Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Dokumentární
  • Drama
  • Animovaný
  • Komedie
  • Akční

Recenze (101)

plakát

Génius (2015) (seriál) 

Zajímavé, dynamické a zábavné podání, ale jako dokument docela pokulhávající. Jak každý díl v závěru upozorňuje, v zájmu dramatičnosti si reálné příběhy upravili. Někdy jakože fakt hodně. Vizuálně to upoutá, ale nesmíte se snazit zjistit si víc informací, protože pak jste hrozně zklamání úrovni serialu

plakát

Novým Zélandem po dávných stezkách (2012) (seriál) 

Hodně záleží na jednotlivých dílech - některé jsou strhující a fascinující, některé trošku jednotvárné. První série si drží mnohem větší iluzi syrovosti a autentičnosti, ale obecně je ve všech dílech cítit i úcta před úžasnou přírodou a úžasnými výkony dřívějších dobrodruhů (v druhé sérii se objevují i náznaky obtíží štábu, nejen dvou protagonistů). Upřímně řečeno, podobná série by se mi líbila i pro jiné oblasti vč. Evropy... v jistém smyslu se to podobá britské sérii "Farem", což je za mě dobře, i když tady protagonistům trochu chybí charisma a historický entuziasmus a autentický vstup do rolí, jako u Alexe Langlandse a Petera Ginna...

plakát

Napoleon (2014) (seriál) 

Tenhle dokument je neskutečně jednostranný... a ani se za to nestydí. Glorifikuje Napoleona, jehož jedinou chybou byla podle tvůrců série jeho porážka, jinak bychom v dokonalé, blahobytné a šťastné zemi žili nejmíň o 250 let dříve, než k tomu dojde... Ne, fakt. Jistěže Napoleon nebyl diktátorem par excellence, ale ustrkovaný a dobrácký strýček to taky nebyl. Jeho pýchu a aroganci dokument vydává za hrdost na úspěchy dosažené od píky (no, ale čeho je moc, toho je příliš), jeho agresivitu dokument vydává za obranu (obranou Francie je provést polní tažení do Moskvy, tak určitě, to je taková trochu putinovská logika), jeho politickou vypočítavost a vládu jednoho "vůdce" vydává za záchranu před revolučním chaosem a příchylnost k prostému lidu (ono mu v porevoluční Francii asi moc jiného nezbývalo) a jeho strategicko-politické lapsy (tažení do Španělska, míry, příměří a dohody s protivníky) vydává za důvěřivost a obětavost, které byly zrazeny a nedoceněny... Inu, Napoleon byl velký a nebyl ani zdaleka tak zlý jako většina samozvaných vykupitelských vůdců, ale... jak to říct... zas takový ublížený a nedoceněný chudáček, jak jej dokument prezentuje, to nebyl. Chápu, že je ladění dokumentu třeba vnímat perspektivou britského školství a historického diskurzu (nepochybně laděného proti-bonapartisticky, pokud už dnes ne protifrancouzsky), ale myslím, že Napoleon je v českých hodinách dějepisu opěvován dostatečně... A teď konečně k dokumentu jako takovému. I přes uvedené se snaží působit poctivě, je ucelený a srozumitelný. Jenom jeho detailnost vede k tomu, že poměrně záhy ztrácí dech v margináliích a druhá půle dílů už pro mne byla místy jen čekáním na konec... Ale neřekl bych, že je to podprůměr... a "ideologie" se zde snažím nehodnotit, takže 3*

plakát

J.R.R.T.: A Film Portrait of J.R.R. Tolkien (1996) 

Filmově jedinečný a neopakovatelný exkurz, rychlý kurz Tolkienova světa (ve smyslu myšlenek, pohledů, idejí apod.), světa člověka, který toužil po světě, kde bude co nejméně lidským výtvorem, který zatvrzele lpěl na katolicismu (ač to mnoho český fanoušků nerado slyší). Pokud jeho dílo znáte jen ze zfilmování, tak je třeba začít jinde (třeba knihy?). Ale jinak je tohle naprosto udivující záležitost. Filmařsky je to nemastné, příšerně líné a zdechlé, přehlídka nenahraditelně zajímavých a zainteresovaných mluvících hlav (část jich už nežije, právě proto je to naprosto neopakovatelné), ale nějak vzhledem k obsahuje nemohu hodnotit jinak. Škoda jen, že asi nemá jinou než anglickojazyčnou verzi.

plakát

Svět budoucnosti (2008) (seriál) 

Zajímavá exkurze do technooptimismu. Ale nějak nejsem schopný jí věřit. Jasně, beru, že je možné řadu problémů a výzev technikou vyřešit, ale nevěřím tomu, že pohodlíčko, rozežranost (ve všech oblastech) a snadnost života dnešní západní civilizace jsou udržitelné.  I tak je dokument docela standardním dílkem, jenom se ke všemu staví strašně, ale strašně nekriticky, optimisticky. Hodnotím tedy průměrem, ale nezohledňuji v tom svůj  názor, který je značně jiný oproti tvůrcům seriálu.

plakát

Bizarní jídla (2006) (seriál) 

Hodně autentický pořad o zvláštních jídlech ve světě. Ale autentický je i v Zimmernovi, coby prototypu nabubřelého žrouta, který jede sežrat pásovce, protože toho ještě nikdy nejedl, apod. Vlastně nevím, jestli ty pořady byly spíš zábavné nebo pobuřující, ale nějak to bylo zajímavé nahlížet do domorodých kuchyní na Aljašce, v Mexiku nebo v Maroku. Vlastně by mě moc zajímalo, co si ti různí místní po natáčení o tomhle týpkovi mysleli (a někdy to je podobně jako tento komentář opravdu víc o Zimmernovi než o jídle).

plakát

Bizarní jídla: Lahodné destinace (2015) (pořad) 

Není to tak vizuálně šílené, nabubřelé a jaksi autentické jako Bizarní jídla (seriál) (2006). Zimmern tady nijak neoslňuje svým vystupováním a je to celé takové uhlazené - stejně tak i v tom, že se projíždí po světových metropolích a v místních restauracích jsou ukazována místní jídla, pochvalné pohledy a komentáře místních jedlíků. Pokud to stále svádí ke srovnávání, tak tohle je opravdu restaurační strava, moc fajn, ale taková trochu fancy. Už tu neuvidíte cpoucího se Zimmerna, partu lovců s masem dušeným v motoru a tak. Zato se to hemží prohlášeními, že když chce někdo v dané zemi opravdu dobré své národní jídlo, zajde si na ně do možná nejdražší restaurace v zemi... jako fakt? (Doporučuju podívat se např. na díl o Praze.) Prostě je to trochu načančaný hipster foodie pořádek, tu syrovou autentičnost původního seriálu to postrádá. A jako Moravana mě opět uráží, že ČR = Čechy = Praha... Ale jak jinak.

plakát

Austrálie v barvě (2019) (seriál) 

Na rozdíl od jiných "v barvě" se tato série nesoustřeďuje na časové zaměření, ale na místo... na velké místo. Umožňuje tak dost zajímavý průřez záznamů Austrálie na filmovém médiu stejně jako myšlenkovou proměnu obyvatel této země. Série má své mezery v uplatňování dnešních měřítek na ideová stanoviska před sto lety, ale to už je standardem dějin. Přijde mi to velmi dobře zvládnuté a tematicky neotřelé (Austrálie rozhodně není pro nás nijak známou zemí, tím spíše její ani novodobé dějiny), nejvíce mě rušil unyle mechanický český dabing komentáře, ale za to tvůrci originálu nemohou.

plakát

Amerika: Příběh o Spojených státech (2010) (seriál) 

Je to těžké objektivně hodnotit neamerickým pohledem, protože USA je zjevně cílovou diváckou základnou. Myslím, že první polovina je kvalitativně mnohem lepší, ale i tak je dokument plný různých informačních lapsů, polopravd, propagandistických zkratek - od sedmého dílu to však narůstá mnohem víc a násobně narůstají floskule zdůrazňující dokonalost, výjimečnost a vykupitelský postoj Američanů, zdůrazňující geniálnost myšlenek nezřízeného konzumu, kapitalismu a trvalého růstu, "využívání" přírodních zdrojů a světotvornou moc člověka. Vlastně je zde dost násilně spojován pionýrský odkaz s moderními paradigmaty ve společnosti. Ale asi jsem na rozdíl od seriálu kulturně příliš eurocentristicky zaostalý. Celý americký étos podnikavé nezdolnosti a univerzálnosti je korunován tím, že všechna témata komentují mluvící hlavy lidí, kteří odborně k tomu nemají co říct, jen jsou Američané a jsou slavní (byť třeba jen stupidním pořadem v televizi). Na druhou stranu, český dokument mluví o národní výjimečnosti Čechů, ruský Rusů, německý Němců, francouzský Francouzů, tak je to celé pochopitelné. Jen se to musí sledovat s tímto vědomím a vědomím, že velké státy s imperiálními ambicemi tu sebestřednost často přehání ještě více.

plakát

Soudruh Philby (1990) (TV film) 

Poněkud jednostranné, plné Philbyho obhajoby a také plné "důstojníků KGB" fakticky budících zdání normálnosti a civilizovanosti jejich organizace a obhajujících tyranii v Sovětském svazu. Je to zajímavé jako trochu druhý pohled, ale celá Pětka by si zasloužila zevrubnější a vyváženější dokument. Takhle je to spíš snaha o rehabilitaci (soudruha Kima i celého režimu). Zpracování odpovídající době a místu (mj. SSSR) vzniku.