CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Skype: petr_manek
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 8 10
    • 8.7.2019  22:15

    Drama prokládající životy odloučených sester hluboce exponuje dvě diametrálně odlišné perspektivy na stejné historické období. Hořkosladký životní příběh inspirovaný knižní předlohou je elegantně převeden do dynamického scénáře, který četné dusivé okamžiky střízlivě odlehčuje využitím nepatrně rozsáhlejšího časového formátu. Snímek disponující pestrou paletou emocí a katarzních okamžiků se může pochlubit i kvalitní režií, která se opírá především o nadprůměrné herecké výkony hlavních protagonistek. 8/10 [KVIFF 2019]

    • 22.4.2017  01:11

    Japonský originál neznám, a tak se zatím nemohu vyjádřit k filosoficky-kontemplativní složce, která skalním fanouškům v nové adaptaci schází. Pokud však snímek mohu rozebrat jako autonomní dílo, nebylo to vůbec špatné. Hned od začátku mě zaujaly působivé obrazy v pojetí Jesse Halla. Důmyslné hrátky se světlem, barvami, reflekcí, kontrastem a perspektivou na mě místy působily až příliš sofistikovaně. Nemohl jsem se proto ubránit dojmu, že se film v tomto ohledu odkazuje na původní grafický materiál předlohy. Navíc touto cestou snímek zvolna prozkoumává a vykresluje ponuré heterotopické město budoucnosti. Záběry po vzoru Blade Runnera často spočinou na detailech podstatně déle než by bylo nutné, čímž získávají poněkud atmosférický nádech a dávají prostoru charakter. Rád bych také vyzdvihnul hudební doprovod, který povedeně kombinuje mohutné hypnotizující chorály s futuristicky elektronickými rytmy. Za jedinou opravdu slabou stránku považuji režii. Scénář filmu rozvíjí zápletku vhodnou pro mysteriózní drama nebo akční thriller. Režisér Sanders si ovšem nedovedl zvolit jednu ze dvou cest, často je plete dohromady a přeskakuje mezi žánry. Tím je bohužel závažně narušena dynamika celého filmu, který se znatelně pokouší o lineární gradaci a v druhém aktu zcela ztratí hybnost kvůli intimní analýze postavy hlavní hrdinky. 7/10

    • 30.6.2017  23:15
    Listopad (2017)
    *****

    Bizarní pohled do každodenní reality estonského venkova inspirovaný tvorbou A. Kivirähka. Kromě mistrovské práce s černobílou kamerou a syrových pobaltských přírodních motivů se snímek pyšní nečekanou dávkou situační komiky. 9/10 [KVIFF 2017]

    • 2.7.2016  09:18
    Homo sapiens (2016)
    ***

    Film je pojat jako lyrická slideshow živých obrazů z opuštěných míst. Tu někde skočí žába, tam vítr poodhalí roletu. Některé záběry jsou díky uhrančivým lokacím a pečlivě promyšlené kompozici krásné, jiné však působí zcela obyčejně. Projekci dokreslují ambientní zvuky na pozadí. 6/10 [KVIFF 2016]

    • 2.9.2016  22:43
    Jason Bourne (2016)
    ***

    Přestože film natočila původní dvojice Damon-Greengrass, úplný návrat do stylu starých bourneovských filmů se nekoná. Tvůrci sice tu a tam zahrají na nostalgickou notu původní hudbou či prostřihy do minulosti, tím však propast mezi filmy spíše prohloubí. Zatímco původní filmy se snažily o realismus, Jason Bourne si hraje s elektronickými pozlátky z bondovek. Tématem už není špionská hra na honěnou, ale souboj jednoho agenta s celou jeho bývalou agenturou. Místo minimalismu se snímek snaží ukázat co nejvíce ze všech stran, čímž divákovi podstatně ubírá na představivosti. A postupné budování napětí, díky kterému filmy jako Agent bez minulosti působily tak dramaticky a mysteriózně, vystřídaly nekončící akční scény, které bez vhodného pozadí začnou působit unyle. To vše je navíc značně znepřehledněno rozklepanou kamerou Barryho Ackroyda, která snímku ubírá na produkční hodnotě. Nový Jason Bourne není žádný zázrak, je to průměrná akční podívaná. 6/10

    • 30.6.2017  23:27
    Kdo je kdo v mykologii (studentský film) (2016)
    ****

    Oceňuji originální za vlasy přitažený námět, důmyslnou výpravu a kvalitní hudební doprovod. Celkově mi ovšem připadá, že si film v závěru trochu nevěděl rady a skončil méně uspokojivě než původně mohl. 7/10 [KVIFF 2017]

    • 9.7.2016  17:04
    Lampedusa (2016)
    **

    Snímek je lyrickou mozaikou portrétů postav, která se postupně prohlubuje a spojuje. Tato výpravná forma je bezesporu umělecká, je však také neuvěřitelně zdlouhavá a utlumená. Dvě hodiny byly na můj vkus až moc. Jedinou sílu vidím v kameře, která na mě působila téměř uhrančivě. Kompozice obrazů se zdá být pečlivě promyšlena a každý záběr by si zasloužil místo na výstavě černobílé fotografie. 4/10 [KVIFF 2016]

    • 30.6.2017  23:34
    Na červenou (2016)
    ****

    Na malé ploše a s relativně malým množstvím výpravných prostředků autor vykresluje vcelku sofistikovaný příběh plný autenticky vyhlížejících dialogů a drobných vtipných okamžiků, které celkově získávají téměř groteskní nádech. 7/10 [KVIFF 2017]

    • 4.7.2016  18:21

    Cílem toho snímku je smýt stigma autismu jako obávané choroby skrze blízké portréty autistických dětí. Janek o nich vypráví neuvěřitelně civilně, s vtipem a lidskostí. 9/10 [KVIFF 2016]

    • 21.8.2016  11:50

    Omlazený Star Trek za sedm let zdárně dospěl. Nejenže si tentokrát zvolil mnohem vážnější téma, ale i svým zpracováním na mě zapůsobil jistou vyzrálostí. Přiměřený humor, přiměřená akce a přiměřené city. Byl bych býval přísahal, že i ty Abramsovy značkové odlesky do kamery byly trochu slabší! Nic mi však nescházelo a jednotlivé složky filmu se zdály být optimálně vyvážené. Oceňuji, že tvůrci potlačili svůj superhrdinský komplex a neudělali loď Enterprise ani její posádku nezranitelnými. Také se mi zamlouvalo, jakým způsobem v závěru scénář vyřešil úplně vše, co si v úvodu předsevzal. V tomto ohledu se jedná o skutečně ucelený díl, jehož návaznost ke starším filmům převažuje na tou k novějším. 8/10

    • 30.6.2017  23:38
    V roce Opice (2016)
    ***

    Sensuální hrátky, které se v počátcích nesou v téměř žertovném tónu, na konci velmi necitelně utne přehnaně realistický závěr. 6/10 [KVIFF 2017]

    • 3.7.2016  23:19
    Vymahač (2016)
    ****

    Krasovskij na malé ploše ambiciózně vykresluje nezvykle spletitý příběh. Jeho nízkorozpočtová forma sice lze poznat, vůbec mi však při projekci nevadila. Ba právě naopak, výpravný minimalismus telefonních rozhovorů ústřední příběh upozaďuje, činí z něj jakousi pikareskní kulisu a těžiště přesouvá na Chabenského vymahače, k jehož ztvárnění nemám připomínek. Scénáristicky i režijně zvládnuto perfektně, oceňuji pečlivost k detailům a propracovanou dynamiku. 8/10 [KVIFF 2016]

    • 9.7.2016  17:34

    Hezký námět. Se zápletkou se však dalo pracovat podstatně lépe a film tím zvláště v závěru utrpěl. Zpracování bylo průměrné a nízkoenergetické s akcentem na chemii mezi ústřední dvojicí postav (R. Weiszová a M. Shannon), která jediná trochu přiživovala umírající druhou polovinu snímku. 6/10 [KVIFF 2016]

    • 9.7.2016  17:15
    Švýcarák (2016)
    *****

    Bál jsem se, že filmová zábava postavená na plynatosti mě příliš neosloví. Dvojice režisérů však ústřední myšlenku snímku rozvinula natolik originálním a láskyplným způsobem, že jsem se celou dobu upřímně bavil. 9/10 [KVIFF 2016]

    • 9.7.2015  16:56
    Aferim! (2015)
    ****

    Výpravný film o rumunských cikánech plný rumunských pořekadel, rumunské hudby a neustálého rumunského klábosení. Jen těžko by mohl být ještě rumunštější! Ačkoli nejsem žádný expert přes místní dějiny, myslím, že rumunský národ i jeho tradice byly vyobrazeny věrně a bez předsudků. I přes téměř dvouhodinovou stopáž jsem se nenudil. 7/10 [KVIFF 2015]

    • 18.7.2015  16:41
    Ant-Man (2015)
    ****

    Debut mravenčího muže na stříbrném plátně nedopadl tak špatně, jak jsem původně očekával. Je znát, že od prvních komiksových adaptací Marvel urazil dlouhou cestu a naučil se filmy vhodně vylehčovat situačním humorem. Výsledkem této evoluce je schopnost zabalit kdejakou předlohu do celovečerního hávu a úspěšně s ní rozptýlit znuděné obecenstvo v okurkové sezóně. Ant-Man tedy není dokonalý, rozhodně však také neurazí. Díky zbytkům legendárního herce Michaela Douglase a talentovanému Paulu Ruddovi v titulní roli si může chvílemi hrát na rodinnou komedii, ve dvou třetinách zrychlit tempo a závěrem nabídnout čistě akční rozuzlení. Skalní fanoušci samozřejmě také ocení různé drobné návaznosti a způsob, kterým se snímek vztahuje ke zbytku komiksového světa. 7/10

    • 13.7.2015  17:51
    Babai (2015)
    **

    Mučení nevinného desetiletého kluka na tisíc různých způsobů. Kamera tak tmavá, že se snad během natáčení musela permanentně nacházet v tunelu. Rétorika bezvýrazná, nudně tichá až uspávací. Jediný film, který mě letos na festivalu vypudil z kinosálu. 3/10 [KVIFF 2015]

    • 24.7.2015  14:08
    Bojovník (2015)
    ***

    Nikdy jsem příliš neholdoval upoceným filmům, v nichž se hlavní hrdina musí po devastující životní tragédii vykoupit surovým násilím. Tento film není nic jiného – zcela neoriginální a příběhově prvoplánový, akorát místo Stallona stojí v ringu Gyllenhaal. I přes všechny tyto výtky mě ale Bojovník nenudil, a to zejména díky dobré režii a pozoruhodně snažnému herectví představitele titulní role. 6/10

    • 5.7.2015  23:45

    Cesta do Říma začala velmi nadějně. Hned zpočátku pro mě bylo uchystáno velice příjemné překvapení v podobě skvělého retro audiovizuálu opepřeného suchým humorem, který byl vhodně dávkován a doplněn originální hrou se slovy. Snímek tak hned nabral svižné tempo a zdálo se, že jej už nic nemůže zastavit, dokud nepřišla střední část. Ta se odehrávala především ve vlakovém kupé a svojí stavbou mi trochu připomněla Dekameron. Byl by to býval i dobrý scénáristický nápad, kdyby ovšem svojí rozlohou nezabraly medailonky jednotlivých postav většinu filmu. Má pozornost v té době již byla odvedena od vzrušující loupeže a zaměřena na hledání odpovědi k otázce, proč se proboha tvůrce rozhodl přivést tolik rozličných figur na scénu, když jejich působení bylo pro synopsi zcela irelevantní. Nejhorší však teprve mělo přijít, když se místo důstojného rozuzlení dostavilo oduševnělé imaginativní vakuum, které považuji za scénáristický kiks nejvyššího řádu. Tento verdikt mě mrzí o to více, neboť tento film měl potenciál stát se hipsterskou komedií roku. Ač byl řemeslně velmi dobře vyřešen, disponoval pozoruhodným hudebním doprovodem a hvězdným obsazením, takovou fatální chybu zkrátka nemohu odpustit. 6/10 [KVIFF 2015]

    • 30.6.2017  23:44

    Hromada hlasitého francouzského křiku, nadávek a pohybu. Přes to vše snímek dovede působit empaticky a procítěně. 7/10 [KVIFF 2017]

    • 5.7.2016  19:00
    Domovina (2015)
    odpad!

    Snímek je nevýrazný, fádní a prázdný. Kamera je desaturovaná, kompozice zcela amorfní. Činy postav nevycházejí z jejich motivace ani povahy. A to celé prosím trvá hodinu a půl. Jestli se režisérka filmem snažila něco sdělit, tak mi to nejspíš ušlo. 0/10 [KVIFF 2016]

    • 7.7.2015  16:56

    Dvě zcela oddělená dějství. První intimně sleduje denní rutinu nejnižších vrstev jižanské společnosti, druhé poodhaluje oponu jakési místní nacionalistické domobrany. Jelikož nám jsou prezentovány dva nesouvisející obrazy, dalo se očekávat spojení či alespoň paralela mezi nimi. K mému zklamání se však nedostavilo ani jedno, ba ani jakákoli jiná myšlenka na závěr. Druhá strana místo toho poskytuje ryzí, předsudky nezkreslenou výpověď, která díky delším sekvencím zabíraným ruční kamerou působí téměř dokumentárně. Bohužel také ovšem zdlouhavě a prostoduše. 4/10 [KVIFF 2015]

    • 16.8.2015  12:39

    Nová inkarnace Fantastické čtyřky je bez přehánění největším zklamáním letošního roku. Film určitě netrpí nedostatkem výraziva. I tak, místo aby jej režisér Trank řádně využíval, raději stráví polovinu filmu rozpačitým přešlapováním, jakoby se nedovedl rozhodnout mezi temnou realistickou instalací a lehkým letním kýčem. Výsledkem této nerozhodnosti je jakási amorfní všehochuť, podivně kombinující hluboký psychologický náhled s prvoplánovými superhrdinskými klišé. A ačkoliv scénář nepostrádá hlavu ani patu, cítím se jako divák hluboce uražen hromadou drobných nesrovnalostí, nad kterými jsem podle scénáristy měl mávnout rukou. Chemie mezi postavami na mě působí vynuceně a unyle. Není divu, že mě výkon žádného z herců neoslovil. Kamera je žalostně průměrná, snad jen občasně tónovaná do zajímavých odstínů. Málokdy mě film přesvědčí o své zbytečnosti, nicméně tentokrát si v skrytu duše přeji, aby tvůrci byli bývali raději pokračovali v původní neúspěšné filmové sérii. Anebo konečně přišli s něčím originálním. 3/10

    • 10.7.2015  23:00

    Dokument věrně přibližuje život i dílo legendárního filmaře a animátora prostřednictvím rozhovorů s jeho nejbližšími, ukázek jeho tvorby, historických záběrů z natáčení a soudobou demonstrací technik trikového filmu. Pozitivisticky tónované vyprávění mi celkově přišlo lehké, laskavé a jen místy až příliš čecháčkovské. 8/10 [KVIFF 2015]

    • 12.7.2015  00:00
    Humr (2015)
    *****

    Film je natolik absurdní, že vlastně funguje. Jeho tématem je příběh novopečeného samotáře Davida, který je v souladu se zákony internován v Hotelu, dokud si nenajde partnerku či dokud nevyprší lhůta, po jejímž uplynutí bude přeměněn do zvířete. Hned zpočátku mě toto podivné vypravování zaujalo svojí svědomitostí, vtipností a nevšedností. Dokladem tohoto budiž například epizodky z hotelu, kdy personál teatrálně předvádí výhody života ve dvou, pokojské pravidelně eroticky mučí hotelové hosty nebo pravidelný hon na uprchlíky v nedalekém lese sloužící internovaným jako způsob oddálení jejich zvířecí proměny. Tuto hloubku a vynalézavost ve scénáři opravdu oceňuji, jelikož jsem byl Lanthimovým manželsky-dystopickým světem zcela pohlcen a možná by mě nadšení z komplexního zážitku ani neopustilo, kdyby nepřišla druhá polovina filmu, v níž si tvůrci přestali hrát a začali myslet na dovyprávění příběhu. Absurdity i vynalézavosti je však i v této části přehršel a samotný závěr není rozhodně výjimkou z pravidla. 9/10 [KVIFF 2015]

    • 10.1.2016  11:47
    Joy (2015)
    ****

    Trochu moderní pohádka, trochu trpké životopisné drama a trochu "Vlčice z Wall Street". Film Joy je pestrou kombinací životních útrap hlavní hrdinky, která si i pod tíhou dospělých problémů dovedla udržet dětské sny a jednoho dne se je rozhodla následovat. Z herců si kromě Jennifer Lawrence v titulní roli mojí pozornost získal především její nestárnoucí filmový partner Bradley Cooper a hvězdný Robert De Niro. Režisér Russel už po několikáté předvedl, že s herci dovede výborně pracovat. Tentokrát však chyboval ve scénáři. Tím narážím z části na jeho charakteristické poklesy a výpadky v dynamice a na divoké vypavěčské skoky v posledních deseti minutách, kterých obecenstvo mohl milosrdně ušetřit pro dobro všech. Kromě těchto kazů však Joy považuji za kvalitní dobové vyprávění. 7/10

    • 7.2.2015  10:18

    Novodobá popelka pod taktovkou autorů Matrixu se bohužel totálně vymknula kontrole. Wachowští se zřejmě nechali unést svým fantastickým vesmírným královstvím a tak trochu pozapomněli na klíčové komponenty filmu. Jen tak si dovedu vysvětlit svojí neschopnost soucítit s hlavními postavami. Channing Tatum byl scénářem zredukován na postavu s emocionální kapacitou Terminátora, což mu vůbec neprospělo. Zvláště pak ve spojení s inertní Milou Kunis bych býval ocenil jakýkoli romantický kontakt, který by dovedl zastínit podivné okamžiky pseudo-procítěného žvatlání. Ještě hůře dopadl Redmaynův padouch, jehož se mi chtělo každou chvíli litovat. Pokud odhlédnu od scénáře a hereckého obsazení, musím vyzdvihnout kvalitu speciálních efektů a vědeckofantastických serepetiček, které nepůsobí příliš vědecky, ale rozhodně se na ně dá dívat. I tak ale ve mě film zanechal smíšené, převážně negativní pocity. Věštím mu osud Zlatého kompasu. 5/10

    • 16.4.2016  14:08
    Kolonie (2015)
    *****

    Vyprávění o tajemné křesťanské sektě, připomínající děsivé příběhy z nacistických pracovních táborů, není nutně nejpříjemnějším filmovým zážitkem, rozhodně však má substanci. Popisuje dobrodružný útěk na svobodu zasazený do historické kulisy Pinochetovy vojenské diktatury, a akcentovaný postranní romantickou linkou. Ačkoli scénář čerpá z rozsáhlých historických pramenů, líbí se mi, že s fakty střízlivě šetří a místo nich si hraje s náznaky. Tím nejen umocňuje filmový zážitek, ale i pozvolna buduje napjatou atmosféru směrem k závěrečnému vyvrcholení. 9/10

    • 9.10.2015  10:20
    Marťan (2015)
    *****

    Film přesně dostál mým očekáváním z upoutávek - ultrarealistické úsměvné sci-fi o přežití na nehostinné planetě s ohniskem v titulní roli Matta Damona. Jeho Marťan je silnou, inspirativní, a především hluboce vykreslenou postavou, do které jsem se pohodlně vžil, a jejíž osudy mě bavilo sledovat až do závěrečných titulků. Z pohledu scénáristy naprostý opak postav z Promethea. Kromě této důležité funkce však Mark Watney reprezentuje hlubší symboliku: absolutní triumf lidského ducha a inteligence nad studeným nelidským vesmírem. Pro výpravu Ridley Scott oprášil osvědčené techniky z osmdesátých let a přidal k nim několik moderních, jako například videodeník nebo chatování. Kombinací těchto metod dosahuje neobyčejně vyvážené dynamiky, která příjemně kolísá a dává zapomenout i na dvouhodinovou stopáž. Scottova Marťana bych umístil přesně doprostřed stupnice Interstellar-Gravitace, tam, kde se nachází ideální mix uměleckého a vědeckého pohledu na vesmír. A to všechno navíc v rytmu diska! 9/10

    • 12.7.2015  00:39

    Jemné severské kriminální drama buduje napětí v pečlivě odměřených dávkách. Čas natahuje prostřednictvím čisté norské přírody, konverzačních halucinací, retrospektivy a opakovaných sekvencí s drobnými obměnami, čímž přesně balancuje na tenké linii mezi optimálně zahuštěnou atmosférou a nudným omíláním téhož. Diehlův herecký výkon v titulní roli se mi moc líbil, vedlejší postavy bych označil za herecky dvourozměrné, místy až výrazově odulé. Rozuzlení záhady mě nejprve trochu zklamalo, poté však film nečekaně pokračoval epilogem, který mě patřičně ukonejšil. Kromě dobře vyváženého scénáře bych ještě rád vyzdvihl kameru, které se úspěšně podařilo najít tisíc a jednu barevnou variaci při přeskakování mezi bílým exteriérem a potemnělým interiérem. 7/10 [KVIFF 2015]

<< předchozí 1 2 3 4 6 8 10