Režie:
Yves SimoneauKamera:
Guy DufauxHrají:
Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)Epizody(4)
Obsahy(1)
Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Tak tohle je pořádný omyl. Často se u amerických "historických" filmů říká, že takové chyby by evropané udělat nemohli, leč tento seriál je důkazem, že blbost je internacionální. Nemá smysl vypočítávat jednotlivé nepřesnosti a zkreslení (i když posunutí Waterloo o dva měsíce dopředu, ehm ehm), zájemci se mohou podrobně dočíst zde a zde (anebo nastudovat knížky Jiřího Kovaříka). Ani scénáristicky a dramaticky se nejedná o veledílo, naopak úroveň se pohybuje někde v hlubinách jihoamerických telenovel. Řada důležitých postav chybí, naopak některé nevýzmanné jsou prakticky všudypřítomné. Stejné je to s historickými událostmi. Mnoho významných bitev, politických setkání a podobně je buď jen letmo zmíněno nebo vůbec chybí (asi aby to moc nestálo), bitvy jsou pak ztvárněny několika statisty bojujícími o jakýsi palouček (asi aby to moc nestálo - ovšem nechápu, kam se podělo těch 80 milionů euro z rozpočtu). Při hodnocení vojenských událostí a strategických otázek vůbec tu dostává více prostoru Josefína, popř. Marie Walewská, než všichni maršálové včetně Napoleona dohromady. Rozhodnutí v poli jsou redukována na pár konstatování a rozkazů, přičemž je kladen důraz na zcela jiné velitele (všude je Ney, Murat či Caulaincourt, jiní, jako Davout či Oudinot naprosto chybí). Od filmového propadliště zachraňuje jen kamera, která chytrými záběry alespoň částečně dává v bitvách zapomenout na ubohost výpravy, v interiérech pak různými podhledy dává postavám pocit mohutnosti. Tedy volám vraťte nám Bondarčuka a tenhle europaskvil si strčte do prádelníku. ()
Skvělá podívána, včetně kostýmů a výpravy. Clavier je jako Napoleon výborný, to co bych naopak vytknul, je občasné přeskakování či vynechávání dalších důležitých momentů Bonapartova života, kdy by člověk, který není tohoto období znalý, mohl mít problém s orientací. Více prostoru by také zasloužili další postavy okolo Napoleona a především rozbory bitev. 90%. ()
Príbeh je napísaný pútavo, ale ako to už pri životopisoch býva, musí byť hlavne historicky verný. Napoleon je vykreslený ako človek so svojimi lepšími aj horšími stránkami. Ako vodca i zvodca, ako diktátor i dobrý vojvodca. Ako historická osobnosť je ovplyvňovaný nielen tým, čo chce, ale aj tým, čo chcú ostatné mocnosti v Európe. Preto môžeme vidieť vo filme dohody aj zrady a intrigy, pravdu aj cenzúru, uctievačov aj atentátnikov. Zarážajúce je však to, že v dejinách častokrát od toho, kto si vzal koho za ženu, či s kým sa vyspal, závisel osud národov a prakticky celej Európy. Pozoruhodné a poučné je aj to, že čo nedokážu pre svoj národ vybojovať politici a vojská to môže dokázať jediná žena. Stačí, aby bola krásna ako poľská grófka Wałewska (neviem, či sa to tak píše). ()
Ta úporná snaha natočit největší národní spektákl všech Francouzů je v tomto snímku opravdu dobře patrná. Bohužel to ale vypadá směšně, zaprdle, lacině a provinčně, protože evropská kinematografie prostě nedokáže natočit historický velkofilm tak velkolepě a úchvatně, jak to dokáží Američani. K tomu přispívají i komické exteriérové scény (nerealistická bitva u Slavkova) či patetické hlášky herců. S herci jsem měl trochu problém, protože Clavier je především komediální herec a každou chvíli jsem čekal, kdy se začne pitvořit a dělat tajtrdlíka, má na to holt ksicht. Depardieu mě zase zaujal tím, že v roce 2002 ještě vypadal celkem šik, kdežto deset let poté už z něj bylo otylé, alkoholické, rusofilní prase. Navíc jsem film viděl v českém dabingu, který je tradičně otřesný a odfláklý, a přestože vím, že to není chyba filmu, dost mi to celý zážitek pokazilo. ()
Na tv film výpravná záležitost, dokonce světově obsazená a Clavier jako Napoleon autentický a jeho život přehledný, ale u mne to sráží určitá nažehlenost tv inscenací a to, že ty bitky i při tom velkém množství komparzistů jsou jaksi zastaralé a s těmi obstarožními triky slabé. ()
Galerie (43)
Photo © A&E Television Networks Inc.
Zajímavosti (26)
- Historik Jean Tulard považuje minisériu za "príliš mäkkú" voči cisárovi, hoci ho ukazuje ako necitlivého voči ľudským obetiam. (Arsenal83)
- Christian Clavier je stejně vysoký, jako byl Napoleon, a je na to velmi hrdý, protože je Napoleonovým velkým obdivovatelem. (cunicekb)
- Po svojom uvedení to bol prvý televízny seriál, ktorý sa vysielal súčasne vo všetkých zúčastnených európskych krajinách. (Arsenal83)
Reklama