Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vodní víla Rusalka se zamiluje do pozemského prince. Marně ji otec Vodník varuje. Její upřímný cit se setkává s lidskou proradností... Zfilmovaná opera Antonína Dvořáka v režii Václava Kašlíka. (oficiální text distributora)

Recenze (23)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Měsíčku na nebi hlubokém, světlo tvé daleko vidím, po světel bloudíš širokém, díváš se v příbytky lidí..." Árie o měsíčku je patrně nejznámější z celé této úžasné Dvořákovi opery. V tomto Kašlíkově hudebním filmu je tahle árie podána vskutku pěkně romantický. Hlavně se mi líbila ta její část, kdy kamera snímá současně odraz svitu měsíce a Rusalky na vodní hladině. V jiných scénách (s čarodějnicí a vodníkem) je film naopak docela temný. Tohle podání mě hodně nadchlo. Lepší než Weiglova verze z roku 1977. Hlavně pokud jde o synchronizaci zpěvu a obrazu. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Krásnou a slavnou árii "Měsíčku na nebi hlubokém" jsem znal, ale chtěl jsem vidět celou operu, tak jsem zkusil tenhle vyzdvihovaný film (75%). Měl jsem trochu obavy - přece jen 50 let stará opera... Doufal jsem aspoň v burtonovsky potemnělou atmosféru, ale dočkal jsem se tak akorát tmy. Místo silného příběhu jsem se dočkal patosu a nesrozumitelnosti. A aby toho nebylo málo, tak i tu skvělou árii zkrátili na polovic. Co dodat? Místo filmu si radši pusťte Měsíček na YouTube (také v podání Milady Šubrtové, ale v plné verzi). ()

Reklama

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Nádherné překvapení! Bez nemožného Kňažka a unylé Vašáryové. Opravdická pohádková krásně strašidelná atmosféra, dokonalý Vodník a ultračarodějnická Ježibaba, krásná Rusalka, u které jsem hned googlila, kamže se taková krasavice mohla proboha ztratit. Na tu dobu překrásně udělané, hodně mi to připomínalo scény z Byl jednou jeden král a nebylo to jen V.Rážem, který tam hrál rybáře a tady prince. No a samozřejmě, TA HUDBA! Ta je nezkazitelná a jako pro mě všechno od Dvořáka, dojemná, nádherná a dokonalá..... ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Opera je, dle mého názoru, zastaralý divadelní formát a kromě skutečných příznivců přitahuje největší procentuální část chrochtajících snobů. Kultivovaný operní zpěv vyžaduje u diváků hlubší sluchové schopnosti, a proto přednost dostává opereta, muzikál a hudební revue. Antonín Dvořák je pro mne vrcholem české klasické hudby a jeho majestátní vznešenost neminula ani Rusalku. Zápletka a příběh je znám z Malé mořské víly Hanse Christiana Andersena, jen je počeštěn. Václav Kašlík byl nadšenec a propagátor operních kousku, ale na jiný a nový pohled neměl odvahu, držel se zavedené hry a jedinou osobní invencí je pouze vizuální stránka. Prostředí povzbuzuje potřebnou atmosféru temnotou i stylovou nápaditostí scén a kostýmů. Nezvyklé je sledování známých hereckých tváří s neznámým hlasem. Hlavní postavou operní tragédie antických rozměrů je Rusalka (půvabná Jana Andrsová s hlasem Milady Šubrtové), křehké stvoření nadpřirozeného světa. Neznámá tajuplnost obyčejného světa lidí je dráždivá a dosud nepoznaný pocit romantického vzplanutí dokáže dodat činům odvahu. Sebeobětování málokdy přinese očekávaný výsledek. Lidská srdce jsou nevyzpytatelná v přívalech pokušení. Hlavní mužskou postavou je princ (sympatický Vladimír Ráž s hlasem Zdeňka Švehly), v rusalčiných očích zidealizovaný zástupce světa lidí. Stálost a věrnost se rozplývají v mlžném oparu rafinované koketérie. Po ní následuje tápání a hledání již navždy ztraceného. Nejvýraznější postavou je ježibaba (zajímavá Jiřina Šejbalová s hlasem Věry Soukupové), děsuplná nadpřirozená síla, která si nemilosrdně bere krutou daň za své nevšední služby. Rozervanou postavou je vodník (Josef Hlinomaz s hlasem Ondreje Malachovského), Rusalčin rádce a varovný hlas. Je obeznámen s nestálostí lidí, a přesto pošle svou dceru za svým osudem. Důležitou postavou je kněžna (velmi zajímavá Ivana Mixová), která z čistě ženských soupeřících důvodů osudově vkročí do života všech zúčastněných. Z dalších rolí: zvědavý hajný (Josef Beyvl s hlasem Antonína Votavy), zkušený hlavní lovec (Přemysl Kočí), vyděšený kuchtík (Antonín Krčmář s hlasem Heleny Tattermuschové) a mnoho jiných nadpřirozených bytostí. Svým způsobem jde o varování před lidským chováním neupřímnosti a pomíjivosti. Z uměleckého hlediska mohlo jít o výjimečný počin. Nadchne hudba i obraz. Ale jde jen o operu, která nabízí již jen vlastní žánrovou nehybnost a okoralost. ()

Candida 

všechny recenze uživatele

Souhlasím s komentářem od: Cesarea. Nádherně obrazově pojaté dílo. Pozdější TV zpracování už nemělo tu atmosféru. Přestože Kašlíkovi tehdejší kritika vytýkala obsazení Vodníka Josefem Hlinomazem, mám za to,že tento experiment pany Kašlíkovi vyšel! Vizuelně je Vodník skvělý. Pravda, znatelně robustnější a živočišnější než všichni ostatní představitelé - ale kde je psáno že Vodník musí být hubený?? O Ježibabě paní Šejbalové nemluvě, ta byla skvostná, jako ostatně celé dílo. Jedinou výtku bych měla k tomu, že Vodník ne moc dobře zvládal playback, ale ten film se mi líbil natolik, že s přimhouřením oka dávám plný počet hvězdiček... ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama