Režie:
Yves SimoneauKamera:
Guy DufauxHrají:
Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)Epizody(4)
Obsahy(1)
Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Jelikož série "Bídníci" a "Napoleon" běželi v TV krátce po sobě a také proto, že obě série jsou si hodně podobné (herecké obsazení, struktura, čtyřdílný cyklus) musím chtě nechtě porovnávat. A zatímco "Bídníci" šlapali, byli napínaví a zajímaví, o "Napoleonovi" se to samé říct nedá. Možná je to dáno také tím, že tahle série mohla čerpat "jen" ze života významné historické postavy, zatímco "Bídníci" měli za předlohu světové prozaické dílo. Herecké výkony jsou v obou sériích na dobré úrovni - Claviera mám ráda a svou roli "malého a zároveň velkého muže" zvládl na jedničku. Ale jak říkám - chyběla tomu trochu šťáva...Víc děje, míň vaty! ()
„To je politika.“ – „Nie. To je nenávisť.“ Pôsobivá televízna mini-séria, na ktorej sa nešetrilo. Množstvo bojových výpravných scén, obrovských exteriérov, do seba zahľadených opulentných interiérov, samozrejme obrovský, naprieč rokmi idúci, príbeh. Zaujímavá lekcia histórie, ktorá môže, na rozdiel od školských učebníc, aj baviť. K definitívnemu nadpriemeru snímku dotvára nielen doteraz skôr komediálny Clavier ako Napoleon, ale i jeho silní spojenci či súperi (policajný šéf Depardieu, chladná manželka Rosselliniová, hovno v drahej pančuche Malkovich). ()
Ta úporná snaha natočit největší národní spektákl všech Francouzů je v tomto snímku opravdu dobře patrná. Bohužel to ale vypadá směšně, zaprdle, lacině a provinčně, protože evropská kinematografie prostě nedokáže natočit historický velkofilm tak velkolepě a úchvatně, jak to dokáží Američani. K tomu přispívají i komické exteriérové scény (nerealistická bitva u Slavkova) či patetické hlášky herců. S herci jsem měl trochu problém, protože Clavier je především komediální herec a každou chvíli jsem čekal, kdy se začne pitvořit a dělat tajtrdlíka, má na to holt ksicht. Depardieu mě zase zaujal tím, že v roce 2002 ještě vypadal celkem šik, kdežto deset let poté už z něj bylo otylé, alkoholické, rusofilní prase. Navíc jsem film viděl v českém dabingu, který je tradičně otřesný a odfláklý, a přestože vím, že to není chyba filmu, dost mi to celý zážitek pokazilo. ()
První díl mohl být víc než dobrým osobním dramatem pojednávajícím o Napoleonovi a jeho cestě vzhůru, kdyby mu nepřekážely trochu nemotorné scénky související s vojenským řemeslem. Neboť nevyvedené dobývání jakéhosi prý důležitého mostu (omlouvám se za nepřesné, zavádějící a lehce znevažující označení, ale dějepis není až tak úplně moje silná stránka) ani pohled na hrstku vojáků trmácejících se kdesi v egyptské poušti mě nepřesvědčily o strategických a vůdčích schopnostech hlavního hrdiny ani o profesionálních dovednostech režiséra a kameramana. Moje zklamání bylo o to větší, že krvavé potlačení roajalistického povstání v pařížských ulicích hned v úvodu bylo vyobrazeno dosti přesvědčivě. Zato druhý díl jako by se poučil z vlastních chyb a zcela neočekávaně dospěl, když záhy s přehledem rozehrál nebezpečnou partii převzetí moci - a nastavenou laťku si dokázal pohlídat po celou stopáž. Třetí díl je maličko ... nepřehledný - alespoň pro toho, kdo (podobně jako já) nezná všechna historická fakta o vojenských taženích Napoleona Bonaparta. Krom toho mu i mírně nadržuje, když se dívá na dějinné události téměř výhradně jeho očima. Na druhou stranu dokáže situaci i správně zdramatizovat. Některé scénky jsou sice dosti nenadále a snad i poněkud předčasně ukončené, ale v souhrnu se jedná o zdařilou záležitost, která snese srovnání s předchozí druhou částí. Zato poslední díl jako by maličko zaostával. Těžko říct, jestli větší část viny nesou (opět) ne zcela stoprocentně zvládnuté válečné výjevy nebo přílišné zabřednutí do duševních pochodů padlého císaře. Buď, jak buď, výsledný dojem je jen lehce nadprůměrný. ----- V globálu: 2,5* (1. díl) + 3,5* (2. díl) + 3,5* (3. díl) + 3* (4. díl) ... děleno čtyřmi = poctivé 3*. ()
Čtyřdílná televizní série s celovečerní stopáží částečně natáčená v Praze. Atentát na Napoleona ztvárněný na Kampě pod Karlovým mostem je kouzelný. V hlavní roli zde vynikl francouzský převážně komediální herec Christian Clavier. Historická fakta ponechme stranou. Jde o dílo pouze okrajově poukazující na životní etapu vlády a bitev až do jisté chvíle neporazitelného zásadního člověka. Televíznost celého projektu je zřejmá a zásadní. Bitevní scény jsou vyobrazeny jak to jen šlo a na televizní rozpočet nedopadli zase až tak zle. Důraz byl i na velký kompars, i když jsem si místy všiml výpomoci tzv. klonování obrazu. Není to tedy přímí životopisný počin, jak by se mohlo zdát. Přesto je koukatelný a ničím neurážející. ()
Galerie (43)
Photo © A&E Television Networks Inc.
Zajímavosti (26)
- V epizóde Talleyrand (John Malkovich) varuje kráľa Ľudovíta XVIII. (André Chaumeau), že Napoleon (Christian Clavier) a jeho armáda postupujú na Paríž. V skutočnosti bol Talleyrand v tom čase na Viedenskom kongrese. (Arsenal83)
- V původní francouzské verzi filmu je bitva u Waterloo chybně zasazena do dubna. V anglické verzi je pak datace správně opravena na červen. (TwoFace)
- Christian Clavier je stejně vysoký, jako byl Napoleon, a je na to velmi hrdý, protože je Napoleonovým velkým obdivovatelem. (cunicekb)
Reklama