůj ojedinělý status, který drží v kinematografii uhrančivé věcnosti. Je Allensworth město duchů, historické memento, anebo obojí? (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (1)

honajz2 

všechny recenze uživatele

KVIFF 2023 - Letos jsem sice Vary chtěl úplně vynechat, ale Benningovu novinku jsem vynechat prostě nemohl, takže jen kvůli ní jsem se tam zase vydal. A opět ničeho nelituji :-) Zpočátku se to sice nevyhnulo divákům, kteří se na to dostali asi omylem a jen se tomu smáli (což dokážu pochopit, ale stejně si říkám, proč si o tom filmu něco nezjistí předem, když na něj jdou a proč některým k záchvatu smíchu stačila už jen první minuta...), ale ti jako klasicky do 15 minut odešli a pak už byl klid. Soustředit jsem se na to dokázal ale i předtím a až po Srpen mě to opět naprosto uchvátilo - Leden až Duben jsou o tom, jak (vlastně z ničeho) celá obec Allensworth vznikala a ten důraz na detaily v ní je naprosto úžasný. Nejvíc mě fascinovalo, jak se Benning neustále věnoval a vracel k stromu z úvodního záběru, jelikož je pak často vidět v dalších záběrech, ale často třeba v jeho rohu, nebo ve vzrostlé podobě, či jen z jiného úhlu... A podobně to platí i o modrém domu, který je takovým "středobodem" veškerého dění. Nebo třeba ta práce s vlaky, které jsou dlouhou dobu jen slyšet a pak v Květnu konečně vidíme tu dráhu i vše ostatní, co má divák celou dobu "za zády". A takový Červen je filmařsky tak dokonale propracovaný, že by si z něj každý vnímavější filmař měl vzít příklad - záběr v současnosti (nejspíš kostela), zvuky současnosti, ale pak naprosto utichnou a začne místo nich hrát hudba evokující minulost oné budovy, v tu chvíli na ni začne svítit slunce, takhle to nějakou dobu je, ale pak hudba naprosto spontánně skončí, když vzadu na silnici přijede do vesnice náklaďák. Tak jednoduše udělaný přechod z minulosti do současnosti a přitom tak geniálně. A to jsem ještě zapomněl zmínit, že spolu s tím zajde za mraky i slunce, ale záběr jede dál a hned jak zase vyjde a kostel osvětlí, záběr skončí. To byl pro mě asi best of moment, tahle část mě opravdu nadchla. No a kdo si počká aspoň na Srpen, dočká se "zvratu" v podobě záběru v interiéru a jedné postavy. Dlouhou dobu, po úvodních třech měsících, jsem to tak měl u každého dalšího, že jsem si zpočátku říkal "no dobře, ale co s tím?" a Benning pak vždycky přišel s něčím nečekaným, co to obohatilo a dalo tomu hlubší význam. Bohužel ale u posledních čtyř měsíců to začne ztrácet dech, resp. hlavně u Září a Říjnu. Září jsem buď nepochopil nebo bylo významově opravdu tak jednoduché, jak se zdá a Říjen byl naprosto jasný, ale zbytečně dlouhý. Listopad a Prosinec už jsou o něco silnější a každý jinak (hlavně třeba u prosince přišlo něco, co jsem úplně nečekal - nebo takhle, pustinu jsem čekal, pustinu jsem dostal, jenže to nebyla jenom pustina...), ale ani ty mi nezachránily dojmy na plný počet. I u některých záběrů předtím by to šlo o pár vteřin střihnout a hned by to bylo silnější a "svižnější" (což je u takového filmu slovo naprosto nepoužitelné, ale lepší mě nenapadá), ale pořád jsou to tak minimální mínusy, že mé nadšené dojmy nijak výrazně nenarušují - jen to prostě nevidím na pět hvězd, jako minulý rok Spojené státy Americké. Jestli je ale pro mě Allensworth v Benningově tvorbě opravdu něčím výrazný, tak tím, že je z jeho současné tvorby jednoznačně nejblíž jeho starým dějovým filmům typu 11x14 nebo Landscape Suicide. Osobně Allensworth neberu ani jako dokument (i přes fotku v titulcích), ale jako experimentální poetické drama, které by se čistě teoreticky dalo i označit jako životopisné, ale je to tak svérázné označení, že použít ho oficiálně by vyžadovalo obrovskou odvahu. Všech 12 záběrů totiž má jasnou návaznost, vypráví o vzniku a zániku (v původním slova smyslu) jednoho místa, první afroamerické vesnice v Kalifornii, a s tím spojený osud jediné postavy tohoto filmu Anny (která čte v Srpnu černošské básně), ale mimo něj a nenásilně podané téma rasismu to vypráví i obecný příběh vzniku a zániku jakýchkoli míst na světě s důrazem na to, jakou práci dalo je vybudovat a jak navzdory tomu stačilo málo, aby naprosto zchátraly. Benningovy experimentální dokumenty se věnují pozorování utíkání času na různých místech v přírodě a uvnitř budov, nebo také sledují lidské činnosti, ale nikdy ne s návazností, maximálně v mikropříbězích, které se odehrávají jen v jednom záběru. Tady ale návaznost skutečně je a přesně v tom stylu, jaký mají jeho rané celovečerní filmy. Nevidím důvod, proč to tak nebrat. Za mě určitě velká spokojenost a další Benningův důkaz toho, jak mistrně dokáže pracovat se záběry a s vyprávěním pouze skrze obraz. Jen je třeba se do toho jeho specifického stylu a vůbec se nedivím těm, kteří s tím měli problém, protože to vyžaduje opravdu hodně trpělivosti, správnou náladu a i schopnost být blízko tomuhle ultra-slow cinema stylu. Mě to ale zase uchvátilo a po celou hodinu nepustilo, nakolik to pro některé může být naprosto nepředstavitelné. Musím ale ještě přiznat, že u Srpna jsem trochu selhal a neprobral úplně smysl všech čtených básní, ale části z nich ano a třeba ta s názvem "Abraham Lincoln" byla napsaná dost zajímavě. Silné 4* () (méně) (více)

Galerie (2)

Reklama

Reklama