Reklama

Reklama

Africa addio

  • Itálie Africaddio (více)

Obsahy(1)

Kruté činy pytláctví a násilí, popravy a zabíjení kmenů, které se odehrávají na africkém kontinentu. Dokument v mondo stylu z občanské války v Kongu, posledních dnů koloniální nadvlády a povstání Mau Mau v Keni, revolucí v Angole a zanzibarské revoluce, které zahrnovaly masakr z roku 1964. Zahrnuje také rasové a kmenové násilí v Dar es Salaamu, násilí Hutuů a Tutsi ve Rwandě, po bitvě mezi vládními vojáky povstalci ve Stanleyville v Kongu a masovém zabíjení ohrožených zvířat pro zábavu. (Zetwenka)

(více)

Recenze (10)

Kusko.t2 

všechny recenze uživatele

Zameranie Africa addio je vďaka svojej dĺžke celkom široké a rozmanité. Okrem kontrastu medzi krásou prírody a barbarstvom človeka voči nej (masové zabíjanie zvierat), Jacopetti nezabudol ani na utrpenie človeka pri rôznych čistkách a ozbrojených konfliktoch. Krutý africký život, dehonestovaný zásahom človeka proti prírode a sebe samému, nie je pozeraníčko na nedeľné (ani iné) oddychové popoludnie. Zaujímavosti typu afrického lovu zvierat, “balónikového” odchytu krokodílov, a správania človeka, ktorému momentálna prevaha dáva silu rozhodovať čo je správne a čo nie (prípadne sa pri práci trocha zabaviť a odreagovať na úkor toho druhého) – tak takéto a podobné nelichotivé zábery (niektoré sú v norme), ponúka tento mondo dokument. Silný zážitok je podobne ako u MONDO CANE doprevádzaný príležitostnou kvílivou hudbou, ktorá ako keby miestami vykríkla za tých, ktorí boli umlčaní. ()

headshotd 

všechny recenze uživatele

Syrové zachycení smutného afrického vývoje v období dekolonizace. Od předání moci černému muži, přes záběry života v savaně, masakry obyvatel a revoluce, až po život v apartheidu (film natočen 1966) a černý rasismus. Poměrně dlouhé, ale z mého pohledu hodně kvalitní dokument, který stojí za to vidět. 4* ()

Reklama

Horak 

všechny recenze uživatele

Na me to predevsim pusobilo jako zasla pohlednice ze stareho dobreho 20.stoleti, oslavy nezavislosti, obcanske valky, zabijeni, do toho vysmati urostli afrikanci na plazi v casech apartheidu a dalsi bili usedlici ze zemi na jinem konci Afriky, kde uz byl cas narychlo balit kufry, vysmati belgicti a francouzsti zoldaci v dobre placenych honech na nezbedne nouplizaky..jojo,lepsi casy asi nepridou, ale verim, ze je tam jeste porad krasne, dyt It began in Afrikakaka, prece, ne. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Tohle samozřejmě žádný normální dokument není, je to pseudodokument v žánru mondo film. Prostě senzační šlak, zde soustředěný na zabíjení zvířat lidmi a lidí lidmi. V své době jistě šokující, ale od těch dob jsme si už na ledacos zvykli, pokud nezabíjejí nás. To je ten pokrok. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Gualtiero Jacopeti je u mna niekto na sposob Rugera Deodata. Obaja natocili len jeden film a potom uz nic. A u oboch hovorim ze chvala Najvyssej meteorologickej Entite! Povodne som si myslel, ze ide fakt o dokument, az neskor som zistil, ze je to subzaner mondo filmov. To zabijanie ma nijak neoslovilo, neznasam zabijanie akekolvek, zvierat ludmi a ludi ludmi. Vo svojej dobe to musel byt sok, dnes uz len z nostalgie. Je to dobre natocene, sice bez hereckych vykonov ale s brutalnym tempom a kvalitnymi dialogmi, niekedy skor monologmi. Plati ze hodnotim pseudo/dokument, ne udalosti v nom 78 % ()

Galerie (4)

Zajímavosti (10)

  • Dokument obsahuje také některé záběry ze zákulisí filmu Zulu z roku 1964. (Zetwenka)
  • Tento film zajistil životaschopnost takzvaného filmu mondo „shockumentary“ – dokumenty představující senzační témata, popis, který do značné míry charakterizuje Africa Addio. Kniha tie-in se stejným názvem, napsaná Johnem Cohenem, byla vydána vydavatelstvím Ballantine, aby se shodovala s vydáním filmu. (Zetwenka)
  • Reakce na film byly rozdílné. V Itálii získal v roce 1966 cenu Davida di Donatella pro producenta Angela Rizzoliho. Některé konzervativní publikace, například italské Il Tempo, film ocenily. Mnoho jich však film obvinilo z rasismu a zkreslování. Filmoví režiséři Octavio Getino a Fernando Solanas ostře kritizovali film ve svém manifestu, označili Jacopettiho za fašistu. Filmový kritik Roger Ebert v kritické recenzi zkrácené americké verze filmu z roku 1967 označil tento film za „rasistický“ a uvedl, že „pomlouvá kontinent“. (Zetwenka)

Reklama

Reklama