Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

MarekT odpad!

všechny recenze uživatele

Výjimečně budu stručný a přímočarý - ze všech propagandistických filmů libovolného zbarvení je tento svou demagogií a nesmyslnými argumenty jednoznačně nejodpudivější, až jsem jen postrádal komparaci zde obžalovaných s mimozemšťany. S velkým odstupem, nenahlížeje na působnost těchto ideologií ve své době, si říkám - Židé jsou také z masa, kostí a krve jako každý jiný, tak nač takové myšlenky? O jejich pestré kultuře, ať už v minulosti, nebo teď, nemluvě. Jedenáct z desíti cinefilů navíc zaznemá nechutné zneužití Langova "M", mj. obracející původní filosofii snímku naruby. (Shlédnuto útržkovitě v rámci školní výuky.) 0% ()

mohamedsfinger

všechny recenze uživatele

Velmi rozporuplný snímek. O myšlenkách tohoto filmu se nemá cenu bavit, protože se (téměř) všichni shodnou, že jsou zvrácené. Zpracování je na dnešní dobu už také poněkud slabší a nepoutavé, ale ve své době určitě diváka zaujmout mohlo. Ale jako dílo propagandistické fungoval velmi dobře (o čemž bohužel svědčí holocastut), čímž de facto splnil svůj účel. A proto nechávám bez hvězdičkového hodnocení. ()

Reklama

Niktorius odpad!

všechny recenze uživatele

Je to tam všechno - dávka rasových předsudků; poukazování na "primitivnost", "špinavost", "podřadnost" a "parazitismus" cizího národa (má odpor k práci, nemá vlastní stát), které je zároveň oslavou "našich" nepochybných a nezdolných morálních i lidských kvalit; odporné a povrchní zesměšňování kultury a náboženských tradic (áno, onálepkování judaismu jako zvrhlé militantní a svět ohrožující ideologie nechybí); i povýšené úšklebky na "pravdoláskaře a multikulti" z 19. století, kteří svým "zmateným" přístupem málem nechali ty ďábelské Židy zničit "vyspělou a tolerantní civilizaci". Ani by mi z toho nebylo tak na blití, kdyby na nás xenofobní a demagogické výroky stojící na identických principech (co principech, skoro se mi zdá, že současní xenofóbové své nejotřepanější teze a "argumenty" přímo z tohoto filmu vykradli) nepadaly z každých internetových fór. Jen ti Židé jsou tam (ehm, občas) nahrazeni černochy, cikány, nebo muslimy (podle toho, co je zrovna v médiích in). Ten odpad! tedy patří jak tomuto filmu, tak zmíněným lidem. A jsou za ním hned tři vykřičníky. _______ P.S: V souvislosti s tím, jak se občas hájí někteří méně explicitní xenofobní štváči tím, že nevybízejí k násilí a jen upozorňují na existující problém, zdůrazňuji, že ani tento film nikdy nevybízí k násilí proti Židům (ani nějakému jinému způsobu zakročení proti nim) a jen "objektivně" a na konkrétních příkladech ukazuje, jaké je jejich smýšlení a způsob života. Nějak se nemůžu ubránit paranoidnímu pocitu, že kdyby se ten film věnoval Věčný muslim, neměl by zde jen 47% a byl by to na dlouhou dobu velký hit velké části uživatelů YouTube... ()

gjjm odpad!

všechny recenze uživatele

Z filmu je mi ještě teď na blití. Jsou díla (film mne momentálně žádný nenapadá, ale knih je takových mnoho), s nimiž názorově nesouhlasím, ale jež nemohu aestheticky neuznat. Ale tohle je samoúčelný, nebo vlastně čistě účelový (což je totéž) koncentrát nacistické absurdní, nenávistné a především naprosto NESMYSLNÉ nauky. Nesmyslný film plný lží, které se ani nesnaží působit jako pravda. Znechucující, děsivě absurdní svědectví o tom, do čeho se může zvrhnout lidská nenávist. Tohohle je schopná lidská civilizace...tohle může natočit lidská bytost... Propagandisticky to může být účinné pro jedince nepřemýšlející, který nejsou ochotni uvažovat, jestli věta, která byla vyslovena, se aspoň snaží být smysluplná. Takových jedinců je bohužel většina. Slepenec na první pohled podvržených, bizarních záběrů, snažících se dokázat a obhájit nesmyslná tvrzení. Vynikající depresivum. P.S. Kdesi jsem četl, že jediným kladem tohoto filmu je, že se jako jeden z prvních zabývá právy zvířat. Vím z vlastní zkušenosti (nezávislého a víceméně náhodného pozorovatele), že šechita, tedy židovská rituální košer porážka zvířat, vypadá úplně jinak, než je líčeno ve filmu, a že je podstatně lidštější, než - dejme tomu - česká zabíjačka. Z čehož vyplývá, že oba záběry jsou podvržené a že při nich byly krutě a zbytečně umučeny dvě krávy. Ještě se tím ochránci zvířat chtějí chlubit? ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Otřesné, avšak pokud má každý film nějaké poslání, tak i tenhle film ho má a ač je to poslání, které se mi krajně příčí a hnusí, tak musím říct, že je prezentováno dosti vychytralým, sice nevybíravým, avšak dostatečně kvalitně vlezlým způsobem. Ještě že mám mozek a tento film nemá dostatečný potenciál poškodit mé, snad zdravé, myšlení. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama