Režie:
Jean-Jacques AnnaudScénář:
Gérard BrachKamera:
Claude AgostiniHudba:
Philippe SardeHrají:
Everett McGill, Ron Perlman, Rae Dawn Chong, Franck-Olivier Bonnet, Peter Elliott, George Buza, Joy Boushel, Matt Birman, Stéphane Drouet, Hélène GrégoireObsahy(1)
Jeden z nejambicióznějších experimentů 80. let, kterým se u diváků i kritiky proslavil tvůrce i u nás známých filmů. Podobně jako později v Medvědovi se ve filmu vůbec nemluví (když si odmyslíme umělou "řeč" pralidí a jeho gestické vyjadřování). Ve jménu symbolické zkratky Annaud konfrontuje typy člověka, vzdálené 10 000 let (australopitekus žije s neandrtálcem a mají za sousedy obyvatelé z dob neolitu), nechce být archeologickou rekonstrukcí. Strastiplná cesta trojice pravěkých lidí za získáním ohně není jen snahou o přežití, ale i cestou za "polidštěním". Trojice hrdinů začíná chápat pojmy jako láska, přátelství či smích. Vedle velkorysé režie (technicky obtížný film byl natočen za pouhých 13 týdnů) patří ke kladům díla výrazná patetická hudba, krásná kamera (kanadské, skotské a keňské exteriéry) a starostlivě vybraní herci. Film byl natočen podle románu J. H. Rosnyho a z oscarového klání roku 1983 neodešel nadarmo - získal Oscara za masky. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (248)
Annaudova vize pravěku je taková, jaký s největší pravděpodobností byl, drsná, neučesaná, nekompromisní a krutá. Jeho precizní režie, společně s prací maximálně soustředěných herců, kteří si místo slov museli vystačit pouze se základními zvukovými a výrazovými prostředky, vytvářejí naprosto jedinečnou a neopakovatelnou atmosféru, ve které se kromě jednoduchého děje najde místo i pro pár odlehčujících momentů, přes několik poeticky laděných sekvencí až k naprosto fascinujícím zážitkům mezi něž je třeba rozhodně započítat setkání se stádem mamutů. Nezvyklý, ale o to více působivý divácký zážitek! ()
║Rozpočet $12,5milióna║Tržby USA $67,400,000║Tržby Celosvetovo $-║ V celku prínosový film ale určite má ešte nejaké tie rezervy, čo by sa dali vylepšiť. Z technického hľadiska boli najvydarenejšie tvory mamuty z toho čo bolo vo filme predvedené, levy až tak moc do koncepcie nezapadli, aj keď snaha bola, taktiež masky ľudí boli buď presvedčivo spracované ako pri útoku kmeňa podobného takmer opiciam alebo niekedy len dosť zjednodušene ako u kmeňa hľadajúceho oheň. /55%/ ()
annaud s desetinovým rozpočtem dává sice stařičkým snímkem na prdel o čtvrtstoletí mladším emmerichovým deseti tisícům, ale pořád to nějak není ono... nad některými scénami jsem trochu nevěřícně kroutil hlavou - nechci se přít s oním významným etologem, který se na filmu podílel, ale (spoiler alert) ochočit mamuta, vyrobit šípy nebo provádět taktické organizované útoky bez znalosti řeči před 80.000 lety (spoiler alert end) mi přišlo prostě trochu divné... nutno však dodat, že některé chování je oproti tomu velmi autentické a absence řeči ve filmu mu zas tak moc na spádu neubírá... nicméně klidně to mohlo být o čtvrthodinku kratší... 60% ()
Kdo se chce něco (vlastně všechno) dozvědět o Době ledové, musí vidět Boj o oheň. Není to nic strhujícího, ale je to tak výjimečné, že jsem celou dobu nedokázal odtrhnout oči od obrazovky. Pro dějepisáře splněný sen. Jediný další film, který nabízí tolik informací o tomhle období, je RRRrrrr!!!, ale to je poněkud jiný žánr. 90% ()
Naposledy videné ešte na základne vo video miestnosti počas etiky myslím. V onom čase som sa na to pozeral s otvorenými ústami a neskutočným obdivom. Celkovo ma táto tematika dosť berie, a preto si musím dať čoskoro repete. Francúz Annaud má v talóne niekoľko veľmi vydarených kúskov. Toto je jeden z nich. ()
Galerie (57)
Photo © AMLF
Zajímavosti (10)
- Vytvoření make-upu trvalo každý den pět hodin. (HellFire)
- Řeč těla a úst neznajících jakýkoliv jazyk stvořil pro film významný etolog Desmond Morri, odborník vědního oboru v rámci zoologie zabývající se studiem chování živočichů. (Rodriguez)
- Jeden z rekvizitářů se během natáčení nakazil snětí, když manipuloval s neopracovanými zvířecími kožešinami. (Cherish)
Reklama