Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Téma je výsostně aktuální, týká se ženské obřízky, která se dosud praktikuje u některých afrických kmenů. Ve filmu se střetávají dvě základní historické hodnoty: Moolaadé, což je respektování práva na azyl a Salindé - odvěká tradice ženské obřízky, jakési očištění. Hlavní hrdinka filmu Collé Ardo žije v jedné africké vesnici. Před sedmi lety odmítla obřízku své dcery, protože považuje tento zvyk za barbarský. Nyní se k ní uchýlilo sedm dívek, které odmítají podstoupit tento ponižující rituál a žádají jí o azyl. Mají na něj právo. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Najzaujímavejším zistením po zhliadnutí Moolaadé je fakt, že ženy v ňom predstavujú pokrok a muži sú spiatočníci. A to sme vo filme z produkcie Senegalu a Burkiny Faso. Tým druhým, nemenej zaujímavým zistením je to, že malá dedinka niekde mimo obludných afrických veľkomiest pôsobí rozprávkovo. Akoby bola postavená v štúdiu, ale zrejme nie je. Pokiaľ by tu nepanovali podobné rozpory, aké vidíme vo filme, zoberiem pár švestiek a idem si tam žiť v kľude a pestovať zopár plodín. Navyše tu sú ľudia sympatickejší, ako nafučaní Slováci. Moolaadé je minimalistický film s neviditeľným režijným štýlom, môže vás trochu uspávať, ale ponúka tak exotický pohľad, aký na festivaloch asi až zas tak často nevídame. Môžete si síce radšej pozrieť Fontánu pre Zuzanu 3, ale... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Moolaadé je dokladem vzestupu afrického filmu, kdy ty nejlepší snímky už jsou plně přijatelné pro náročného diváka kdekoli ve světě. Scénář, režie, kamera i střih jsou profesionální, naopak zaostává herecký projev, kdy z pohledu diváka odchovaného profesionální euroamerickou tvorbou přinejmenším někteří herci jen deklamují svůj text. Ve snímku se najdou i scény a dialogy s příliš osvětovým nádechem, který je ale z hlediska tvůrců plně pochopitelný a filmu na kvalitě neubírá. Z emocionálního hlediska silná podívaná, kdy námětem je problém ženské obřízky, která si v Africe vybírá krutou daň v podobě zmrzačených nebo zemřelých dívek. Snímek sice využívá moderních postupů evropského filmu, ale jde o ryze africkou záležitost. Není to film o Africe z pohledu evropského intelektuála, ale film natočený Afričanem pro africké obyvatelstvo. Film je zajímavý i z hlediska posunu myšlení afrických elit - ještě před nějakými 15-20 lety byl hlavním tématem afrických filmů boj proti kolonialismu a euroamerickému kulturnímu vlivu; v Moolaadé jde o boj proti kulturní zaostalosti a nositeli nových myšlenek jsou lidé se zkušenostmi z vyspělého světa, jmenovitě vysloužilý žoldnéř, který působil u mírových jednotek OSN, a mladík z kmenové elity, kterého otec vyslal na studie do Evropy. Celkový dojem: 75 %. ()

Reklama

Terminus 

všechny recenze uživatele

Od Xaly (aka Uhranutí), proslulé satiry nejvýznamnějšího afrického filmaře Ousmana Sembena, se něco změnilo, něco zůstalo při starém. Zatímco v Xale znamenal evropský (francouzský) vliv především negativa, ve filmu Moolaadé už v Evropě vzdělaný mladík značí žádaný pokrok, odklon od nesmyslné tradice, podle níž mají být dívky obřezávány. Obřízka přináší jen bolest, zmrzačení, smrt ženy. Titul filmu vychází z termínu pro právo na azyl. Film se odehrává v Burkině Faso (populace: 12 milionů, v hlavním městě Ouagadougou se koná významný filmový festival, gramotnost pouze 18,7% - zdroj: OSN). ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý film o ženách, které se vzepřou barbarským tradicím, které už stály příliš mnoho lidských životů. Muži, kteří na nich lpějí, pak vypadají jako přežilý anachronismus, který se brání pokroku jakýmkoli způsobem (občas i směšným). Silný příběh sice občas scénáristicky trochu zaskřípe, ale naštěstí je to poměrně zručně natočené a rozhodně to stojí za vidění. ()

M-arta 

všechny recenze uživatele

Není mnoho filmů, které mě kdy beze zbytku a do posledního atomu DOSTALY - a tento patří mezi ně. O co menší jsem měla pocit, že filmový materiál hodlá kalkulovaně natřásat rutinní umělecká peříčka, o to fascinovaněji jsem podlehla síle a čistotě vyprávění, kterými tvůrce s takovou přirozeností a samozřejmostí disponuje. Příběh pro mě tak silný a velký, že psát o něm jsem schopná až s několikaletým odstupem - přitom husí kůže, zatajený dech, pokora a pocit respektu zůstávají. Někdy jsou prostě všechna slova krátká. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama