poster

Ženy pro měny

  • anglický

    Beauty Exchange, The

Dokumentární

Česko, 2004, 76 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sepp
    ***

    Na Zeny pro meny jsem byl opravdu zvedav a pristupoval jsem k nim trochu skepticky - priznam se, ze opravdu nemam rad dokumentarni filmy, ktere si berou za cil "zmapovat" a zaroven zkritizovat nejaky spolecensky jev, za ucelem jakesi radoby uslechtile ideje "upozorneni na problem a tak snad napomoci jeho reseni". A bohuzel, co se tyce one kritiky spolecnosti, me ZPM neprekvapily, a tak do jiste miry zklamaly. Urcite casti filmu jsou pritom velmi pozitivni a presne vystihuji urcity stav veci a mentalitu kolem - mam na mysli reditelku Cosmopolitanu, ohanejici se milionem hezkych a reklamnich tezi, z kterych ale po strance logicke vyjde pouha snuska alibistickych slov. Je tu dobre vybrana pani urednice, ktera je predstavitelkou stareho dobreho selskeho rozumu - ac utrazila tisice, ba mozna desetitisice korun za hubnouci prostredky, dokaze sebekriticky uznat ze jsou na nic, ba ze naopak po nekterych tloustne, ze hubnouci cedecko je podvod zraly na kriminal a ze jedien co pomaha je stare dobre "nezrat a cvicit!". Jedine pozitivne lze take vnimat vystoupeni Dariny Rolins, kterou Hnikova neustale bombardovala svymi vsetecnymi otazkami, zda-li si je vedoma podilu na utvareni spolecenskeho pohledu na zenskou krasu - zde je jeden z vrcholu zaujatosti reziserky, ktera jaksi nechce prijmout fakt, ze jediny, kdo ony "celebrity" vytvari a touzi po nich, je spolecnost sama, a tak je pouze na ni, zda-li je chce jako celebrity vnimat, a ergo se i jimi nechat inspirovat/ovlivnovat. za VELMI NESTASTNOU povazuji volbu pani, ktera sla na plastickou chirurgii. Zde si dovoluji reziserku obvinit z amaterismu a (snad nezamerneho) mateni divaka - jelikoz jsem s plastickymi operacemi prsou u zen velmi detailne a dobre obeznamen a znam vsechny soucasne moznosti teto operace, troufam si tvrdit ze ona zobrazovana operace byla zfusovana, pouzity nevhodne implantaty atd atd. Nekolika zamerne dobre skombinovanymi scenami pak clovek velmi jednoduse nabyde dojmu, jakypak hnus a odpornost, takova operace muze byt a ze stejne k nicemu nevede (at mi nikdo nerika, ze scena kdy ona dama pripusti, ze si stejne musi koupit nove saty, jelikoz ted ji sou moc tesne, neni jednoznacne manipulativni). Ony dve studentky VSE jsou taktez naprosty extrem na poli zevnejsku chtivych fiflen a neodrazeji normalni stav veci - vzdyt kazda normalni zenska ma v koupelne par kremu na vrasky ci lak na vlasy etc., ale toto je naprosto ucelove zvelicene. Naopak podarena je cast o modelingu a zejmena vystihuje soucasnou atmosferu a podminky teto profese - vserikajici je scena, kdy se one, doslova vyhuble rudovlasce, poradatelka pta, zda-li mohla jeste v nekterych partiich zestihlet... K anarchofeministkam se snad ani vyjadrovat nebudu - snad jen, ze se prezentovaly jako vseznalci s vseleky na vsechny spolecenske trable a je hezke, ze odsuzuji ono prehnane finteni apod. Soude podle vykourenych cigar jsou asi radeji, kdyz jim smrdi z pusy po spalenych hadrech a na sobe maji spinave dziny, nez aby se trochu navonely a upravily. Nojono, proti gustu...(11.2.2005)

  • Tatatranka
    ****

    Žena proměněná. Křivka zaoblující se v životních fázích pod vlastními "skleněnými zvony" do obloučku, do kopečka. Společnost - kouzelné zrcadlo odpovídající na otázku kdo je na světě nejkrásnější zájmenem ty, s podmínkou když... Když budeš originální, hubená, s pevnými prsy... Křivka se povydouvá, nakrabatí - nakonec však exituje, jestli... Jestli žena zjistí, že její kalhoty neušil Robinson z posledních cárů plachty; jestliže povadlá prsa po zářezu spadnou a prasátku dojdou šproty; jestliže skýva chleba schovaná pod kredencí uzraje ve zlaté rouno a přeblýská pikslu s návodem k hladovění. Režisérčin pohled na čtyři ženy karikuje posedlost žen proměnou. "Spletitý" dokument, vtipný obsahem a úsměvný konfronatcí žen proměn a ne-změn - Napadla mě pevná prsa propíchnutá diamantovou jehlicí.(14.9.2008)

  • DaViD´82
    **

    Děsivě amatérsky zpracovaný zajímavý námět. Technicky, formou i sdělením. Je to až neuvěřitelně naivní - nejde se do hloubky, prostě se jen nezajímavě klouže po povrchu tématu. Skáče se od jednoho tématu k druhému a nakonec krom jedné linie stejně všechny vyzní zcela do ztracena... Obvzláště úvodní pasáž s ženskými časopisy se bez jakéhokoli závěru vypaří jak pára nad hrncem. Patnáct minut se něco rádoby řeší a poté se přejde ke zcela jinému tématu. Z takovéhoto námětu se bezesporu dal vytěžit ohromně silný dokument. Místo toho sledujeme náhodně poskládané rozhovory, které nemají hlavu či patu, natož nějakou společnou koncepci, a na jejichž pozadí pobíhají zvukaři a častěji než jednotlivé ženy vidíme v záběru mikrofon. Vůbec není jasné pro koho je tento dokument určen a o co v něm autorce šlo. Otřela se sice o kde co, ale ve výsledku neříká nic o ničem. Ženy řídící svůj život dle Cosmopolitanu (a jemu podobných plátků) ho budou hltat i nadále. Tento dokument je stejně zbytečný jako jím zobrazovaná soutěž "Modelka nového tisíciletí", která se koná dvakát do roka. Nechápete to? Já také ne.(6.8.2007)

  • rawen
    ****

    Dokument určitě zajímavý a docela slušně poskládaný, jen z něj mám trošku pocit, že se nedostal dostatečně daleko a tudíž toho nakonec neřekl tolik, kolik by asi měl. Přesto hodnotím pozitivně, víc čerstvého vzduchu do zatuchlých českých střižen! 7/10(22.3.2009)

  • Lima
    ***

    Opravdu rozporuplné pocity. Už v případě studentky VŠE Karolíny Chudé. O jejím smyslu života, vyplněném neustálými návštěvami supermarketů, až chorobnou závislostí na módních trendech a neskrývaného zklamání, že Dara Rollins má stejné kalhoty, jako má ona sama, si můžu myslet co chci (a opravdu jsem se notně bavil na její účet), ale její posedlost svým "lookem" (její vlastní slova) můžu těžko ironizovat, pokud nepřekročí běžnou normu, což se tady myslím nestalo, i když se mně autorka snažila přesvědčit o opaku. Při Karolinným představování výbavy její koupelny s deseti druhy drahých tělových mlék, všemožnými šampóny, mýdly, pěnami do koupele a všelijakými kondicionéry, jsem si připadal z pozice muže s jedním mýdlem a jedním šampónem (hlavně když to pění a čistí) jako na procházce s Alenkou v říši divů, ale asi zde těžko zde mluvit o jakémsi podlehnutí reklamní manipulaci. Prostě pečlivá starost o svůj vzhled a žena - to k sobě pasuje a platí od hajzlbáby z ČD nádraží Dolní Měcholupy až po britskou královnu. Potom i jakési pseudo alarmující titulky, kolik se v ČR utratilo za kosmetiku, mě připadají bez jakkékoliv výpovědní hodnoty. Rozporuplným byl i příběh patnáctileté Zuzany, usilující o kariéru modelky. Zde zamrazilo u momentu při příjímacím pohovoru, kdy šéfka castingové společnosti na kost vychrtlou Zuzanu přesvědčuje, aby ještě pár kil shodila. Vidět postavy těch holek, které by si mohly brnkat o žebra, bylo až nezdravé a tady mohla Erika Hníková klidně přitvrdit v bližším přiblížení pocitů potencionálních anorektiček. Jenže životní příběh Zuzany je absolutně bez problémů, končí úspěšné a těžko se zbavit dojmu, že může být povzbuzením pro jiné vychrtlice a potvrzením jejich "správnosti" konání ve snaze shodit ještě nějaké to kilo navíc. Bizarní, ale rovněž rozporuplný, je příběh obracečky plechů ve Škodovce paní Evy, která podstoupila za těžký prachy dvě chirurgické operace - modelace ňader a nyní se chystá na třetí, kvůli o 2 mm většímu lůžku okolo bradavky. Zajímavé, ale vlastně o ničem nevypovídající, protože autorka zde ukazuje až příliš velký extrém, který nevypovídá o drtivé většině dnešních žen, aspoň tedy doufám. A tak jediný příběh, kde autorka strefila hřebíček na hlavičku, je osud paní Magdy, ženy, která zbytečně utratila desítky tisíc za hubnoucí přípravky, včetně podvodného "hubnoucího" cédečka. V jejím příběhu věřím, že se spousta žen našlo (zdravím Halinu Pawlowskou) a možná se některá z nich chytila za nos, poučená i krásně katarzní pointou Magdina úsilí, jejím konečným "objevem", že nejlepší a nejúčinější je hejbat se a nežrat. Přes všechny mé výhrady je ale neoddiskutovatelný faktem, že Erika Hníková natočila dokument, který přes svoji nevyváženost nenechá nikoho lhostejným.(28.11.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace