Reklama

Reklama

Recenze (1)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Filmy Mohsena Makhmalbafa, aspoň ty z 90. let, přinášejí obvykle nevšední filmařské experimenty, ale zároveň i mimo experimenent s filmovým médiem zůstavají pro mě dostatečně zábavné a naplněné poutavým obsahem, což byl i případ Herce. Ze začátku jsem docela zíral, co to opět sleduji, zvláště když hlavní postavy žijí (nebo aspoň se často pohybují) na soudobé íránské poměry v hodně nadstandardních bytových prostorech: hlavní místnost je složena ze sofistikovaného moderního nábytku, který je cinefilně oblepen filmovými fotografiemi, funguje na dálkový ovladač a za pár vteřin lze pár tlačidly proměnit místnost z ateliéru na kuchyň, obyvák, bar, koupelnu nebo si přivolat houpací síť (zatímco v případě špatného ovládání se tenhle nábytkový systém dokáže chovat i jako menší monstrum!). V této místnosti žije matka s neposlušným dítětem a za chvíli tam hlavní hrdina nakráčí coby maskovaný kovboj, aby se o chvíli s jinou vizáží vezl íránskými silnicemi v neobvykle stylovém kabrioletu... Teprve série postupně předkládaných indicí (úvodní monolog herce, ateliérová místnost, filmové fotografie, kostýmy, jeden telefonát, filmující kameraman na motorce, přítomnost klapky na začátku jedné scény, později záběr na televizi...) nám naznačuje a posléze stále více potvrzuje, že sledujeme jakýsi film ve filmu v podobě navazujícího sestřihu scén jednoho herce z různých (fiktivních) filmů, natáčení filmů a zřejmě i civilních situací ústřední postavy herce. Přičemž ta hranice je u Makhmalbafa opět tak tenká, že u některých scén asi nelze stroprocentně určit, zda je vnímat jako reálné nebo jako součást „filmu ve filmu“ a překvapivě mi to v rámci celku s dobrou gradací i jistým zakončením opět nevadilo. Dokonce snad až na jednu scénu mi nevadila ani občasná hysteričbost, třeba bitva dvou zahalených dívek je praštěně legrační. Makhmalbaf vtipně odkazuje na své předchozí filmy (např. Cyklista) a celkově tu pomrkává směrem k parodizování celé íránské kinematografie, ale zároveň přidává odkazy i na západní klasiky, ať už je to narážka na Leoneho western Pro hrst dolarů nebo vtipná parafráza zásadní scény ze Sunset Boulevard. Přesto netuším, jak by na HERCE zareagoval náhodný divák, který z íránské kinematografie nic neviděl, příp. jen něco málo z jejich konvenčnějších snímků, ale mě Makhmalbafův film opět hodně bavil. [80%] ()

Reklama

Reklama