Zlatá šedesátá - Série 1 (2009) (série)
Obsahy(1)
Eduard Grečner patří k prvním slovenským studentům na pražské FAMU. Začínal na katedře režie, vzhledem k dlouhodobému onemocnění však musel přejít ke studiu scenáristiky. Po návratu na Slovensko působil jako dramaturg ve filmovém studiu Koliba, přitom však pomalu směřoval k naplnění své touhy stát se režisérem. Filmařské zkušenosti získával jako pomocný režisér Štefana Uhra, jenž otevřel slovenskou kinematografii moderní filmové estetice snímky My z deviatej A (1961) a Slnko v sieti (1962). V posledním ze jmenovaných snímků nabídl Uher přelomový pohled na život slovenských dospívajících v kulisách takřka velkoměstské Bratislavy. Eduard Grečner obraz nezávislé generace 60. let dále prohluboval ve svých prvních samostatných počinech Každý týždeň sedem dní (1964) a Nylonový mesiac (1965). V psychologicky laděných snímcích s takřka experimentální formou představil režisér slovenskou mládež prostřednictvím jejích pocitů rozervanosti, nervozity a nespokojenosti. A také živelně se probouzející atmosféru slovenské metropole, jež pro něj nebyla pouhou kulisou fragmentárních dějů. Grečner se etabloval jako tvůrce se značnými nároky na diváka a jako literát a kritik také zastával vyhraněnou koncepci intelektuálního filmu, kterou však mnozí jeho kolegové z tisku nesdíleli. Režisérovým skutečně vyzrálým počinem byla až adaptace klasické novely Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia (1967), v níž se nečekaně odklonil k takřka archetypální baladě z drsného horského prostředí, aniž by se vzdal moderního filmového výrazu. Po srpnu 1968 se i Eduard Grečner stal pro nové vedení filmových studií nepřijatelným a byl přesunut do dabingového studia. K hranému filmu se mu podařilo dvakrát vrátit až v 90. letech. (Česká televize)
(více)Recenze (1)
Cinematografická přehlídka přímo od autora. ()