Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po pětiletém věznění se stárnoucí Velký hráč vrací ke zdroji své obživy, k pokeru. Po rozchodu s družkou odjíždí do Lutyně, kde se nechá dovézt k místnímu potentátovi. Jejich jednání o koupi domu končí u karet. Vzrušující hru sleduje taxikář Jurek a vyzývá mistra ke hře s falešnými kartami. Po prohře mu velkorysý mistr odhalí své triky. V lekcích pak pokračují ve Vratislavi, kde Jurek obstará mistrovi klienty, aniž tuší, že jde o podvodné hráče. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Hazardní hry mě příliš neoslovují, po pravdě jsem měla dojem, že nejde o hráče, ale o zloděje a podvodníka.. Nicméně drama je to solidní, Jan Nowicki je charismatický chlapík a dal to v kvalitě A+, vlastně celý ten herecký ansámbl byl bezvadný i uvěřitelný, atmosféra snímku příjemná, místy i značně mrazivá.. S přimhouřením oka dávám čtyři hvězdy, nenudila jsem se a byla jsem zvědavá, jak to dopadne.. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Kurs fixlování v kartách pro nadané začátečníky.  1)  Hned první záběry v úvodu na nahou ženu, která posléze nasadí vskutku svůdný průhledný župánek, lákají na něco, co ve filmu vůbec není. Kde zůstala polská prudérnost, zvláště s ohledem na dobu vzniku? Jako film noir snímek stylově začíná, ale pak se z něho stává příjemná sladká limonáda._____ 2)  Spoiler. Film trochu klame tělem. Zpočátku to vypadá, že sympatický jánošíkovský Šu a jeho mladý učeň Jurek bojují proti zlu... nebo alespoň to zlo využívají ve svůj prospěch. Postupně se však ukáže, že oba jsou zmetci a že si zaslouží svůj osud. Říká to polopatický konec (obě pointy) ve smyslu přísloví: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne._____ 3)  Více než Podraz, který měl určitý mravní background, mi snímek připomíná Bony a klid nejen pro vnější podobu prostředí, ale i pro svou morální vyprázdněnost._____ 4)  26letý pěkný Andrzej Pieczynski s pružnou postavou a počínající pleší (taxíkář Jurek) hraje dychtivého gamblera s touhou po penězích velmi přesvědčivě. Dále mě zaujal 28letý Jan Frycz (boháč Jarek, kterého Szu obehraje) ne pro svůj herecký výkon, ale pro svou přitažlivost._____ 5)  Film, byť v maličkostech, nezapře dobu vzniku. Francouzský koňak Napoleon jako symbol luxusního pití (to bylo i v Ženě za pultem)._____ Jurkova objednávka v restauraci zní: chléb, rajská polévka a pivo._____ Rovněž snídaně, kterou objedná Jurek pro Velkého hráče, je dobově chudá._____ 6)  Nicméně PLR nebyla ČSSR. Jurkovi visí nad postelí velký obraz Krista._____ V našich filmech té doby si cizinci čtou Daily Worker (noviny vydávané tehdy Komunistickou stranou USA), zde Herald Tribune._____ 7)  Líbily se mi i vypulírované exteriéry._____ 8)  V roce 1982 byl kurs necelých 400 Zl za 1 Kčs, 1 000 Zl představovalo 2,50 Kčs, tedy dnešních hodně přibližně 30 Kč. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Ach jo, zase půjdu proti proudu. Sorry, Willy. Mno, tak tedy za mne, proč ty slabé tři hvězdy. Film se totiž nedokáže rozhodnout na hlavním tématu. Přišel o domov, o ženu, tak by člověk čekal, že se usadí, třeba někde v lesích jako tuhle Arnie, bude dřevo rubat, občas si sjede do města do nevěstince, na trhu prodat dřevěné výrobky, a zas domů, do lesů a do hor... Ne, on se rozhodne předat štafetu svému naprostému opaku - on sám klidný, rozvážný, který má rád hru pro hru, a ne pro výdělek, chce zaučit někoho, komu jde jen o výdělek a rozvaha mu chybí, zbrklý je až až. Potom na mne ta poslední, řekněme usmívající se scéna nepůsobí, spíše je jako pěst na oko. On, který vše věděl dopředu a měl připravené jako v šachu kroky dopředu, tak dopadne takhle blbě? Nevěřím. Jinak jako zahrané je to skvěle, 80. léta jsou zobrazena bez příkras, jen souhlasím s předřečníkem, že tehdejší doba mi nepřišla tolik o kasinech, prostitutkách a hazardu, jako spíše fakt o těch bonech a vekslácích. Tož ještě jednou pardon za snížení hodnocení. Btw, ten, který hraje právníka Jarka, hrál bohatého chlápka s čoklem v Kamarádovi do deště nebo finského hokejistu (trenéra?) ve Zkrocení zlého muže. ()

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Výborný film z prostředí falešných karetních hráčů, kde dominuje právě hazardní hráč s přezdívkou v polštině Wielky szu, který nikdy neprohrál. Je tu též ukázáno, co s člověkem udělá poker. Film nepostrádá přiměřenou dávku napětí. Mohli by ho alespoň v TV zopakovat. V ČSSR běžel ale pod jiným názvem, nevím přesně, tuším, že asi "Velký hráč". ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

"Když máš život cinknutý, umřeš sám... a obutý." Velký Šu měl pech. Po několikaletém studiu ("tam" bylo času dost) spisů karbaníka Kanta zjistil, že jeho srdcová královna těch pět let jen neseděla s rukama v klíně, ale i ležela, s prackama v klíně. Teď vyložila právnické eso a on musí v toulavých botách vyrazit do světa, lovit kafky. Závislost na hazardu, vědomí své výjimečnosti vs. zmarněný život a pozdní prozření, že vyhrát v kartách můžeš i dům, ale domov nikdy. A bez něj nemáš nic, ani lásku ani syna, ve kterém bys něco ze sebe uchoval. KANTOVO OKÉNKO: [][] Kdy udělal Šu největší chybu? A) Když "předával štafetu". Mylně se domnívajíc, že to má nějaký vyšší smysl. B) Když z maloměstského mafiána Mikuna udělal vola. C) Když zachoval poker face při orálu, poskytovaném luxusní prostitutkou, ovšem z lásky! D) Když v mládí úplně poprvé sedl k hracímu stolu. [][] Bony a klid, poker a neklid. Vytahuji z rukávu... čtyři esa! Ale pátou hvězdu ne. Při hazardu je nezbytný dozor, neutrální třetí strana (šampionát Tří řek, hra u Hatchet Harryho a pod.), jako záruka, že vítěz i s výhrou odejde středem. Zde se hraje o samotě, bez záruk, což končí násilím (puška u Mikuna, břitva v hotelu). Logická otázka, proč tedy ztrácet čas s kartami a nepřejít k loupeži hned, jak jsou peníze na stole, no ne? ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Film se natáčel ve Vambeřicích, Vratislavi, Varšavě, Polanici-Zdrój a Siechnici. Režisér Sylwester Chęciński se opakovaně radil se scenáristou Janem Purzyckým: „Ve scénáři jsem toho hodně změnil, ale změnil jsem to společně se scenáristou, který neopustil plac. Byl otevřený spolupráci, ochotný přijmout jakékoli přepisování, měl nápady a iniciativu.“ (classic)
  • Na motivy filmu napsal v roce 1985 scenárista Jan Purzycki stejnojmennou knihu, která téměř věrně odráží děj filmu. (classic)

Reklama

Reklama