Reklama

Reklama

Ve stínu Beethovena

  • USA Copying Beethoven (více)
Trailer

Obsahy(1)

Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (100)

klerik 

všechny recenze uživatele

Pocitu, že ide o trochu okázalejšiu televíznu inscenáciu som sa síce nezbavil počas celého filmu, ale film je vystavaný na osvedčenej schéme (POLLOCK, FRIDA, LIBERTIN), ktorú nemohla pokaziť ani režisérka... Ed Harris je tradične presvedčivý, Diane Kruger sa tiež snaží a úžasná hudba tomu dáva štvrtú hviezdu... Dlhá scéna z koncertu bola nevyhnutná a vďaka hudbe je úžasná, no z filmového hľadiska to bola vlastne barla, aby sa nevyvážený film nerozpadol... Klubovka, ktorá poteší svojou inakosťou... ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Film, který stojí na parádním výkonu Eda Harrise, bohužel už nestojí tak pevně na kvalitním scénáři ani režii, což je velká škoda. O „maestrovi“ by se jistojistě dal udělat poutavý biografický film podepřený jeho působivými symfoniemi, ale tady zůstal potenciál jaksi nevyužit. Popravdě jsem nečekal žádné zázraky, takže ani sebemenší překvapení se nakonec nekonalo. Ludwigovo dirigování 9. symfonie bylo sice působivé, ale jinak to byla vesměs nuda. 50% ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Spoilery - - - Je umění natočit se zářivou Diane a dokonalým Harrisem takhle nicneříkající film. Scénář předvádí všechny možné veletoče, dialogy se linou velmi nevěrohodně a mistr skladatel řádí jako pominutý, jenže ani téměř po hodině jsem si k němu nedokázal najít cestu. To samé platí o Anně - může být jemná, něžná, nadaná, ale ten důvod, proč se nechává od svého idolu trápit, není jasný ani na chvíli. Při natolik banálně vystavěném konfliktu Beethovena a jeho synovce, založeném na srovnání touhy po absolutním umění a nejjednodušších zákrutech života běžných lidí, nedokážu pochopit, kde se najednou vzala tak kouzelná scéna, jakou je společné dirigování Ódy na radost a už vůbec ne, proč ještě před ní najednou hluchý génius říká Anně, že ji potřebuje. Navíc rozpačitě režírující Agnieszka Holland zkouší nové nápady, které v drtivé většině případů nevychází a třeba taková třesoucí se kamera na pozadí velkolepých tónů bylo šílené šlápnutí vedle. Navíc nedodržuje hlavní zásadu režiséra. Film musí poutavě začínat a končit silným závěrem. A zatímco úvod dodržuje nejslepější klišé filmů odehrávajících se v minulých stoletích (tedy chudé lidi tupě zírající a extra špinavě vypadající), konec zase téměř do puntíku vykrádá Amadea. Při podstatně delší stopáži bych možná pochopil, jak se ti dva k sobě po duševní stránce dostali tak blízko. Takhle mi zůstalo pár krásných světlých momentů během tápání ve tmě. A v tichu. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Jsem hodně alergická na americké pokusy znázornit evropskou historii. I tenhle film ji z hlediska faktů znásilnil, ale po aktu nezůstala pachuť na patře, roztrhané prádlo a rozedřené lokty. Možná tomu trošku pomohla i paní režisérka. Ale hlavně mám pocit, že tvůrci prožívají to stejné krásné mrazení v zádech, když u Beethovenovy deváté nastoupí sbor s Ódou na radost. Takže celý snímek musím vnímat jako poklonu hudbě pana Beethovena. ()

jenik71 

všechny recenze uživatele

Kdyby se zapracovalo více na scénáři, mohl to být celkem zajímavý film. Takto zpracovaný ale spadá do naprostého průměru. Ed Harris v roli Beethovena je však výborný a svou úlohu zvládnul dokonale. Špatně si nevede ani Diane Krugerová, která mě celkem mile překvapila. Působí celkem přirozeně a je na ní i pěkný pohled. Svým výkonem ale zůstává přece jen ve stínu Beethovena - přesně jak říká název. Film je však nejspíše určen skutečným znalcům tohoto významného skladatele. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (8)

  • Wenzel Schlemmer (Ralph Riach) ve filmu mluví o skladbě "Pro Elišku". Ta však nebyla vydána do roku 1867 a ani není jisté, zda vůbec byla věnována "Elišce". (L_O_U_S)
  • 11-milionový projekt studia MGM americké díváky velmi nezaujal. Debutoval na 40. příčce žebříčku návštěvnosti s obratem 70 460 dolarů. Celkový obrat v USA se nakonec vyšplhal na 355 968 dolarů. (imro)
  • Beethoven se ve filmu zmíní o své Sonátě měsíčního svitu. Je to však anachorismus, protože Sonáta č.14 dostala toto pojmenování až několik let po skladatelově smrti. (imro)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno