Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHudba:
Dan RomerHrají:
Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Melina Hagberg, Kristine Kujath Thorp, Gustav Lindh, Morten Hee Andersen, Thomas W. Gabrielsson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (248)
Spoilery! Mads Mikkelsen je fantastický herec, kterého jsem doposud neviděl něco zahrát jinak než skvěle. Potěšila mě možnost nahlédnout do 18. století v Dánsku, což není oblast ani období, které by bylo ve filmech běžné. Příběh má úžasnou atmosféru, kdy se režisérovi podařilo z pěstování brambor udělat hodně napínavou záležitost, kdy na úrodě závisel dokonce i život ústředních postav. Záporák byl úžasný a vyvolával ve mně chuť ho brutálním způsobem zprovodit ze světa za jakoukoli cenu. Dlouho jsem necítil takový pocit zadostiučinění, když si ho vychutnala jeho služebná. [79 %] ()
Bastard je zástupce velmi problematického žánru takřka kompletně fiktivních "filmů podle skutečného příběhu". Po jen malém popátrání po skutečném pozadí zdejšího příběhu zjistíte, že je prakticky celý vycucaný z prstu autorky předlohy Idy Jessen a to ve prospěch klasického robinhoodovského melodramatu. S tím by nemusela být nutně taková potíž, pokud by se tohoto zžánrovatění historického podkladu držel i film. Ten však dodržuje formu typickou pro zfilmovanou skutečnost se všemi berličkami, které jsme jí ochotni odpouštět právě kvůli tomu, že respektujeme její oporu v realitě. Když pak do pomalého důkladného sledování ústrků a strastí bývalého vojáka vlítne komicky záporný amalgám všech zlých aristokratů, které jsme kdy ve filmech viděli, postavy se začnou chovat nevěrohodně inkluzivně a příběh najednou přeskočí v emancipační revenge flick, veškerá poctivě budovaná snaha o vykreslení bezútěšného období dánské historie odchází umřít kamsi do vřesovišť. Míra toho nakolik budete chtít obhajovat klišé jako narativní atributy pak je postavená na vašem vztahu k mlžným vřesům a neúrodné tváři Madse Mikkelsena ()
Dánská škola zase ukazuje svoji TOP třídu. Mikkelsen krásně mixuje Hollywood s domácí produkcí a zase nesáhl vedle jako v případě Honu, Chlastu atd. Naprosto dechberoucí epos o překonávání překážek, nespravedlnosti. Plný silných scén a skvělých hereckých výkonů. Místy brutální, nekompromisní a několikrát jsem během projekce se mnou cloumaly silné emoce. Tohle bude určíte v desítce nejlepších letošních filmů, ne-li výš.......90% ()
Prvých 80% stopáže bolo až na film roka. Záver však nebol vyvrcholením, ten prišiel o dosť minút skôr. Napriek tomu veľmi kvalitný film bez zbytočných novodobých povinných vsuviek, takže v jutskej rašeline sa poživeň nesnaží nájsť žiadny Muhammad ani Jabari, ale hereckými skúsenosťami ostrieľaný a prirodzenosťou prekypujúci Mads, u ktorého sme si na tú kvalitu tak zvykli, že nám už nepríde jeho skvelé herectvo ako niečo mimoriadne. Film o nezlomnej vôli, o hrdosti, ktorá neprechádza do pýchy, o pozemsky neexistujúcej spravodlivosti, o neľudskosti, ktorá je v dejinách tak človeku blízka, že je v skutočnosti ľudská. Film, ktorý prináša miestami veľkú nasranosť a inokedy veľkú úľavu. A prináša aj staré, rokmi prekonané názory na cigánov, keď tu ich označujú za nositeľov smoly. Vtedy len tušili, čo my už vieme. ()
Pro představu, jak píše své historické romány Ida Jessen, nám musí stačit jediný román, který vyšel česky - Nový čas (En ny tid, 2015), protože předloha Bastarden, tedy román Kaptajnen og Ann Barbara (2020), u nás k dispozici není. A skutečně se zdá, že pro Jessenovou představuje jutské vřesoviště cosi výjimečného a inspirativního a dokáže tam situovat příběh z 18. i 20. století bez problémů. Skutečný příběh Ludviga von Kahlena (1700-1774) se samozřejmě velmi liší od románové a posléze filmové fikce, ale to samozřejmě nijak nemusí rušit divácký zážitek. Zentropa (za vydatné podpory českých řemeslníků) poslala do kin líbivý film, jehož hlavní devízou je Mads Mikkelsen a jeho boj o přežití. To celé je zabaleno do dramatu jak vystřiženého z románů Diany Gabaldonové, padouch je pořádně negativní, šlechta zdegenerovaná, obyčejný lid má srdce na dlani. Královská aféra byla dobrá, tohle je také velmi vděčný divácký zážitek. #čsfdprojekce ()
Galerie (45)
Zajímavosti (13)
- Podľa Arcela sa Simon Bennebjerg vo svojej úlohe Schinkela cítil veľmi dobre, pričom jeho postavu nechceli napísať len ako "čisté zlo": "Pre nás ako scenáristov to bola postava, ktorá hovorí pravdu. Ak Anders Thomas Jensen alebo ja mali niečo brutálne pravdivé, čo sme chceli povedať, vždy sme to mohli vložiť do úst tohto zlého chlapa. Pretože v podstate hovorí veľa vecí, ktoré sú pravdivé. Pravdy, ktoré náš hrdina (Mads Mikkelsen) ešte celkom neprijal, ani nepochopil, o čom život v skutočnosti je. Ale v podivnom zmysle ten zlý to už vie." (Arsenal83)
- Režisér Nikolaj Arcel priznal, že šlo o finančne náročný projekt a nebolo preto ľahké získať pre neho financie. Všetko sa ale zmenilo s nástupom Madsa Mikkelsena. Keď ten potvrdil účasť vo filme, odrazu so sponzormi nebol problém. Ako povedal: "Všetko vo vašom živote je oveľa jednoduchšie, keď sa do toho zapojí Mads." (Arsenal83)
- Režisér Nikolaj Arcel o filme: „Spôsob, akým rozprávame príbeh, je kino zo starej školy. Film chce divákovi ukázať, že nikdy nemôžete vedieť, ktorým smerom sa život uberie.“ (Arsenal83)
Reklama