Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Vrchol německého antisemitismu ve filmu. Žid je zde vyobrazen jako potkan, jako to nejhnusnější zvíře, které kdy spatřilo světlo světa. Zrůda, která se štítí práce, a pouze parazituje na obyčejných Němcích. Vrcholem je fakt, že polovinu intelektuálních prací jako lékaři, právníci, učitelé obsadili právě židé. Na tom je demostrováno, jak židé ovlivňují různé sféry a vykořisťují Němce. Průměrný žid bere 12krát tolik co Němec. Ať si bere, když je schopnější. Ne, autoři filmu se nezastaví před ničím, aby ukázali žida jako tu nejodpornější věc. Logickým následkem byl holocaust, nejhorší zločin, který lidstvo doposud vymyslelo. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Mimořádně zajímavý a poutavý dokument s autentickými záběry z polského židovského ghetta a přehlídkou nejrůznějších židovských typů, včetně Palestiny. Filmů se dotýká exkurz do oblasti umění, přičemž typickými známkami židovské tvorby, zde zmíněnými, jsou: negace ideálu krásy, deformace reality a záliba v ukazování zvráceností (jsou zde ukázky z některých předválečných filmů). Se všemi výroky tu nelze souhlasit, ale mnohé jistě stojí za úvahu. Po formální stránce se jedná o dokument na poměrně vysoké úrovni, dokonale názorný, arci propagandistický. ()

Reklama

daEmoNickY 

všechny recenze uživatele

Občas je to vtipné, častěji však obsahuje zmanipulovanou skutečnost. I kdyby to, co říkali bylo myšleno vážně tak na tom nezáleží, protože dokazování v tomto dokumentu je přinejmenším usměvné. Kdo této manipulaci podlehne (tj. začne věřit či nadávat), tak má buď nedostatek informací nebo není zvyklý na praktiky propagandy. Další informace o propagandě (jak se bránit, jak rozpoznat ...) najdete kupříkladu zde http://doiop.com/KoukolProp . _______ Podle mě je tento film včetně komentářů tady varováním před zjednodušeným pohledem na svět (v případech kdy to není moudré). Plusem je že se autoři snažili být srozumitelní i pro dělníka neznalého spousty pojmů, tohle není praxí v ostatních dokumentech. Další plus je to že použili různé grafy a hlášku "relativity jew". Dokument zde http://video.google.com/videoplay?doc-6229070629122885245 . ()

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Hodnotím jakožto produkt propagandy, jako dílo vytvořené za jistým účelem. Dokonale zpracovaná a nabídnutá nenávist vůči národnosti, či jak se používalo v nacistickém Německu, rase. Dnes se nám podobná, byť mnohem sofistikovanější a zákeřnější propaganda podbízí v každých novinách nebo TV pořadu. Ať to jsou články ponižující či hanobící seniory (viz třeba předvolební klip Přemluv bábu), homosexuály, cikány nebo tak populární "socky". Mám dojem, že mě média neustále nutí někoho nenávidět, někým opovrhovat. Proto také tento dokument hodnotím vysoko. Abychom všichni věděli, jak zlo začíná, protože jak končí, se učíme v hodinách dějepisu. ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)

Reklama

Reklama