poster

Andaluský pes

  • Francie

    Un chien andalou

  • anglický

    An Andalusian Dog

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Andalúzsky pes

  • USA

    Un Chien Andalou

  • Velká Británie

    Un Chien Andalou

Krátkometrážní / Experimentální / Fantasy / Psychologický

Francie, 1929, 16 min

Režie:

Luis Buñuel

Producenti:

Luis Buñuel

Střih:

Luis Buñuel
(další profese)
  • Sarkastic
    odpad!

    Tak toto opravdu není můj šálek kávy (jde o přesný opak). Marně přemýšlím, kdy mě naposled něco tak moc minulo. Nechápal jsem to a po celou dobu filmu se nudil (luštit nastražená a v některých momentech spíš domnělá podobenství mě po chvíli přestalo bavit a tvůrce podezřívám z toho, že si k realizaci svých snových výjevů přizvali i nějaké ty halucinogenní pomocníky). Profkláklé záběry s řezáním oka a mravenci mě nechaly chladným, to mě spíš z apatie probudilo „tahání klavíru“ a pak držení „částí ženského těla“ (to mělo svoji myšlenku, ehm), avšak 2 momenty na celý snímek jsou „poněkud“ málo. Pravděpodobně neumím docenit skutečné umělecké dílo, ale…nikdy jsem netvrdil, že ano, takže po zhruba 2 a půl letech hodnotím odpadem (a po takové době z toho mám skoro až dětinskou radost).(13.4.2015)

  • EdaS
    ****

    Andaluský pes je zfilmovaná noční můra. Má rafinovanou stavbu, opakující se motivy a momenty, kdy by se člověk nejraději probudil. Pěkné.(30.4.2007)

  • Radek99
    *****

    Esence surrealismu. Formálně dokonalá - kupříkladu geniální střihový přechod ze záběru, kdy břitva přejíždí přes otevřené dívčí oko na záběr podlouhlého mraku zastiňující svítící měsíc (důkaz toho, že Luis Buñuel byl skvělý filmař již v době vzniku jeho debutu). Významově mnohovrstevná - v intencích zásad surrealistického manifestu potlačena entita racionality. Kompozice snímku funguje jako volný tok zcela iracionálních výjevů plných znepokojivých významů, jakýchsi náboženských vidění, bizarních halucinací, sexuálních a násilných mene tekel, předeher groteskní Apokalypsy. Mohou nám mravenci vylézající ze stigmatu v dlani říci cosi konkrétního? Mohou být symbolem zmaru, stejně jako symbolem protestu, umělecké a názorové svobody nesvázané ničím, tím méně konvencemi doby a umění... Celý snímek je záměrně poetizován, jde svého druhu o jakousi filmovou báseň, kde proud automatického textu nahrazuje proud automatických obrazů. Volné pásmo proudu nevědomí... Luis Buñuel spojil své tvůrčí síly s jiným velikánem surrealismu Salvadorem Dalím a vznikl film, který se zapsal do kolektivního podvědomí jako znepokojivý horečnatý výraz přeceňování osvícenské adorace racionality...(7.10.2007)

  • Galadriel
    **

    Surrealismus měl podle mě zůstat hezky na malířském plátně a ne se cpát do filmu, to, co funguje perfektně v jednom médiu nemusí fungovat v jiném. Nemám nejmenší tušení, co tím chtěl básník říct... Nejspíš nic a to je ten problém. Na Dalího obrazy se moc ráda podívám a líbí se mi, Dalího filmový počin hodnotím tak vysoko zejména za odvahu a snivost. Tenhle šílený zhmotněný sen je sledem naprosto nesouvisejících scének a zřejmě má v divákovi "jen" navozovat různé pocity - zhnusení, strach, extázi, ... (což se mu i povedlo). Nicméně není to můj šálek kávy, jednoduše nepochopím, PROČ být za každou cenu iracionální, co to komu přinese, jak to koho obohatí?(10.12.2009)

  • Skejpr
    ***

    Filmový experiment, bohužel ale bez ladu a skladu... Chápu, že surrealismus a dada je surrealismus a dada, nicméně nezaujalo mě to... A jedno rozříznuté oko umění nedělá...(16.10.2008)

  • - bfa 20.5.2012 02:07 Chien andalou, Un Scénář byl napsán za 7 dní. Film je založen na bázi dvou snů, které se režisérům zdály. Salvador Dalí jednou řekl Luisi Buñuelovi, že měl sen, ve kterém měl plnou ruku mravenců. Luis Buñuel mu pověděl pro změnu svůj sen, v němž mu nůž rozřízl oko. Nakonec Dalí nadhodil, jestli o svých snech nenatočí film. (bfa)

  • - Kromě samotného Picassa se slavnostní premiéry zúčastnila i plejáda tehdejšího surrealistického hnutí. Kromě jednoho z autorů Salvadora Dalího to byli Man Ray, Louis Aragon, Max Ernst, André Breton a Paul Eluard. Z dalších osobností premiéru navštívil básník a mimo jiné i filmař Jean Cocteau či architekt Le Corbusier. (JayZak)

  • - Pri premiére filmu stál Luis Buňuel v zákulisí kina s plnými vačkami kameňov, ktoré bol ochotný v prípade nespokojnosti divákov hádzať do publika. (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace