Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejsou to už děti, a přesto touží po pochopení a lásce vlastních rodičů...  Snímek, ve kterém James Dean ztvárnil svou typickou roli mladého rozervaného hrdiny, se po více než čtyřiceti letech stal filmem téměř kultovním. Jako jeden z prvních se zaměřil na svět problematické dospívající mládeže, která nemůže najít kvůli chybějícímu zázemí své místo ve světě kolem. Citová otupělost a zločinnost těchto stále ještě dětí je tu ukazována jako důsledek naprostého nepochopení rodičů, kteří nedokáží překročit hranice svého světa a naslouchat svým ratolestem. Jak otřesně zní komentář jednoho z mladých hrdinů: "Děti ovšem nejsou nijak zvlášť žádoucí. Jsou hlučné a obtížné, nemyslíte? Proto je dětský pokoj umístěn stranou. Až budete mít děti, oceníte toto zařízení. Mohou vyvádět a vy to ani nezaznamenáte. Zavřete je tu a do smrti je už neuvidíte..." Vedle životní role Jamese Deana si tu připomeneme i neméně slavnou a půvabnou Natalii Woodovou v postavě Judy. Ti pozornější poznají v jednom z chlapců z party mladistvých i Dennise Hoppera. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (288)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Bez příčiny? Každému musí nanejvýš po deseti minutách dojít, kde se podle filmu skrývá problém! Nejde (či nemá) tu jít o nic jiného, než o nedospělé a problémové (případně žádné) rodiče, z jejichž pochybně uplatňovaného poslání posléze vzniká řešený problém. Otec je buď padavka (Dean), necita (Wood), anebo jakýsi vysněný hrdina (Mineo). Do problémů upadají děti právě z takovýchto rodin, což je sice zjednodušení, ale alespoň nějaké nakročení složitým směrem. Film mě svým vyzněním silně zklamal a myslím si, že na Brandova Divocha opravdu nemá ať hloubkou, tak i hlavním hrdinou. Dean má v sobě bezesporu spoustu vzdoru a přitažlivé bezradnosti, avšak chybí potřebná krystalizace a jistá "dospělost", čímž se tak dobře prezentoval motorkář Brando. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak jako jsem při filmu Na východ od ráje klečela Deanovi u nohou, tak s politováním konstatuji, že tady na mě vše působilo křečovitě a příliš uměle. Já jsem tomu nevěřila a ať jsem se snažila, jak chtěla, tak jsem byla emocionálně chladná i v těch nejsmutnějších momentech. Nedivím se scénáristovi, že měl výhrady k dialogům a byl tím roztrpčený, já byla také. Ono je to veskrze smutné spíš v tom ohledu, že všichni tři hlavní protagonisté zemřeli tragickou smrtí velmi mladí a Dean byl prvním z nich. ()

Reklama

SeBig 

všechny recenze uživatele

Na film jsem přišel když jsem viděl jeho plakát na jedné webové stránce hned mně to nalákalo že to musím zkouknout. Byl jsem nakonec mile překvapen James Dean nehoráznej sekáč co chlastá mléko z flašky a nenechá si nic líbit zejmena když ho někdo nazve srabem. Příběh parádní a docela příjemně to uteklo žádná nuda a celý film se bavíte. Zajímavé a napínavé drama. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Film legenda. Film, který se stal nesmrtelným. Já bych ještě doplnil: Film, který se stal nesmrtelným díky brzké smrti Jamese Deana, idolu a skvělého mladého herce. Jistě to ale není jen tento důvod, proč se stal REBEL BEZ PŘÍČINY populárním a kritikou uznávaným filmem. Nicholas Ray se ujal velmi dobře citlivého společenského tématu, které vždy hýbalo společností, tématu odcizení. Zde se režisér trefně a velmi přesvědčivě zaměřil na odcizení mladé generace dospívajících teenagerů a jejich rodičů. Navzdory oboustranné snaze o porozumění a vstřícný postoj institucí. Je příznačné, že ne jen hlavní hrdina Jim (Dean), ale i kamarádi Platon (Sal Mineo) a Judy (Natalie Woodová) se dostávají do stavů dojemné bezradnosti, kdy se stávají psanci ve vlastních rodinách. Dostávají se do pasti, kdy nemohou žít svůj život dle svého přesvědčení pro vzdor svých nejbližších a k tomuto stavu ve svém věku nemají žádnou alternativu. Důsledky jsou děsivé. _____ Právě postava Deana je úplně ukázkový prototyp frustrace z bezvýchodnosti. Zajímavostí je, že všichni tři mladí herci zahynuli předčasně: Dean při autonehodě, Woodová se utopila a Minea zavraždili. Jedno z pozitiv filmu je, že WB svolili k natáčení v barvě, což řadě scén hodně dodalo na naléhavosti díky vhodně zvoleným kontrastům. ()

Ducharme 

všechny recenze uživatele

Film, jehož výpovědní hodnota je dnes nulová. Vše je vyumělkované, přehnané a žel místy trochu nedomyšlené. Šestnáctiletí fracci, kteří jsou v jádru vlastně strašně dobří, na sebe útočí noži, hopsají auty ze skal, pobíhají po městě s pistolí v kapse a házejí svým otcem jen proto, že ten zrovna není s to odpovědět na jejich existenciální otázky. Holčině vybuchne přítel a ona, bez jediné slzy, či alespoň náznaku rozrušení, padá do náruče do té chvíle psychicky nevyrovnaného Deana. Ten, chytřejší než všichni ostatní, hned ví, že to bude láska na celý život. Že by to bylo tím, že Deanovi, hrajícímu šestnáctku, bylo v té době už čtyřiadvacet? Jeho marné pokusy zahrát pubertální vzdor a snahu vyprostit se zpod kontroly rodičů pomocí záškubů těla a bizarním svíjením posouvají snímek jen hlouběji a hlouběji do bahna průměrnosti. Zbytečné! ()

Galerie (103)

Zajímavosti (50)

  • Natáčelo se od 28. března do 26. května 1955 v Kalifornii. (Varan)
  • Matce Natalie Wood se snímek Rebel bez příčiny nelíbil a nesouhlasila s tím, aby její dcera hrála roli ve filmu, který je o rebélii vůči rodičům, Natalie jí však neposlechla nechtěla být i nadále dětskou herečkou. (Nalien)
  • Film se až po 40 letech od uvedení v kinech dočkal českého dabingu (1995 – pro HBO). (Varan)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama