poster

Ženy pro měny

  • anglický

    Beauty Exchange, The

Dokumentární

Česko, 2004, 76 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • NinadeL
    **

    Tolik detailů na dvorce...(9.8.2009)

  • Lynn
    *****

    Předem bych se chtěla omluvit za poněkud delší komentář, ale myslím si, že je dost nutný. Absolventka FAMU Erika Hníková totiž natočila dílko, za které by se nemusel stydět ani Michael Moore. Tématem je ženská krása a manipulace s ní, tedy byznys, ve kterém se točí miliardy korun. A jedním z největších aktérů tohoto byznysu je vydavatelství Stratosféra, které produkuje 14 časopisů objevujících se na českém trhu. Samotný dokument je sice na 4*, protože od jeho poloviny už nesledujeme konfrontaci, ale "jen" příběhy jeho 4 hlavních hrdinek (začínající modelky Zuzky, krásou posedlé studentky ekonomie Karolíny, pod kudlu plastického chirurga jdoucí Evy a konzumentku všech možných i nemožných hubnoucích přípravků Magdy). Těch 5* jsem si ale nemohla odpustit, neboť snímek nutí k zamyšlení a zamyslet bychom se opravdu měli, obzvláště paní šéfredaktorka časopisu Cosmopolitan. Ta totiž tvrdí, že svým časopisem nikoho nechce ovlivňovat ani mu vnucovat jeho obsah, což je naprosto nehorázná lež, když si uvědomíme (stejně jako milá paní šéfredaktorka), že tenhle byznys na manipulaci a ovlivňování stojí. Pokud totiž nepřesvědčíte 16-ti letou dívku, že její míry 83-62,5-94,5 jsou poněkud nesprávné, nekoupí si všechny ty Vitalinei, Aquila aqualinei a Ultra, fit&slimy. Nejhorší ale je, že na podobný trik naletí i dospělé ženy. Pro mě přesto zůstává nejpůsobivější scénou filmu finále soutěže Topmodelka nového tisíciletí (že neuhádnete, kdo vlastní agenturu Company models, pořádající tuto soutěž ? Stratosféra přece :) ). Tady jde na konci po molu asi 14 dívek ve stejných tričkách, stejně vysokých a vychrtlých. TOVÁRNÍ PRODUKT NA BĚŽÍCÍM PÁSU. Zbývá dodat jediné : Děvčata, nedejte se. Když totiž předložíte svému partnerovi 10 fotografií různých žen (hubených, tlustých, malých i velkých, blondýn i brunetek) a zeptáte se ho na tu nejkrásnější, ujišťuji vás, že 180 cm vysoká blondýna 90-60-90 to rozhodně nebude.(27.11.2004)

  • Tatatranka
    ****

    Žena proměněná. Křivka zaoblující se v životních fázích pod vlastními "skleněnými zvony" do obloučku, do kopečka. Společnost - kouzelné zrcadlo odpovídající na otázku kdo je na světě nejkrásnější zájmenem ty, s podmínkou když... Když budeš originální, hubená, s pevnými prsy... Křivka se povydouvá, nakrabatí - nakonec však exituje, jestli... Jestli žena zjistí, že její kalhoty neušil Robinson z posledních cárů plachty; jestliže povadlá prsa po zářezu spadnou a prasátku dojdou šproty; jestliže skýva chleba schovaná pod kredencí uzraje ve zlaté rouno a přeblýská pikslu s návodem k hladovění. Režisérčin pohled na čtyři ženy karikuje posedlost žen proměnou. "Spletitý" dokument, vtipný obsahem a úsměvný konfronatcí žen proměn a ne-změn - Napadla mě pevná prsa propíchnutá diamantovou jehlicí.(14.9.2008)

  • fauxthum
    ***

    Dokument působí poněkud bezzubě vzhledem k předpokládaným intencím autorky, jelikož je postavený na pochybném a nedotaženém konceptu. Místo otázky, ZDA a PROČ je nebo není dobré zasahovat do vlastního těla v souladu s jedním ze současných mediálně módních diskurzů, se film točí v kruhu pouze toho, co si myslí Erika Hníková (není to dobré) a co si myslí ostatní protagonistky/protagonisti (je to dobré - samozřejmě kromě členek anarchofeministické skupiny, které vyznávají jiný módní, řekněme konkurenční diskurz, ale vesměs používají jen pseudoargumentační demagogii). Dokument se tedy omezuje jen na konflikt rozdílného osobního vkusu, ale o vnitřní podstatě módního fenoménu toho řekne jen málo. Typická je scéna, kdy se Hníková ptá ženy, rozhodnuté jít na plastiku prsů, zda podstoupí operaci, i když si ona - Erika Hníková - myslí, že to není dobrý nápad! Pokud by Erika natočila reality show o řečeném plastickém zásahu s celostátní anketou kolik procent diváků je pro a kolik je proti, dosáhla by podobného efektu. Zbavit se zcela sebereflexe ohledně vlastní podoby není předmětem úvahy, jde tedy pouze o stylotvorný konflikt růrných sebezkrášlujících strategií (mainstream vs. alternativy). Argument, že módní průmysl vede k nezanedbatelnému podrývání zdraví, neobstojí, jelikož málo co na světě je "zcela zdravé" a většinou je zdraví vykoupeno celou řadou jiných hodnot - jde tedy skutečně jen o otázku svobodné volby - módní průmysl nepodvádí, rizika jsou všem dobře známá. _________ Během sledování Žen pro měny mě napadl analogicky pojatý angažovaný dokument "Břečťanová liga", ve kterém by se mladý svobodomyslný mooreovský dokumentarista proháněl po výzkumných ústavech prvoligových amerických univerzit a ukazoval by, jak nesmyslně upracovaný a nezdravý život vedou dnešní vědci v rámci současných intelektuálních trendů. Ne jen, že nemají téměř žádný čas na koníčky, jelikož jsou od rána do večera v laborce, žijí nezdravě a berou podpůrné prostředky, aby "uspěli", ale začasté propadají komerčně-vědeckému molochu natolik, že falšují výsledky a zcela tak deformují zdravou lidskou morálku. Někteří z nich pod vlivem svého neúspěchu možná i páchají sebevraždy. To vše pro nějaké pochybné postavení nebo ocenění v sebestředné a zbytečné intelektuální sféře, případně pro peníze, což je ještě horší, neboť vše, co ovládá démon komerce, je falešné, nesvobodné a prázdné. Od modelek, nákupních pipinek a ostatních krásychtivých figurek se odlišují jiným zapojením do sféry sebeuplatňujícího vlivu. Dokument vrcholí scénou, kdy matka mladého gymnazisty, který právě úspěšně absolvoval školní fyzikální olympiádu, popisuje: "tady jsem seděla, prohlížela jsem si Science, a říkám si, Ládíku, ty až tady jednou budeš mít článek, to bude něco, a Ládík si takhle sedl vedle mě a významně odpovídá, mami, a víš, že bych opravdu chtěl? Vážně? Uvědom si, že už nebudeš mít čas na kamarády, odjedeš třeba na dva měsíce do Kodaně a tam budeš studovat všelijaké ty elektrony a tachyomy a možná budeš dokonce muset nechat i volejbalu!! To sice bude blbý, ale chtěl bych to zkusit. Mladý dokumentarista se ptá Ládíka, proč ho to tak láká. Já nevím, prostě se mi to líbí. To všechno. Podívám se do světa a bude ze mě velký vědec." _________ Některé názory se mezi svobodomyslnými levicově orientovanými intelektuály nosí, jiné ne.(5.5.2011)

  • sepp
    ***

    Na Zeny pro meny jsem byl opravdu zvedav a pristupoval jsem k nim trochu skepticky - priznam se, ze opravdu nemam rad dokumentarni filmy, ktere si berou za cil "zmapovat" a zaroven zkritizovat nejaky spolecensky jev, za ucelem jakesi radoby uslechtile ideje "upozorneni na problem a tak snad napomoci jeho reseni". A bohuzel, co se tyce one kritiky spolecnosti, me ZPM neprekvapily, a tak do jiste miry zklamaly. Urcite casti filmu jsou pritom velmi pozitivni a presne vystihuji urcity stav veci a mentalitu kolem - mam na mysli reditelku Cosmopolitanu, ohanejici se milionem hezkych a reklamnich tezi, z kterych ale po strance logicke vyjde pouha snuska alibistickych slov. Je tu dobre vybrana pani urednice, ktera je predstavitelkou stareho dobreho selskeho rozumu - ac utrazila tisice, ba mozna desetitisice korun za hubnouci prostredky, dokaze sebekriticky uznat ze jsou na nic, ba ze naopak po nekterych tloustne, ze hubnouci cedecko je podvod zraly na kriminal a ze jedien co pomaha je stare dobre "nezrat a cvicit!". Jedine pozitivne lze take vnimat vystoupeni Dariny Rolins, kterou Hnikova neustale bombardovala svymi vsetecnymi otazkami, zda-li si je vedoma podilu na utvareni spolecenskeho pohledu na zenskou krasu - zde je jeden z vrcholu zaujatosti reziserky, ktera jaksi nechce prijmout fakt, ze jediny, kdo ony "celebrity" vytvari a touzi po nich, je spolecnost sama, a tak je pouze na ni, zda-li je chce jako celebrity vnimat, a ergo se i jimi nechat inspirovat/ovlivnovat. za VELMI NESTASTNOU povazuji volbu pani, ktera sla na plastickou chirurgii. Zde si dovoluji reziserku obvinit z amaterismu a (snad nezamerneho) mateni divaka - jelikoz jsem s plastickymi operacemi prsou u zen velmi detailne a dobre obeznamen a znam vsechny soucasne moznosti teto operace, troufam si tvrdit ze ona zobrazovana operace byla zfusovana, pouzity nevhodne implantaty atd atd. Nekolika zamerne dobre skombinovanymi scenami pak clovek velmi jednoduse nabyde dojmu, jakypak hnus a odpornost, takova operace muze byt a ze stejne k nicemu nevede (at mi nikdo nerika, ze scena kdy ona dama pripusti, ze si stejne musi koupit nove saty, jelikoz ted ji sou moc tesne, neni jednoznacne manipulativni). Ony dve studentky VSE jsou taktez naprosty extrem na poli zevnejsku chtivych fiflen a neodrazeji normalni stav veci - vzdyt kazda normalni zenska ma v koupelne par kremu na vrasky ci lak na vlasy etc., ale toto je naprosto ucelove zvelicene. Naopak podarena je cast o modelingu a zejmena vystihuje soucasnou atmosferu a podminky teto profese - vserikajici je scena, kdy se one, doslova vyhuble rudovlasce, poradatelka pta, zda-li mohla jeste v nekterych partiich zestihlet... K anarchofeministkam se snad ani vyjadrovat nebudu - snad jen, ze se prezentovaly jako vseznalci s vseleky na vsechny spolecenske trable a je hezke, ze odsuzuji ono prehnane finteni apod. Soude podle vykourenych cigar jsou asi radeji, kdyz jim smrdi z pusy po spalenych hadrech a na sobe maji spinave dziny, nez aby se trochu navonely a upravily. Nojono, proti gustu...(11.2.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace