Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Dobrodružný

Recenze (49)

plakát

Schindlerův seznam (1993) 

Veledílo. Ultimátní benchmark pro ostatní filmy. Ať už je vykreslení Oskara Schindlera, jeho motivace nebo některých scén přesné nebo ne, Seznamu prostě není co vytknout. Dokonce i "barevný" závěr hodnotím kladně. Scény jako likvidace krakovského ghetta nebo příjezd do Osvětimi mi zůstanou v paměti na věky. Casting je výborný: množství neherců v rolích bezejmených pasivních obětí oproti několika výborným hercům, rozhodujícím o jejich životech, byla sázka, která vyšla. Fiennes zahrál sadistického psychopata Goetha famózně, Neeson je nejspíš ve své životní roli a dneska působí směšně myšlenka, že Spielberg vážně uvažoval o tom, že Schindlera bude hrát Mel Gibson. Hudba výborně sedí k jednotlivým scénám - ať už jde o převzaté skladby nebo o zvlášť vytvořené pro film - hudební kulisa scény v Osvětimi je asi nejlepší příklad. Kaminskiho kamera je taky úžasná, hodně přispívá tomu, že film ani po 20 letech nepůsobí ani v nejmenším zastarale. Hlavní podíl na výsledku ale má nejspíš Steven Spielberg, který měl po komerčním úspěchu Jurského parku volné ruce, a Schindlerův seznam vzal jako osobní záležitost. Podařilo se mu vytvořit nejen dobrý film s příběhem popisujícím nacistickou perzekuci Židů za 2. světové války, ale přímo výpověď o holocaustu plnou metafor. Patrně i díky narůstajícímu vnímání svojí židovské identity tak prezentuje holocaust jako fenomén odlišný od ostatních masových vražd - jako do značné míry úspěšný a nadpozemskou "Prozřetelností" vedený pokus kulturně a technologicky vyspělého národa zničit navždy a nezvratně etnikum jiné, žijící víceméně tisíce kilometrů daleko. Někomu se může zdát paradoxní, že k tomu používá příběh jednoho nacisty a několika set Židů, kteří běsnění přežili, ale Spielbergovi to naopak umožňuje ukázat naprostou disproporčnost mezi mocí vrahů a jejich obětí, kterou nacistický systém institucionalizoval. Schindlerův seznam se díky tomu neodlišuje jen od filmů o jiných genocidách, např. Vražedná pole nebo Hotel Rwanda, ale např. i od Polanského Pianisty.

plakát

The Colbert Report (2005) (pořad) 

Colbert report není lepší než TDS, je prostě jiný. Jon Stewart moderuje, Stephen Colbert hraje (Stephena Colbéra). Ale dělá to fakt dobře. Kdybych měl čas, tak sleduju oba, takhle dávám přednost informativnosti TDS. Taky mi vadí, že u CR mám ještě dlouho po skončení pořadu křeče ze smíchu.

plakát

The Daily Show (1996) (pořad) 

Lahůdka. Záchvat smíchu zaručen v každém dílu, informační hodnota překvapivě vysoká. Jedinou slabinou jsou podle mě současní korespondenti, ale stejně 5*. [31.8.2013] John Oliver se snaží, ale absence Stewarta je zjevná...

plakát

Městečko South Park (1997) (seriál) 

Tenhle seriál není pro každého (ideální cílová skupina asi: muž, 18-30, AJ, pozitivní vztah k USA, zájem o jejich reálie, absence adornovské autoritářské osobnosti). Viděl jsem jeden díl z jedné z prvních sérií s českým dabingem a cca 8 let jsem se na to pak nekoukal. Ale pak jsem náhodou viděl originální znění nějakého pozdějšího dílu a naprosto mě to uchvátilo. Postupem času se do seriálu dostalo hodně satiry a referencí na současnou (americkou) kulturu a politiku, absurdní humor ale zůstal. Navzdory infantilnímu formátu se jednotlivé díly týkají dost závažných témat; v těch politických si přitom Stone a Parker zachovali zdravý rozum a tolik se nevyhranili jako třeba Jon Stewart. Dneska běží 15. série a tvůrci se už údajně chtějí věnovat něčemu jinému, ale aspoň seriál nikdy "neskočí přes žraloka".

plakát

Stalin (1992) (TV film) 

Velmi, velmi dobré a je zřetelné, že tvůrci si dali slušnou práci se studiem hodně historických pramenů, takže ve filmu jsou zachycené i detaily typu Stalinova skrytá přítomnost při procesech. Casting a masky taky hodně dobré, téměř všichni "Staří bolševikové" kromě Bucharina jsou podobní svým předlohám.

plakát

Romeo, Julie a tma (1959) 

Má to svoje mouchy, ale pořád je to československá špička. A film mi je mnohem sympatičtější něž Vyšší princip, který byl natočen ve stejné době, o stejné době a s podobnými herci. Ale sdělení Otčenáška, který se zapojil za války do odboje, vyznívá mnohem upřímněji než poselství o mravnosti od Drdy, který spokojeně pracoval v protektorátním tisku.

plakát

Vykoupení z věznice Shawshank (1994) 

Možná nejoblíbenější, ale nejlepší?!!!!!!!! Podle Akademie to nebyl ani nejlepší film (silného) roku, podle mně by určitě nevyhrál ani rok předtím a patrně ani potom. Tradičně hodnotím vysoko, tak nebudu troll a taky tomu dám pět hvězdiček. Nicméně s tím extrémně vysokým hodnocením mám problém, film se chce až moc zalíbit a ty ve filmu vyjadřované hezké a ve skutečnosti jednoduché myšlenky mi až moc připomínají (mého neoblíbeného autora) P. Coelha. Upřímně, kromě nerealistického happy-endu ten film moc nevybočuje z kategorie dobrých filmů. Kdyby Red tu podmínku nakonec nedostal, určitě tu ten film nemá 95% s minimálním rozptylem. A škoda, že Cameron měl koule a Jacka Dawsona nechal umrznout, to pořadí by tu bylo asi opačné.

plakát

Jump street 21 (2012) 

Není to dokonalé, ale je to nejzábavnější film, co jsem za dlouhou dobu viděl. Sázka na kulervoucnost, branou v závěru téměř doslova, tentokrát vyšla.

plakát

Princezna Nevěsta (1987) 

"Offer me anything I ask for." - "Anything you want." - "I want my father back, you son of a bitch!"