Režie:
David CronenbergScénář:
Josh OlsonKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Peter MacNeill, Stephen McHattie, Greg Bryk, Kyle Schmid, Aidan Devine, Morgan Kelly (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (726)
Od úvodní předvídatelné scény až do závěrečného příchodu umně vykalkulované drama s dokonalými herci a negradující atmosférou. Temná minulost se musí ukazovat tak, abych se zajímal o to, co přijde dál, ale scénář mi hází pod nohy jeden klacek za druhým. Zápletkou kolem ustrašeného syna a bohužel i klíčovými zvraty poslední půlhodinky. To, kam se měl Tom celou dobu dostat, mi bylo jasné už delší dobu, ale okatějším způsobem to už snad ani provést nešlo. ()
Hodně "vlažný" a povrchní film u kterého absolutně nechápu to vysoké hodnocení. Příběh primitivní, v podstatě jde jen o slepenec několika vcelku jemně a jaksi neefektně podaných krvavých a erotických scén, kterých navíc ve filmu není ani nijak moc. Zbytek je jen jakýsi hluchý pohled na scénu sloužící k vyplnění prázdných míst mezi masakrem a píchačkou. Film pomalu ubíhá, vy pořád čekáte až se něco pořádného stane a nejednou se před vámi objeví závěrečné titulky. Přesto ale za tři, protože se na to jaksi hodně lehce dívá. ()
"My v našej rodine svojich nepriateľov nebijeme." - "My ich rovno strieľame." Jednoduché a príjemne krátke, ale možno o to viac napínavé, pôsobivé a uspokojivé ako po stránke krvi (bistro, škola, trávnik, vila), tak sexu (roztlieskavačka, schody). Prirátajte k tomu kvalitných hercov (Belloová, Mortensen, Harris, Hurt), miestami až nepríjemné (v dobrom) scény (mrazivý prológ v moteli by sa možno hodil skôr do sveta Hannibala Lectera a jeho pacientov), príjemne "rozvážnu" réžiu úchylného Davida Cronenberga (MUCHA) a máte postarané o zaujímavých 92 minút svojho filmového života. Originálne, vážne, atypické a zároveň veľmi zábavné. ()
Jeden hrdinský čin dokáže nečekaně převrátit naruby rodinnou idylku. A jedině hrdinský čin ji může opět obnovit. David Cronenberg vedle sebe staví brutální vražedné scény a intimní momenty, které dokáží beze slov dokonale popsat rodinné vztahy. Dějiny násilí představují typ filmu, jehož forma i obsah jsou čitelné celkem snadno, ale pod tím vším se skrývá něco velkého, co trefí určitého diváka přímo do srdce. Jedná se o ryze osobní film - chápu, proč někoho ohromí, ale já si ho mezi mé milované snímky nezařadím. 3 a ½* ()
Komorní thriller od kontroverzního kanadského maniaka na režisérské stoličce si znamenám coby jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku. Od Davida Cronenberga bych po výbředech typu "Nahý oběd" věru nečekal tak mistrovský kus sice velmi řemeslné, avšak neobyčejně stylové filmařiny. Samozřejmě nezastírám, že jeho poslední kroky jsem nesledoval, čiliže se mi "Dějiny násilí" jeví být opravdovou fackou odnikud. Sice nelze tento snímek stavět na piedestal výjimečnosti, vždyť je to vlastně velice konzervativní thriller o člověku, který v životu nebezpečné situaci zareaguje až nepřirozeně chladkorevně a strhne kolotoč otázek, vykřičníků a temných míst, které ohrožují samu jeho identitu. Tom Stall, kterého výtečně sehrál jacksonovský klaďas Viggo Mortensen, je hnacím motorem filmu – archetypálním hrdinou "s otazníkem". Chytře posazený vypravěč se tentokrát nijak nevymyká standardu, je "pouze" řemeslně skvěle zvládnutý a udržuje zásadní otázku "kdo je hlavní hrdina?" dostatečně otevřenou. Výtečně zafungovalo rodinné prostředí, které Tom ze všech sil hájí a které Cronenberg až podezřele harmonicky líčí v první části filmu. Krom šmakózních hereckých výkonů celého ansámblu a dobře napsaného scénáře stojí za zmínku nenápadný, leč citlivý soundtrack Howarda Shora a samozřejmě perfektní režie, která se nijak nestaví na odiv, ale citlivě přihlíží příběhu, opatrně do něj diváka vtahuje a s neuvěřitelnou lehkostí střídá intimní rovinu s až naturalistickou brutalitou, ve které Cronenberga poznáte na sto honů. Není tu ani památky po samoúčelnosti, patosu, heroismu... finální souboj s cronenbergovskou lehkostí vnásí do komorních tónů velkolepou černohumornou akci, kterou může takový Tarantino svému staršímu kolegovi jen tiše závidět... Závěr filmu odehrává se beze slov, pouze gesty, náznaky a zazní do ticha jako výkřik, na který si divák musí odpovědět sám. Dostane Tom ještě šanci, nebo jej jeho činy zničí? Nebýt natahovaných detailů a nepatrné ztráty gradace v závěru, jednalo by se o film takřka bezchybný. I v tomto provedení jsou však "Dějiny násilí" zralou a inspirativní ukázku psychologického thrilleru, který sice nevzbudí hluboká tázání po smyslu bytí, nicméně zaujme, pohltí a pobaví. Aniž by podlézal. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (22)
- 32-milionová komiksová adaptace vydělala během úvodního víkendu (23. – 25. 9. 2005) ve 14 severoamerických kinech 515 992 dolarů. Později se však dočkala širšího nasazení a po měsíci promítání se výdělek vyšplhal na 26,3 mil. dolarů. (imro)
- Mickův příběh o jeho přítelkyni, která ho bodla kusem rozbitého zrcadla, je zážitkem samotného režiséra. Během natáčení snímku Shivers (1975) ho totiž herečka Lynn Lowry bodla do zad vidličkou. (imro)
- Gangstri mali byť pôvodne Taliani. Po obsadení Williama Hurta a Eda Harrisa sa ale režisér David Cronenberg rozhodol zmeniť ich národnosť na írsku. (Arsenal83)
Reklama