Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

Cival 

všechny recenze uživatele

Ta pochopitelná, ale mě přesto nepříjemná divadelnost, mi celou první půlku lezla na nervy - zvlášť když přecházela až v přepjatou teatrálnost, kdy jsou nepřirozeně vyčištěné, přespříliš zinscenované a vždy dokonale vypointované promluvy podporovány údery blesků a hromobitím. Až Newmanovo "prokecnutí" tátovi mě vtáhlo, protože s tímhle silným motivem v zádech (kdo by se těšil na smrt) může Brooksovo drama skvěle vygradovat. Takže stále živé dílko. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„A-L-K-O-H-O-L problémy nevyrieši, ale akoby som hrach na stenu hádzal, keď by som mal Brickovi Pollittovi dohovárať, aby sa spamätal, pokiaľ sa ešte dá. Typicky ho uvidíte extrémne zamysleného s pohárikom Whiskey v ruke, a takto ide deň za dňom, pričom všetkých vôkol seba nahnevá tým, že opitý o 3. ráno behá po ihrisku cez prekážky, ale je taký naliaty, že si doláme nohu, a tento HANDICAP mu znemožňuje vypadnúť z domu, a tak bude musieť počúvať svojich nielen pokrvných príbuzných, trebárs ženu Maggie tak nádhernú, že ju nemôže ani cítiť, nenávisť je na vzostupe, brutálne hádky len tak svištia cez veľký DOM, kam čochvíľa prichádza BIG DADDY... Komplikované medziľudské vzťahy klopú na dvere, a ešte, ak sa jedná o DEDIČSTVO, tak vtedy brat nepozná brata = 11 000 hektárov pôdy a 10 000 000 dolárov CASH, hm... , ako by ste sa vy zachovali, ak by ste zacítili vo vetre takúto príležitosť ? A pritom utrápený Brick nie je vôbec chamtivý, pretože najskôr jeho brat Gooper aj s manželkou Mae, i zo začiatku Maggie intenzívne myslia na to, čo bude, keď už Big Daddy Pollitt nebude ? Ako sa rozdelíme, kto si bude najviac nárokovať ? Práveže jestvuje dôvod na to, prečo PIJE, a to sa z minúty na minútu postupne odhaľuje DO NAHA, tak isto, ako sa Maggie správa, je veľmi oddaná, len to nemá spätnú odozvu. _ K FILMU_ MIMORIADNY HERECKÝ KONCERT „najsvätejšej trojice” : TAYLOR, NEWMAN a IVES. Sledovať ich = prežívať strastiplné konfrontácie, ktoré sa vo väčšine odohrávajú vo veľkom dome, v takých hádam aj v 90. % sa zdržujem s nimi v tejto nehnuteľnosti, pričom atmosféra je tak nepríjemná, lebo vonku LEJE AKO Z KRHLY, a vy nemáte kde utiecť, schovať sa, skryť sa. Divadelný nádych sa dostavil aj s určitým opakovaním sa zo strany hereckého ansámblu. Našťastie mi to vykompenzovali títo špičkoví herci, ktorí sú nepredvídateľní. RICHARD BROOKS sa pôvodne volal RUBEN SAX, a je to pozoruhodne šikovný scenárista i režisér v jednej osobe !!! Jeho CHLADNOKRVNE O.B.D.I.V.U.J.E.M DOTERAZ ! Ja osobne obdivujem LIZ, na ktorú nedám nikdy dopustiť aj s jej patričnými vrtochmi, ale úprimne : „Vymenujte mi iba jednu jedinú OSOBNOSŤ, súčasnú herečku, ktorá by sa jej vyrovnala nielen svojou krásou, ale najmä hereckým nasadením, aké nemá obdoby” ! . ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Trošku mě překvapuje velmi vysoké hodnocení, které se tomuhle filmu dostalo. Ano, je to poutavý film postavený na dobrých hereckých výkonech. Ale při jeho sledování jsem měl nejdříve neurčitý pocit, že hra Tennesee Williamse zoufale zestárla a ztratila na aktuálnosti. V průběhu děje, kdy se začínají odkrývat temná zákoutí životů postav, jsem ale nabýval stále silněji na dojmu, že film neříká vše. A nemyslím tím nějakou techniku ve smyslu špičky ledovce. Z příběhu očividně někdo vypáral něco podstatného a nejspíš tím tak nešetrně narušil křehkou dějovou logiku předlohy. A pak to čtu: cenzura narážek na Brickovu homosexualitu. přesně tohle zjištění zapadlo do názoru, který jsem si udělal. Z nazančeného milostného trojúhelníku tak zbyl jen nereálný blízký vztah 3 lidí. Navíc děj podezřele inklinuje k happy endu, prozření (ono zmiňované kliknutí), že to také v rámci kontextu působí dost nepatřičně. Není to chyba herců, možná ani režiséra, ale film má dle mého názoru silné mezery v logice. Kdyby existovali někde ulité cívky s necenzurovanou verzí, věřím že by s při stejné konstelaci lidí mohlo jednat o vyjímečné dílo. Ale takhle rozhodně ne. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Že je život často k zoufání a lež může být pravdivější než pravda, vědí nejenom Maggie s Brickem… To, co této adaptaci bývá nejčastěji vytýkáno, chápu jako její přednosti: není to divadelní ani statické, naopak živoucí a výsostně moderní, herecký koncert těžící z kvalitní divadelní předlohy. Latentní homosexualita mladých amerických fotbalistů, kterou režisér zmínit nemohl, aby vyšel vstříc dobové cenzuře, byla v zásadě problémem Williamsovým a příběh by nikam neposunula, a nevěra Maggie už vůbec ne. Děj tak není uhlazen, ale naopak v něm lépe vynikne prohnilost jižanské rodiny rozpadlé rozkladem morálky a tradičních hodnot… Osobně nejvíce oceňuji, že závěrečnou aktivitu Brooks přenesl z Maggie na Bricka, dává to filmu nejen romantický, ale naprosto nový rozměr… ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Vynikajícím způsobem zrežírované a na filmové plátno převedené psychologické drama Richardem Brooksem s mistrně napsanými dialogy a snad ještě lépe zahrané! Opravdu vynikající výkony jímž vévodí E. Taylor, Burl Ives a především Paul Newman. Drama, které se po poněkud vlažnějším začátku, rozjíždí stále více a více s každou další minutou až do opravdu gradujícího finále! Silný zážitek! ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • V hlavních rolích měli původně účinkovat James Dean a Grace Kelly. Dean však zemřel při autonehodě a z Grace Kelly se v té době stala monacká princezna. Do hlavní ženské role tvůrci zvažovali také obsazení Lany Turner. (Babous)
  • Elizabeth Taylor (Maggie) pracovala na filmu i přesto, že týden před začátkem natáčení zemřel při letecké nehodě její manžel Michael Todd. (novoten)
  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama