Biografie
Filmová a divadelní herečka, která byla v období němého filmu považována za ženskou verzi slavného Rudolpho Valentina, neméně slavná mexická herečka, a první latinsko-americká filmová Star - kráska Dolores del Río, vlastním jménem María de los Dolores Asúnsolo y López Negrete, dokonalá reprezentantka ženské krásy přezdívaná také „Princezna Mexico" se narodila v rodině španělských přistěhovalců v Durango v Mexiku dne 3.8.1905. Otec Jesus Leonard Asúnsolo, byl bankovním ředitelem významné banky v Durangu, ovšem během revoluce v Mexiku přišla rodina téměř o veškeré úspory a majetek, a i to snad byl důvod, který Dolores přivedl před filmové kamery tehdy ještě němého filmu.
Ještě před tím však studovala na francouzské vysoké škole v Mexico City, a od dětského věku z ní vyrůstala talentovaná tanečnice. Její nejvíce oblíbenou umělkyní byla ruská primabalerina absoluta věhlasná Anna Pavlova. Dolores tančila na soaré bohatých Mexičanů, a právě zde se seznámila se svým prvním manželem, který byl sice o osmnáct let starší, ale velice ji miloval. Byl to Jaime Martinez del Rio, zástupce jedné z nejbohatších a nejdůležitějších rodin v Mexiku. V roce 1921, když měla jen 16 let se slavila téměř královská svatba. Manželé pak trávili čas - plné tři roky v Evropě a setkávali se s významnými osobnostmi jako byl Alfonso XIII – španělský král a Victoria Eugenia z Battenbergu. Manželé se pak vrátili do Mexico City, a na jednom z prominentních večírků se setkala s filmovým producentem Erwinem Carewem a ten jí nabídl práci v Hollywoodu. Dolores debutovala v roce 1925 ještě v němém filmu Joanna, v režii E. Carewa.
Na počátku její kariéry nebyly filmy ve kterých hrála přímo kasovními trháky, ale Dolores svou výjimečnou krásou zaujala. Jejím nejznámějším filmem z období Silent filmu byl What Price Glory. Patřila také mezi Wampas hvězdičky, se kterými se do budoucna počítalo ( stála v jedné řadě vedle Joan Crawford, Fay Wray, Janet Gaynor, a Mary Astor.)Hitem a posunem v popularitě se stal snímek Resurrection, který se stal velmi úspěšným.
Dolores je focena pro časopisy a noviny nejen ve „státech" ale i Mexiku. S její tváří se měli možnost seznámit i obdivovatele amerických filmů v Evropě. V roce 1928 nahrazuje herečku MGM Renée Adorée v roli ve filmu Trail of '98 v režii Clarence Browna. Její kariéra rostla spolu s dalšími snímky, jako byla Ramona a Evangeline z roku 1929. Přitom se Dolores pomalu rozpadalo manželství a protože Jamie na svou ženu až nezdravě žárlil, v jednom z pomatení smyslů spáchal demonstrativní sebevraždu.
S příchodem zvukových filmů ukončila del Río spolupráci s Carewem. Ten se, jí natruc, ujímá začínající herečky Lupe Vélez, a natáčí s ní. Nicméně Dolores získala záštitu spol. United Artists, a pro ni začala natáčet film The Bad One, kde získala roli Lity. V tom samém roce se vdala za uměleckého režiséra, producenta a návrháře spol. MGM Cedrica Gibbonse. Jejich high society a umělečtí přátelé byli zařazováni vedle největší osobnosti Hollywoodu, patřili k nim mimo jiné: Greta Garbo, Marlene Dietrich, Errol Flynn s Lili Damitou, Clark Gable a Carole Lombard, King - Král Vidor, David O. Selznick a mnoho dalších.
Zvukový film ji však téměř odsunul do exotických a bezvýznamných rolí. Hollywood totiž podceňoval její latinský přízvuk, a to si nenechala del Río líbit. Tajně navštěvovala hodiny herectví i rétoriky. Úspěch zaznamenala ve filmu spolu s Joelem McCreou v Bird of Paradise, který měl tak trochu skandální pozadí, protože oba herci v něm plavali nazí. Další film Letíme do Ria z roku 1933, nastartoval na druhé straně několikaletou úspěšnou spolupráci Ginger Rogersové a Freda Astaira. Zajímavou roli krásné Du Barry vytvořila ve snímku Madame Du Barry v roce 1934. Dolores natáčela i s Warner Bros, a objevila se i ve filmech s krimi tématikou jako byl Lancer Spy v roce 1937, nebo International Settlement 1938.
V roce 1941 se rozvedla s Gibbonsem, protože měla už více jak rok milostný vztah s hercem a režisérem Orsonem Wellesem, který byl do ní údajně šíleně zamilovaný. Byla jeho „talismanem" jak Orson tvrdil, když natáčel Občana Kanea, a spolupracovala s ním na filmu Cesta strachu - 1942. Probouzející se mexická kinematografie nabídla Dolores del Río novou pracovní a hereckou příležitost hrát ve svém rodném jazyce. Mezi její nejlepší přátelé v Mexiku se řadili kontroverzní malířka Frida Kahlo a Diego Riviera. Po rozchodu s Wellesem začala natáčet pod vedením režiséra Emilio Fernándeze, a stala se hlavní představitelkou ve snímku Flor Silvestre 1942 a Miracle in 37 Street. Ve své zemi se Dolores del Río stala nejslavnější filmovou hvězdou všech dob a toto prvenství trvá doposud. V roce 1943 skórovala mexická kinematografie v Cannes s týmem Fernandez-Figueroa-Río-Armendariz a stali se vítězi s jedním z nejúspěšnějších filmů Maria Candelaria. Mezi další pozoruhodná díla patří Las Abandonadas – 1944, Bugambilia 1945, nebo The Fugitive 1947.
Dolores šla ve své zemi z filmu do filmu a rok 1951 přináší další dramatickou roli Doňi Perfecty. Další herecké příležitosti přinesla Argentina, kde v roce 1947 natočila Vějíř lady Windermerové podle Oscara Wildea. V 50-60. letech byla pozvána hrát ve španělském filmu Seńora Ama 1954 v režii Julia Bracha - jejího bratrance, úžasně zfilmovaný příběh La Cucaracha v režii I. Rodrigueze nenechá nikoho na pochybách, že Río je velká herečka, film byl promítán i u nás v roce 1959, nebo La Dama del Alba z roku 1966. Dolores dostala také nabídku k filmování barevného westernového dramatu Zlomené kopí, spol. 20th Century Fox, kde měla hrát indiánskou manželku Spencera Tracyho. Vláda ji však nedala pracovní povolení, a obvinila jí jako sympatizantku s komunismem. Roli pak převzala Kathy Jurado.
Třetím manželem se v roce 1959 stal divadelní producent Lewis "Lou" Riley, se kterým se znala už deset let. Dolores se stala majitelkou prestižních cen Silver Ariel - mexické Akademie Award za nejlepší herečku a to celkem čtyřikrát. O rok později už hrála ve filmu Elvise Presleyho Flaming Star. Dolores del Rio působila na jevištích divadel a natáčela i v televizi střídavě mezi USA a Mexikem.V roce 1964 hrála ve Fordově Podzimu Cheynennů, vedle herců Richarda Widmarka, Carroll Baker, Jamese Stewarta, Gilberta Rolanda a Ricarda Montalbana. V roce 1967 si jí vybral producent Carlo Ponti do téměř pohádkového příběhu, kde hrála roli královny-matky, film se natáčel v Itálii, se Sophií Loren a Omarem Sharifem - C'era una volta (Více než zázrak). V Anglii se objevila v programech TV BBC s Benem Lyonem. Jejím posledním filmem byl snímek Sanchezovy děti - Children of Sanchez, s Anthony Quinnem a Katy Jurado, Dolores hrála roli babičky Paquito.
Téměř dvacet let spolupracovala jako porotkyně mezinárodních filmových festivalů, jako byly Cannes Film Festival, Berlín Film Festival, a San Sebastián Film Festival. V roce 1966 založila společnost pro ochranu uměleckých pokladů Mexika - Sociedad Protectora del Tésoro artistico de Mexico, a v roce 1972 stala při zrodu Festivalu Cervantino v Guanajuato v Mexiku.
Dolores del Río zemřela na onemocnění jater (selhání) dne 11. 4. 1983 v Newport Beach v Kalifornii ve věku 77 let. Její ostatky jsou pohřbeny v Panteonu de Dolores, hřbitově v Mexico City v Mexiku. Mimo téměř sedmdesáti filmů, ztělesnila v divadle více jak 30 rolí, hlavních i vedlejších.
Na závěr bych ráda napsala, že i přes pokročilý věk působila Dolores vždy jako elegantní, neustále krásná, příjemná a sofistikovaná žena. Má svou dokonale provedenou sochu na Hollywood Boulevard - La Brea v Los Angeles, její autorkou je významná sochařka Catherine Hardwicke.
Související novinky
Noir Film Festival slaví 5. narozeniny
Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)
Herečka
Seriály | |
---|---|
1970 |
Marcus Welby, M.D. |
The Legacy (S01E18) |
Dokumentární | |
---|---|
2007 |
Un retrato de Diego - a.z. |
2002 |
The Bronze Screen: 100 Years of the Latino Image in American Cinema - a.z. |
1991 |
Se que es imposible - a.z. |
1980 |
Hollywood (seriál) - a.z. |
Pioneers - a.z. (E01) |
|
1979 |
México de mis amores |
1976 |
Salsa |
1973 |
The Age of Ballyhoo - a.z. |
1963 |
Hollywood Without Make-Up - a.z. |
1961 |
Hollywood: The Golden Years (TV film) - a.z. |
1956 |
Torero |
1941 |
Meet the Stars #2: Baby Stars |
1940 |
Meet the Stars #1: Chinese Garden Festival |
1937 |
Screen Snapshots Series 16, No. 8 |
1935 |
A Dream Comes True |
A Trip Thru a Hollywood Studio |
|
1934 |
Hollywood on Parade No. B-13 |
1930 |
Screen Snapshots Series 9, No. 14 |
Screen Snapshots Series 9, No. 23 |
|
Screen Snapshots Series 9, No. 24 |
Krátkometrážní | |
---|---|
1954 |
Screen Snapshots: Hollywood Goes to Mexico |
1927 |
Life in Hollywood No. 5 |
1926 |
WAMPAS Baby Stars of 1926 |
Účinkující
Pořady | |
---|---|
1962 |
Hollywood: The Fabulous Era |
Související novinky
Noir Film Festival slaví 5. narozeniny
Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)