Reklama

Reklama

Golem

všechny plakáty
Animovaný / Krátkometrážní
Československo, 1987, 7 min

Režie:

Jiří Barta

Scénář:

Edgar Dutka

Hrají:

Rudolf Pellar

Obsahy(1)

Pilotní snímek o celovečerním Golemovi, financovaný z grantu Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie. (oficiální text distributora)

Recenze (41)

honajz 

všechny recenze uživatele

Pokud by to zůstalo u té procházky bývalou Židovskou čtvrtí s oživením lidí v něm, líbilo by se mi to moc. Ale od chvíle, kdy to dostane švankmajerovský kabátek, se mi to nelíbilo, a ten závěrečný vír času, který vše pohltí a semele, včetně té hlíny těch domů, mi přišel zbytečně na sílu a doslovný. A to i v případě, kdy to mělo evokovat, že hliněný Golem se "rozpustil" podobně jako ty domy a lidé v nich žijící své životy, že vlastně Golem byla celá ta Židovská čtvrť. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Ach jaká škoda, že Bártovi nebylo dopřáno stvořit film celý... Druhý geniální krysař by možná nevznikl, ale mohlo by se mu to alespoň blížit mílovými kroky. Sama animace je podivná, ale postupem času velmi příjemná, kéž by měl film alespoň pár minut navíc, takhle je v něm příliš starého žida a málo příběhu Golema... Takže... Jen za silné 4 ()

Reklama

Matematicka 

všechny recenze uživatele

Vizuálně krásné. Ale nemohla jsem se ubránit dojmu, že to skutečně má být odkaz k něčemu "většímu". Mnohé je spíš naznačeno, jde spíš o to utvořit náladu, načrtnout situaci... Takže se to těžko hodnotí bez toho "většího", k čemu to mělo (a možná v budoucnosti bude?) odkazovat. Jinak už vše bylo řečeno v komentářích vypravěče, gudaulina, Reiniše, gjjm a dalších, nebudu tedy opakovat. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodné otevření světa pražského Židovského města inspirované Meyrinkovým románem a estetikou expresionismu (v prostupování těl a budov; oživení předmětů a jejich zvolna se odkrývajícího jsoucna má v sobě i něco z Kubinovy apokalypsy snu Die andere Seite). Konfrontační ráz snímku pohybujícího se mezi dosud neasanovaným ghettem (oživeným – jak jinak než – fluidní, neklidnou hmotou, neustále se rodící a ztrácející v proteovských obrazech) a hektickou realitou konce dvacátého století je citlivý a jeho lehký patos vkusný. Animační metoda je osobitá a nezatížená golemovskými ikonami ani geniální interpretací původních ilustrací Hugo Steinera. Nové, živé a současně chápající a srozumitelně artikulující. Nerealizování celého projektu je jednou z největších ztrát české kinematografie. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Krátkometrážní snímek Golem byl původně plánován jako celovečerní film, ale nakonec z toho sešlo, zejména kvůli finančním prostředkům. Je to obrovská škoda, protože to, co se odehrává na ploše sedmi minut nemá obdoby. Bartův styl je zkrátka a jasně nenapodobitelný a kdyby z tohoto projektu vznikl celovečerák, byl by to fascinující zážitek a dílo, které by v tomto uměleckém stylu stěží mělo konkurenci. Příběh z židovské Prahy se i na těchto sedmi minutách odehrává v neskutečně krásné surrealistické stylizaci. ()

Zajímavosti (1)

  • Původně se mělo jednat o celovečerní snímek, avšak materiál na natáčení ještě nebyl dostatečně připraven, a tak dal režisér Bárta přednost natáčení filmu Klub odložených (1989). Finanční náročnost a příchod roku 1989 pak projekt, který existuje pouze v této verzi, zastavil úplně. (sator)

Reklama

Reklama