Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Pohádka
  • Akční
  • Krimi

Recenze (152)

plakát

Americký sniper (2014) 

Film silný a přímočarý jako uvažování texaského kovboje. Na jeho konci, při závěrečných dokumentárních videozáznamech a fotografiích, bylo v kině doslova hrobové ticho. Cestou domů mě napadly verše ze staré písně kapely Poutníci: "I to je lidská historie: od Kartága po Nagasaki, generálům válečné kříže, ty na hřbitovech pro vojáky. A pod obloukem vítězným můžem vzdát hold těm obyčejným. Každému, kdo nemohl dál, když vítr smrti vál, když bezmocně stál - bůh války se mu smál..." Potěšily mě mj. pěkně znázorněný vývoj technologií během jednotlivých misí (nástup MRAPů, dronů) i účast dvou skutečných SEALs ve vedlejších rolích.

plakát

Anděl Páně (2005) 

Nádhera, potěcha oka i srdce. Jednu věc ale nechápu. Když se KONEČNĚ objeví kvalitní pohádkový materiál, tak se sotva probije do kin. Člověku jen zůstává rozum stát, jak mohlo vedení ČT "prokoučovat" takovou příležitost. Ach jo. Jak je ta Čtvrtníčkova reklama? "Mohli jsme pro vás nechat natočit plnohodnotnou filmovou pohádku. A krásnou! Veliký rozpočet, bohatá výprava, dechberoucí dekorace... Ale my jsme řekli: NE!"

plakát

Anděl Páně 2 (2016) 

Za mě to chtělo ubrat z kanonády vtipů ve prospěch dotažení příběhu, který je dost chabý. Například místo samoúčelné scénky, kde se anděl Petronel modlí ke svatému duchu o pomoc a ten jej následně v podobě holubice pokálí na tvář, by se hodila spíše scénka naznačující zájem prodavače párků o chudou švadlenu. Taková tam totiž není ani jedna, takže závěr pohádky mi přijde hodně na sílu. Jinak formální stránka (výprava, kostýmy, lokace) je dokonalá (byť vzhled nebe je stále "Hirošima rok poté" jako v prvním dílu), stejně tak jsou mimořádné některé herecké výkony (Jiří Dvořák, Boleslav Polívka, Viktor Preiss).

plakát

André a včela (1984) 

První Pixar (i když tehdy ještě pod křídly Lucasfilmu). Na rok 1984 zcela bombastická grafika i animace, jejichž srovnávání se současností je dětinské a bez jakékoli relevantní hodnoty. Vždyť podobně by se daly srovnat třeba výkony letadélka bratří Wrightů a stíhačky F-22 Raptor, že? ;o)

plakát

Apokalypsa (1979) 

Jeden z nejlepších filmů, co byl o Vietnamu natočen. V amerických ozbrojených silách je velice populární, viz Mariňák (2005). Viděl jsem prodlouženou režisérskou verzi. Jak je poznat z menu DVD, kde jsou vyznačeny přidané scény, původně měl film asi o dost ostřejší "tah na branku". Režisérská verze mi přijde místy dost rozvláčná a je otázka, zda by sklidila takový úspěch jako původní kinoverze. Co se týče vlastního filmu, nejlepší scénou podle mne je znázornění úderu "kavaleristů" z elitní 1. aeromobilní divize na rebelantskou vesnici za zvuku Wagnerovy Jízdy valkýr. To je naprostá bojová extáze, která přiková do sedadla i orangutana. Jedna z nejsilnějších a nejlepších scén, co jsem kdy viděl. Herecké výkony jsou zcela věrohodné, kromě Martina Sheena (Capt. Willard) exceluje zvláště Robert Duvall (Lt.Col. Kilgore), jenž plně využil svých zkušeností s armádou.

plakát

Argo (2012) 

Výborný oscarový film na závažné téma, který přibližuje jednu z nejzajímavějších záchranných operací za Studené války. Škoda, že jej trošku sráží občasné zbytečné historické i faktické nepřesnosti. Například krátká lživá věta v úvodu o odmítnutí pomoci ze strany Velké Británie a Nového Zélandu, která vyvolala bouři nevole a dokonce se k ní oficiálně vyjádřil i novozélandský parlament, ve filmu vůbec nemusela být. Ale to už si může případný zájemce dostudovat. Jinak je to špička, žánrově čistý kousek, z filmařského hlediska bez zaváhání.

plakát

Bakaláři 1997 - Dobrá zpráva (1997) (epizoda) 

Geniální počin, snad nejlepší Bakaláři vůbec a rozhodně nejlepší po roce 1989. Fantastický herecký výkon Miroslava Donutila v roli zarytého komunisty Karla Jelečka, kterému zdatně sekunduje Eva Holubová jako přesvědčená prozápadní demokratka. Výborní jsou však i Bohumil Klepl a Vlastimil Bedrna. Pro Jana Hřebejka a Petra Jarchovského pak jde o skvostné preludium před jejich nejlepšími filmy. Tento letní příběh z jižních Čech mi dnes slouží i jako lakmusový papírek k současným politicky zabarveným debatám a názorům. Žel, co se mi v roce 1997 zdálo jako extrémní, to dnes slýchám pomalu od každého druhého spoluobčana. Což ale není problém tohoto díla. Za mě plný počet.

plakát

Beowulf (2007) 

Pěkné fantasy, ale dvě hvězdy dolů za historické a adaptační nepřesnosti. Nejhrubší linie legendární předlohy se sice film drží, ale vztahové karty rozdali Zemeckis a spol. úplně jinak. Tudíž i celkové vyznění je ve filmu jiné než v legendě. A křesťanství v Dánsku 6. století? To je vtip?

plakát

Bitva u Midway (2019) 

Na filmu jsem byl v kině, což je fajn, jelikož na TV nebo v PC bude dojem z Midwaye slabší. Pro běžného diváka jde o vcelku svižný válečný film s množstvím akčních scén vytvořených za pomoci digitálních triků. Žel se tvůrci rozmáchli z hlediska zachyceného období i množství hlavních postav, takže celek působí poněkud roztříštěně. Také různých předvídatelných klišé by mohlo být méně. Hraje zde mnoho známých herců a vidět např. Woodyho Harrelsona jako admirála Nimitze mě příjemně překvapilo, jelikož si oba muži jsou podobní. Pro běžného diváka tak půjde o fajn zážitek např. pro páteční večer, kdy je potřeba spláchnout špínu z uplynulého pracovního týdne. Pokud se ale podívám na nový Midway z pohledu absolventa historických věd, tak to věru není žádná sláva. Základní historické kontury sice sedí, ale! Příliš rozmáchlý úvod před bitvou způsobil, že pak není čas na některé podstatné momenty samotné bitvy, které jsou podány ve zkratce či zcela vypuštěny. Namísto toho jsou rozpitvávány útok na Pearl Harbor, nájezdy na atoly a Doolittleův nálet (ten jako úlitba čínské koprodukci?). Naopak bitva v Korálovém moři, která zásadně zamíchala s kartami před Midwayí, je ve filmu doslova odbytá. Dále je otázkou, proč byla z lodí na americké straně do hlavní role zvolena Enterprise a nikoliv Yorktown, jehož příběh byl v bitvě klíčový. Možná úlitba trekkies, nebo tvůrcům nebylo po srsti, že Yorktown šel navzdory všemu hrdinství nakonec v bitvě ke dnu? Stejně tak nechápu pozornost věnovanou admirálu Halseymu, který u Midwaye nebojoval (ne vlastní vinou), zatímco velitel TF17 admirál Fletcher, hrdina z Korálového moře i od Midwaye, byl pominut. Asi kvůli tomu, že následná kampaň u Guadalcanalu se mu dle mínění některých nadřízených už tolik nepovedla. Není prostor se věnovat všem chybám, ale na ukázku rozeberu postřehy z nájezdu amerických letadlových lodí Yorktown a Enterprise na Marshallovy a Gilbertovy ostrovy z 1. února 1942. Nesedí zde detaily ani některé zásadní věci. Z drobností nutno uvést, že i část torpédových bombardérů byla při náletech vyzbrojena pumami, ne torpédy. Zásah japonského křižníku torpédem, které nevybuchlo, není potvrzen, posádky hlásily jen předčasný výbuch torpéda zřejmě po zásahu korálového útesu. Úspěšný útok na letiště odpovídá skutečnosti, ale zatímco ve filmu vítá Američany zběsilá palba flaku, v reálu zde americké posádky hlásily absenci protiletadlové palby. Střemhlavé bombardéry při této misi svrhávaly každý po jedné 500 lb pumě a dvou 100 lb pumách, ne jen jedinou bombu, jak ukázal film. Z vážnějších chyb zamrzela filmová absence doprovodných amerických palubních stíhaček, které přitom zaznamenaly několik sestřelů Japonců. Co je ale naprostým selháním tvůrců, je vyobrazení Marshallových ostrovů, kde se boj odehrával. Ve filmu vidíme hornaté zalesněné ostrovy, v jejichž hlubokých údolích se letci nahánějí, přitom v reálu se jedná o ploché korálové ostrovy v atolech s max. nadmořskou výškou pouhých 3-10 m. n. m.! Celá tato epizoda je tak ve filmu nejen nadbytečná, ale při detailním zkoumání i nepřesná. Z podrobného historického pohledu je tedy film pomalu zralý na odpad, ale na druhou stranu, některé momenty jsem si skutečně užil a jak už bylo řečeno, ta nejzákladnější historická fakta zde sedí. Což z tohoto Midwaye dělá v rámci hollywoodských standardů nadprůměr. A takové tedy je, s přimhouřením obou očí, i mé hodnocení.