poster

Andaluský pes

  • Francie

    Un chien andalou

  • anglický

    An Andalusian Dog

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Andalúzsky pes

  • Velká Británie

    Un Chien Andalou

  • USA

    Un Chien Andalou

Krátkometrážní / Experimentální / Fantasy / Psychologický

Francie, 1929, 16 min

Režie:

Luis Buñuel

Producenti:

Luis Buñuel

Střih:

Luis Buñuel
(další profese)
  • Karlos80
    ****

    Už ten pofidérní a naprosto šílený úvod kdy L. Buňuel, na balkónu pozoruje nebe s úplňkem, současně si brousí břitvu a do toho všechny ty moc divné zvuky to naprosté tajemno a nepředvídatelnost. Místo měsíce se ale náhle objeví oko mladé ženy které rozřízne břitva vejpůl-náhle měsíc zakryje mrak a oko vyteče.! Jedna z nejnápadnějších a nejvíce šokujicích scén filmového surrealismu a vubec filmu takového. Nicménně i další scény stojí za připomenutí : Všechny ty pruhované kravaty, pruhy na krabičce, knihy které se proměňují ve zbraně, cesta z Pařížského bytu která vede přímo na mořskou pláž, spojení nespojitélného a naprosto nezapadajicího do sebe, muž tahajicí za sebou dva velké klavíry na nichž jsou dva krvavý a zdechlí osli a dva živý kneží, uříznutá dlaň která běhá po podlaze atd. Tento ranný, experimentální a silně avantgardní snímek navždy zůstane v mém srdci jako ten vůbec první, nejzařilejší a hlavně v rámci mezí ještě koukatelný! Kdo neviděl vřele doporučuji toto je ranný surrealismus společně s filmy jako "Dopolední strašidlo" od H. Richtera či Clairovou Mezihrou. Svým způsobem navazuje surrealismus na hnutí dadaistů které se rovněž tak pokoušelo demaskovat zkostnatělou společnost. Nicménně i výrazové prostředky obou směrů jsou do určité míry stejné a obdobné. Svou škodlivostí ,osobitou estetikou, šokováním, otřesením a překročením tzv. dobrých mravů má být zviditelněno omezení, kterému je jedinec podroben zažitými společenskými normami.(10.6.2006)

  • StarsFan
    ***

    Divné, zapamatovatelné, netradiční. Bizardní. Přehlídka šokujících scének, které nedávají smysl ani samy o sobě, natožpak dohromady. Surrealismus v malířské tvorbě Salvadora Dalího mi sedí, jeho nejslavnější filmový počin už však znovu vidět nemusím. Což ale nemění nic na tom, že je působivý a nesmírně originální.(8.1.2010)

  • Webb
    ****

    Surrealistická, psychologická vize. Pravděpodobně tu Lynch sbíral inspiraci. [8/10] (Němý, čb. /// Produkce: Luis Buñuel, Salvador Dalí /// Scénář: Luis Buñuel, Salvador Dalí /// Kamera: Albert Duverger) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](11.2.2010)

  • Pohrobek
    *****

    Až tak neuchopitelný tenhle snímek není, surrealistické postupy, zavrhující přímé logické vazby, nemohou zakrýt protestní, protikonvenční notu. Anarchie, svoboda, setřesení okovů měšťácké svázanosti, prostor pro svébytné vyjádření vlastního přesvědčení. Dalího vliv je zcela nepřehlédnutelný, filmová řeč Luise Buñuela je tu tak až na druhém místě, nejen na svoji dobu se ale v každém případě jedná o cosi zcela výjimečného.(25.10.2006)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    Poutavá surrealistická zvrácenost, vyžívající se v nesmyslné návaznosti i absolutní nepochopitelnosti.(10.2.2008)

  • - Obrazem v knize, která hrdince upadne, je Vermeerova Krajkářka. (formelin)

  • - Jeden z jezuitů, které hrdina táhne společně s pianem je Salvador Dalí. (formelin)

  • - Tvůrci filmu po dokončení prohlásili, že jediná možná metoda výkladu je ta psychoanalytická. (Hwaelos)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace