Režie:
Gianfranco ParoliniScénář:
Gianfranco ParoliniKamera:
Sandro MancoriHudba:
Marcello GiombiniHrají:
Lee Van Cleef, William Berger, Ignazio Spalla, Linda Veras, John Bartha, Gianni Rizzo, Claudio Undari, Romano Puppo, Luciano Pigozzi, Carlo Tamberlani (více)Obsahy(1)
Brilantní pistolník Sabata (Lee Van Cleef) musí překazit plány hodnostářů z Daugherty, kteří chtějí za ukradené armádní peníze koupit cenné pozemky. Je jisté, že kečup poteče proudem... První příběh o Sabatovi, málomluvném, vždy připraveném a lehce šíleném postrachu „italského Divokého západu“, je úvodem do samostatné kapitoly spaghetti-westernu. Ve snímku sice záhadného hrdinu hraje velká hvězda žánru Lee Van Cleef, ale režisér a spoluautor scénáře Gianfranco Parolini vytvořil oproti Leoneho filmům spíše salónní western kombinovaný s bondovkou. Film je plný bizarních postav s podivuhodnými metodami boje, exotickými zbraněmi a nadupaný akčními scénami včetně salt a přemetů. Vše se nese v odlehčeném tónu, což podporuje extravagantně barevná výprava a soundtracková všehochuť sahající od popu přes mexické kytary až po zlověstné varhany. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (42)
Van Cleef je ako vždy výborný. S takou charizmou, ako má on, to ani nejde inak. Nieže by jeho postava v ostatných westernoch nebola vždy vynikajúcim strelcom, ale v tomto to už preháňa, viackrát ani nemusí mieriť a nemíňa ani raz. A je mu jedno, či je to s revolverom alebo s puškou. Veľmi akčne poňatý western má fajn príbeh, ktorý sám o sebe by si zaslúžil aj vyššie hodnotenie. Brzdí ho však spracovanie, viackrát divná kamera a početnosť divných a aj celkom zbytočných postáv. Najhroznejšou postavou je bendžista stvárnený Bergerom s jeho nechutným sedemdesiatkovým účesom. ()
Jakože Sabata i Banjo jsou zábavný charaktery, příběh už tolik ne. Ten je zmatený a nezáživný stejně jako u Paroliniho prvního vlivného westernu o Sartanovi, ze kterého Sabata vychází. Parolini měl vizi i slušné oko pro scénu, ale už nebyl tak dobrý režisér, aby dokázal lépe využít svých nápadů. Sabata je jen průměrný italský western se dvěma ikonickými populárními herci žánru. A opět platí, že ani spousta hraček v podobě skrytých pistolí v rukávu, pušek v banju, atd. nemůže vynahradit smysluplný scénář. Proč jen tak zřejmý fakt nedokázal Parolini pochopit. Ale ono těch skutečně dobrých režisérů ve spaghetti westernu opravdu moc nebylo a za Leonem a Corbuccim je ohromná mezera. ()
Nezbývá mi, než taky zaplakat na Leoneho hrobě. Inspirace režiséra Paroliniho leonovkami je nesporná a občas až blízká karikatuře, ovšem kde režijní umění není, tam ani inspirace nepomůže. Několik pilířů společnosti se rozhodne odcizit armádní trezor se 100 000 $, pistolník Sabata se zase odváží jim od bohatství pomoci. Akce je dostatek, pistolníci občas padají mrtví dříve než jsou zabiti, Lee Van Cleef je sympaťák a to je asi tak vše. Jediný nový nápad je střelec se střílejícím banjem, jinak jde o italský western křiklavý kostýmy a vykřičený provedením. Trailer: http://www.dailymotion.com/video/x8pqkj_sabata-1969-trailer-lee-van-cleef-s_shortfilms ()
Taliansku kinematografiu doslova mylujem, akurat reziser Gianfranco Parolini mi nic nehovori. A tato trilogia dlho tiez nic, vlastne som ani nevedel, ze jestvuje. Akysi pribeh tu aj je, ale film ma hlavne roztodivne postavy, podivne akcne sceny /ale nie su samoucelne/ a Sabata je zanrovo zaraditelne niekde medzi spaghetti western a bondovku. Lee Van Cleef /Man who shoot Liberty Valance, Pro Par Dollaru navic/ film pekne taha, ale okrem neho je mi zvysok hercov neznamy. Podivny je pribeh, podivinske su postavy a cele je to take ..... roztodivne. Cinema Italiano je vsak moja velka laska /jo, jo Francuzi aj s vasou kinematografiou - tentokrat Vas sklamem/. 60 % ()
"Kdo ksakru jste ??" - "Mohl by to bejt tvůj hrobník !!" ;) Vyřiďte někdo Parolinimu, ať se přestane schovávat za pseudonym Franka Kramera !! ;) Protože tenhle Banjo Band Leea Van Cleefa platí jednoznačně za jeden z vůbec nejzábavnějších a nejvynalézavějších westernů, ačkoli nesmírně hravý Gianfranco Parolini si spíš střílí z žánrových motivů a velmi citlivě je paroduje, než aby slepě opisoval od legendárního krajana Sergia Leoneho, a činí tak s takovou lehkostí a úctou, s jakou si velký ironicky pomrkávající Van Cleef, který se prostě narodil, aby hrál ve spaghetti westernech, užívá svého rozporuplného hrdinu.. Ten mimochodem právě zde jasně naznačuje, jak velkým a především přirozeným komediálním nadáním vlastně dík té své škatulce, byť tedy opravdu luxusní a jedinečné, mrhal.. Sabatu přes všechny nedostatky, k dokonalému snímku má totiž skutečně hodně daleko, které mu však i dík Gionviniho parádní hudbě rádi odpustíte, nelze nepovažovat za opravdovou kultovku.. Kterou si já kdykoli rád vychutnám znovu.. ()
Galerie (45)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (4)
- Vo filme Sabata je na rukoväti vykreslené S, v pokračovaní Návrat Sabatu (1971), je S zakryté hnedými krytmi. (mortimerm)
Reklama