Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Teprve devítiletý Hogarth zachrání obrovského robota, který na Zemi přiletěl z vesmíru. Hogarth se snaží svého nového geniálního kamaráda ubránit před vládním agentem a vojáky. Ve zdánlivě klidném městečku Rockwell ve státě Maine žije v roce 1957 devítiletý chlapec Hogarth, který sní o invazi vetřelců a bitvách s komunistickými agenty. Jednoho dne se mu jeho sen splní - do nedalekého jezera prý spadl obrovský robot z vesmíru. Hogarthovi se podaří robota vylovit a navzdory protestům své matky Annie ho schová u kamaráda Deana. O robotově přítomnosti se brzy dozví vládní agent Kent Mansley, který chce vetřelce zničit za každou cenu. A bude jen na Hogathovi, jestli se mu to podaří. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (376)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

I když by se něco takového pokusil třeba takový aktuální CEO studia Disney Bob Chapek vyvrátit, animace nemusí automaticky cílit pouze na dětské diváky. Jedním z důkazů může být i animační kariéra Brada Birda, který zarytě bojuje proti všem, kteří animaci označují za žánr a ne formu umění a několikrát předvedl, že i animovaný film může být komplexní a strčit do kapsy i tuny hrané konkurence. Birda si lidé poté pamatujou především díky dvojici filmů Úžasňákovi a Ratatouille, Bird ovšem zvládl vytřít zrak ještě před nástupem k studiu Pixar. Právě v roce 1999 světu představil svého Železného obra a i když šlo v kinech o propadák, kultovní záležitostí se Železný obr po právu stal. Birdův režijní debut vsadil na tehdy již v popularitě upadající 2D animaci, kdy se již na trhu začínali uplatňovat zmíněný Pixar či DreamWorks Animation, kteří preferovali využívání 3D animace. Prapůvodně mohla být adaptace románu Iron Man od Teda Hughese muzikálem, s nástupem Birda se ovšem plány změnili. Film se odehrává za Studené války, v mnoha momentech zvládne být nepříjemně depresivní a vyvolat dojem, že se odehrává v realistickém světě, zároveň ovšem nepostrádá atributy vděčnějších animáků, kdy dochází k nějakému morálnímu poučení i zábavnějším momentům. Brad Bird se tak již u svého režijního debutu projevil jako šikula, který zvládne naservírovat ideální kompromis. Animák, který zvládne zabavit dětské diváky i rodičovský dohled.  Na konci 20. století vznikl bravurně vypilovaný animák, který v rámci animace nemá nedostatek a působí jako vrchol možností 2D animovaného filmu. Bravurní soundtrack Michaela Kamena, který vznikl ve spolupráci s Českou filharmonií zvládne poté za pochodu ždímat emoce a to i proto, že ústřední postavy mají potřebnou hloubku. Malý Hogarth je tak sympatickým hlavním hrdinou, hlavní hvězdou ovšem zůstává titulní Železný obr, který se skrze přátelství s mladým Hogarthem polidšťuje a přátelství dvou nepravděpodobných přátel funguje výtečně. Jde o animák protkaný komplexními motivy, který své ambice zvládl nepodcenit. Moderně pojatá pohádka pracuje s motivy života a smrti, do jisté míry může fungovat na principu protivojenské agitky. Bird už tak na samém počátku své režijní kariéry zvládl svůj postoj k animaci přetavit do formy, kdy skutečně předvádí, že je animace nástrojem, se kterým se dá pracovat různými způsoby a v ideálním výsledku vznikne přesně tak památné a dílo jako je právě Železný obr.  Primárně se Bird projevuje jako hračička, který by si automaticky zasloužit dostat příležitost u hraného filmu (později jí též dostal v podobě Mission: Impossible 4, hranou část jeho kariéry mu ovšem nejspíš přizabil propadák Země zítřka) a zvládl by svou práci vytřít zrak. Po vzoru pozdějších Úžasňákových je poté Železný obr i po 23 letech v podstatě jedním z nejpůsobivějších superhrdinských filmů, který zvládne soucítit s plechovým obrem a skutečně fungovat jako jeden z nejlepších superhrdinských filmů, který zvládne do velké míry pracovat i s morálními hodnotami.  Kariéra Brada Birda sice není nejplodnější, přesto je pořád snadné vnímat ho jako jednoho z nejlepších animačních tvůrců, především právě při vzpomínání na jeho začátek. Bird se tehdy automaticky nezapsal do mainstreamové ligy a finanční neúspěch Železného obra mu klidně mohl přizabít kariéru, u Železného obra ovšem primárně zvládl udělat velký dojem. Zvládl předvést, že je animace druhem umění, které jde využít k velkému divadlu, vrcholnou 2D animaci poté doplnil komplexními motivy a vyspělejším vyprávěním. Už tehdy bylo jasné, že si Brad Bird zaslouží další šanci. A přechod k 3D animaci a realizace Úžasňákových dokázal, že Železný obr nebyl šťastnou náhodou, ale že za oběma filmy stojí velmi schopný tvůrce, kterého se i do budoucna vyplatí sledovat.... () (méně) (více)

maseer2 

všechny recenze uživatele

v době, kdy už byl na světě Příběh hraček, Život brouka či Mravenec Z, natočil Brad Bird tento neprávem pozapomenutý klasický animák o přátelství mezi obrovským železným robotem a malým klukem, který zároveň nese možná trochu ohrané poselství o tom, že lidstvo má zpravidla tendenci reagovat na něco neznámého automaticky nepřátelským způsobem.. hned je mi jasné, odkud čerpali inspiraci tvůrci Jak vycvičit draka :) ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Koukali jsme na to se synem a líbilo se nám to, i když zase ne tolik, abychom u toho oba neusnuli a nemuseli to pak nakoukávat ještě jednou. Není tady až tolik humoru jako obvykle v Pixarovkách bývá, na druhé straně je to hodně 50s, včetně správně slizkých vládních agentů. Robot je velký sympaťák a člověk mu intuitivně dost fandí. Celkově ale film, který zkouknete, ale už se k němu asi nevrátíte. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Bezprostřední dojem byl téměř dokonalý, pětihvězdový. S odstupem jednoho dne však zjišťuji, že Iron Giant toho ve mně mnoho nezanechal. Vzpomínám na perfektní první polovinu, ale z druhé si až na závěr nepamatuji nějaký výraznější, silnější moment. Druhé zhlédnutí bude zřejmě lepší, než to první - zatím ovšem "jen" silné čtyři... ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Krásny animáčik podfarbený atraktívnym humorom, vynikajúco zachytenými charaktermi postáv a dobrodružstvom medzi malým chlapom a robotom s mierne citovou odozvou na diváka. Užívala som si strašidelného, no za to dobrosrdečného robota a všetky úskalia s ním spojené, Birdovu tvorivú ruku bolo k tomu poznať v každej jednej scéne. Ten chlap je neskutočný talent - svedčí o tom aj Rodinka úžasných (moja srdcovka) či Ratatouille. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (26)

  • Příjmení Annie a Hogartha - Hughes - bylo postavám uděleno podle autora knižní předlohy Teda Hughese. (D3VIL)
  • Přístaviště, jež se objeví v prvním záběru pobřeží Rockwellu, se jmenuje "Birdovo přístaviště" podle režiséra filmu Brada Birda. (D3VIL)
  • Aby počítačově generovaný robot vypadal jako kreslený, technici vyvinuli program, který nepatrně "třásl" konturami robota. Dosáhli tak stejného efektu jako u přirozeně nedokonalých rukou kreslených animací a obraz robota tak dokonale splynul s kresleným okolím. (D3VIL)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Zemřela oscarová herečka Cloris Leachman

Zemřela oscarová herečka Cloris Leachman

28.01.2021

Z Kalifornie přišla smutná zpráva, ve věku 94 let totiž včera filmový svět opustila americká herečka Cloris Leachman. Zprávu o úmrtí médiím předala její manažerka Juliet Green. Ve filmu se Cloris… (více)

Co chystá režisér Úžasňákových?

Co chystá režisér Úžasňákových?

22.06.2018

Režisér Brad Bird se proslavil zejména svými animovanými filmy Železný obr nebo Úžasňákovi, má na kontě ale třeba i čtvrtou Mission: Impossible – Ghost Protocol či dnes již zapomenutý Tomorrowland.… (více)

Reklama

Reklama