Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (409)
Skúmanie ľudskej perverzie a úchylky je pre Španielov, Talianov či Mexičanov témou číslo 1, ale Buñuel bol vo svojej podstate revolučný. Neprehľadná koláž násilia, pocitov, predstavivosti, ľudského správania môže byť : jednak užitočná ako aj poškodzovania hodná. Keby bola len užitočná, neexistovalo by umenie :). ()
Po Lynchovi pro mě vrchol surrealistické kinematografie, víc k tomu ani říci nelze. Naprosto bizarní a naprosto (nebo jen zdánlivě?) odlišné scény, spojené pouze osudem jakési tajemné schránky, které potkat v normálním životě je téměř nemožné. Podobně jako u ostatních krátkometrážních surrealistických děl, si každý musí svůj názor a dojem vytvořit sám a nemyslím si, že by se u nich mělo povolit hodnocení, jedná se zkrátka o přespříliš subjektivní žánr. ? % ()
Nielen obrazy Salvadora Dalího, ale aj film je dôkazom toho, že existujú ľudia, ktorý si nerobia starosti s racionalitou, svetovým poriadkom, chodom vecí tak, ako si to istá doba a jej elity predstavujú. V podstate sledujeme rôzne výjavy, v ktorých niekto súvislosť nájde, iný ju tam bude hľadať márne. Hlavným cieľom bolo nepochybne šokovať, hlavne čo sa týka scén s ľudským okom a rukou. V dnešnej dobe bežné scény museli v tej dobe zanechať v spoločnosti značnú odozvu a tak sa tvorcom určite podarilo to čo bolo ich hlavným zámerom. Hviezdička navyše za skvelú hudbu v podaní frankfurtského orchestru, takže nakoniec to má Andalúzsky pes za 5. Zaujímavý počin. ()
Avantgardní veledílo - avantgardní blbost? Fakt se snažím najít nějaký hlubší smysl. Že je třeba chyba na mé straně a Dalí byl génius. Že Buñuel natočil úžasný chaos a já ho nepobral. Nebo je třeba chyba někde uprostřed a k prozření stačí být prostě a jednoduše vyspalý a mít chuť přemýšlet o světě. Možná najdeme odpověď, milí čtenáři, v Persistenci paměti od Dalího a nebo toho necháme a půjdeme se někam najíst. Varianta dvě zřejmě zvítězí..... ()
Surrealistická klasika, která vznikla spoluprácí Pana umělce (Salvador Dali) a Pana filmaře (Luis Bunuel). Za dobu, která uplynula od jeho vzniku, se film stal slavným a dokonce se o něm učí i ve škole. Většina lidí si však pod pojmem Andaluský pes představí temnou surrealistickou vizi. Ve skutečnosti je ale Andaluský pes spíše fantasy surrealistická groteska. ()
Galerie (45)
Photo © Umbrella Entertainment
Zajímavosti (24)
- Tvorcovia filmu Salvador Dalí a Luis Buñuel sa dohodli, že dejová línia filmu nesmie mať žiadnu logiku. (Zdroj: aktuality.sk) (Raccoon.city)
- Na natočenie filmu si Luis Buñuel musel požičať od matky 25 000 pesiet. (paeso)
- Kromě samotného Picassa se slavnostní premiéry zúčastnila i plejáda tehdejšího surrealistického hnutí. Kromě jednoho z autorů Salvadora Dalího to byli Man Ray, Louis Aragon, Max Ernst, André Breton a Paul Eluard. Z dalších osobností premiéru navštívil básník a mimo jiné i filmař Jean Cocteau či architekt Le Corbusier. (JayZak)
Reklama