Oblíbené filmy (10)
Ho! (1968)
Banda pro sebe (1964)
Nádherné a dokonalé zachycení myšlenkových pochodů mladé generace tzv. Nové vlny. Některé komentáře zmiňují mdlý děj a chybějící pointu. Bože... v tomto filmu přece vůbec nejde o sledování jasně čitelné dějové linie (vy, kdo píšete takové hloupé komentáře, si příště radši pusťte nějakou jednoduchou americkou slátaninu), ale spíš o rozbor pocitů a myšlenkových pochodů jednotlivých postav. Hodnotit toto dílo dnešním pohledem uspěchané a povrchní doby absolutně není zcela na místě, poetika dialogů a jednotlivých obrazů je naprosto jedinečná.
Profesionál (1981)
U konce s dechem (1960)
Dukla 61 (2018)
Současná tvorba mě příliš nezajímá, ale toto drama mě doslova pohltilo. Dokonce tak, že jsem vzal děti a jeli jsme do Ostravy na exkurzi do několika dolů. Nejde jen o popis důlního neštěstí, v tom filmu jsou naprosto mistrně vykresleny i ty nejbanálnější vztahy mezi postavami, životní zkušenost matky v podání M.Issové, kterou mladí hrdinové Petr a Jana nechápou a bouří se proti ní, neprofesionalita komunistických vedoucích pracovníků, vztahy na pracovišti, atd. Jestli "ostravština" postav nebyla dokonalá? Vážně u takového filmu právě na tomhle záleží? A to nejlepší na závěr - žádný happyend, na který jsou diváci notoricky zvyklí z amerických filmů, hlavní postavy zkrátka v dole zahynou. To je surová realita, která se z filmů již prakticky vytratila, takhle to v životě prostě chodí, žádný Bruce Willis ani Superman... Naprosto dokonalé dílo, na které se rád podívám i za 20, 30 let znovu.
Já, Olga Hepnarová (2016)
Film jsem zahlédl náhodou v ČT už pár minut po začátku a dlouho jsem nevěděl jestli je to nově natočené dílo, nebo film původní, ze 70. let. Všechny detaily, kamera a dlouhé úseky mezi střihy, to vše bylo mistrně zpracováno tak, aby nic nerušilo dobovou atmosféru. Samozřejmě příběh OH známe všichni, ale je přece jasné, že nešlo o to vytvořit dokument, spíš o náhled do duše Hepnarové a snahu donutit diváka k zamyšlení, třeba i nad motivy jejího činu...