Reklama

Reklama

Fando a Lis

  • Mexiko Fando y Lis (více)
Trailer

Film vypráví příběh o Fandovi a jeho ochrnuté přítelkyni Lis, kteří spolu putují vyprahlou postapokalyptickou pustinou a hledají bájné město Tar – místo, kde člověk může poznat pravou podstatu věčnosti a dosáhnout osvícení. Na své cestě se setkávají s mnoha zvláštními lidmi a dostávají se do znepokojivých situací. Fando a Lis je mexický film z roku 1968, který natočil Alejandro Jodorowsky jako svůj celovečerní režijní debut. Jedná se o adaptaci stejnojmenné divadelní hry Fernanda Arrabala z roku 1962, který s Jodorowským na filmu spolupracoval. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (36)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Fando a Lis sa vydávajú do mesta Tar, avšak prekážky do cesty im kladie Jodorowsky, takže ich putovanie bude vyzerať úplne inak, než očakávali. Ak by som mal vybrať jeden zahraničný film, ktorý mi najviac pripomenul českú alebo slovenskú novú vlnu, bol by to práve tento. Sú to Vtáčikovia, siroty a blázni na cestách, pričom tu máme aj vtákov, aj sirotu a blázni sú všetci. Fando a Lis je ohromná kadencia symbolických obrazov, takže na jedenkrát ich nie je možné ani obsiahnuť, ani pochopiť. O všetkom rozhodne nevyhnutné druhé pozretie. Krtko je oproti prvotine AJ relatívne normálny, divácky prístupný film. ()

Angerr 

všechny recenze uživatele

Film je to snový, jakmile si tento fakt uvědomíte, neměl by s jeho "pochopením" být větší problém. Témat je zde mnoho, bohatá symbolika vyžaduje od diváka velké znalosti a nebo představivost. Co zaujalo mě - věčné hledání mytického místa - zřejmě ideální lásky, strachů, které člověka stále znovu přepadají, když se mu toto hledání nedaří a agresivita a krutost, kterou to v něm vyvolává; nutnost bolestivého odpoutání se od rodičů, aby člověk konečně dospěl. Feministky musí mít z tohoto filmu jako zpodobnění mužské zbabělosti, zranitelnosti a nespolehlivosti jistě radost. Za pozornost rovněž stojí perfektní hudební a zvuková stránka filmu. ()

Reklama

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Vysoká škola symbolismu, z velké části hodně špatně rozluštitelná.. Něco jsem přečetl fakt jen intuitivně a něco zůstane v mlze nejasností asi navždy(snad pomůže souhvězdí Jodorowsky )... Ať už film poberete více nebo méně-nelze mu upřít jisté technické kvality, které jsem u takhle poloamatérského snímku určitě neočekával.. Jodorowsky je i v takhle partizánských podmínkách naprosto nekompromisní a když se rozhodne, že v jednom obraze potřebuje sto kravských(?)lebek, tak je tam prostě bude mít(i kdyby měl ty krávy sám zabít :D )-Parádní nenápadná hudba, výrazný a precizní zvuk, nápaditá kamera, všehoschopní herci(jako-respekt k tomu týpkovi(Fando) co celý film tlačil tu rezavou káru a nosil Lis na zádech..by mi ruplo po týdnu v zádech a nějákého Alejandra bych rázně poslal do prdele :D )... Jinak teda fakt nechápu co tak pobouřilo premiérové publikum(jak praví legenda).Myslím, že film to není něják zvrácený nebo jinak šokující-naopak-přišlo mi to docela vkusné. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

"Hrajeme." - "Já jsem slavný pianista." - "Jestli jsi slavný pianista a já ti useknu ruku, co pak budeš dělat?" - "Budu slavným malířem." - "A když ti useknu i tu druhou, co pak budeš dělat?" - "Stanu se slavným tanečníkem." - "A když ti useknu nohy, tak co?" - "Budu slavným zpěvákem." - "A když ti useknu hlavu?" - "Až budu mrtvý, moje kůže bude výborný buben." - "A co když spálím ten buben?" - "Stanu se mrakem a budu moci mít jakýkoliv tvar." - "A když se mrak vypaří, co potom?" - "Stanu se deštěm a vyrobím válečné žně!" - "Vyhrál jsi." Celovečerní prvotina Alejandra Jodorowského se v době svého vzniku setkala s velmi rozporuplnou kritikou, v mnoha zemích byl film zakázán, jinde se nepromítal vůbec, čemuž se ale ani trochu nedivím. Experimentálně a surrealisticky laděné cvičení na téma symboliky, fantazijních (snových) představ a vizí lze jen velmi obtížně uchopit (je to vlastně nemožné). Možná, kdybych dílko sledoval v alkoholovém či jiném oparu, výsledek by se dostavil a já tuto filmovou koláž pochopil mnohem lépe. Fando a Lis jsou milenci, jejichž láska ovšem občas přerůstá v čistou nenávist, zejména Fando někdy s Lis zachází jako s kusem hadru, a to doslova (ne nadarmo se říká láska až za hrob, v tomto případě to platí dvojnásob). Jodorowsky má, jak jsem se dočetl, velmi široké obzory (co se umělecké činnosti týče). Je to dost znát, já této směsici všeho možného tiše tleskám a jdu dumat, co jsem to vlastně viděl. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Představte si, že překládáte z japangličtiny 700 stránkový návod na obsluhu linky na výrobu brožovaných knih. A když toho máte akorát, pustíte si Jodorowského nebo Arrabala nebo oba současně, a necháte na sebe působit jejich fantasmata, aniž byste se ptali proč a k čemu. A pak se zase vracíte k práci a cítíte se osvěženi a příjemně vytrženi z bezduché racionality zautomatizované duševní práce. Pak film působí jako balzám, jako konopná mast trompetol, kterou tímto doporučuji, stejně jako film... "Stromy se schovávají za llisty" (film), ale "listy padají ke kořenům" (čínské přísloví), cestu do mýtického města Taru může vykonat jen ten, kdo půjde s křížem na zádech, ne dřevěným, ale lidským. ()

Galerie (64)

Reklama

Reklama