Recenze (2)
The Legend of Tianyun Mountain je v literatuře občas zmiňován jako jeden z prvních čínských filmů, který se kriticky ohlíží za Kulturní revolucí, nicméně tato charakteristika není zcela přesná. Jednak ve filmu o Kulturní revoluci (vlastně ani ne přímo o ní, ale o Gangu čtyř) zazní jen pár zmínek a ústřední křivda mužského hrdinu zastihne během Kampaně proti pravičákům a jednak lze snímek označit za kritický jen v kontextu tehdejší čínské produkce, jinak se jeví spíše jako apologetický: Ukřivděný hrdina je samozřejmě komunista (tedy film nijak nerozporuje tezi, že perzekuce opravdových pravičáků je v pořádku), komunistickou stranu opakovaně opěvuje a k úhoně přijde jen kvůli intrikám jedné konkrétní osoby, která má navíc pro své jednání docela apolitické motivace. Ve zkratce řečeno - asi v žádném jiném Xieho filmu nebylo spojení politiky a melodramatu tolik (ideologicky) problematické jako právě v Legendě. Řemeslně poctivé, ale poněkud staromilské zpracování křížící postupy klasických (hollywoodských) melodramat s poetikou sociálního realismu navíc působí u filmu z roku 1980 poněkud zastarale a překonaně. Což vynikne zvláště ve srovnání se svěží a na vzdělané globální publikum zacílenou estetikou Páté generace, která o sobě dala vědět jen o pár let později. ()
Schématický film poplatný době, jak jej vylíčil Niktorius. ()