poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Režie:

Mel Gibson

Kamera:

Dean Semler

Hudba:

James Horner

Producenti:

Mel Gibson, Bruce Davey

Střih:

John Wright

Scénografie:

Thomas E. Sanders

Kostýmy:

Mayes C. Rubeo
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • T2
    *****

    Rozpočet $40miliónovTržby USA $50,866,635Tržby Celosvetovo $120,176,751Tržby za predaj DVD v USA $49,205,584 //počet predaných kusov 2,612,568║ Každým ďalším pozretím toto spočiatku nenápadné dielko len naberá na sile, Mel Gibson po režisérskej stránke dokáže vniesť do filmu také dokumentárne čaro čo vyznie ako nadmerný progres pre dnešnú takmer šablónovú produkciu bez štipky inovátorstva. Jednoznačne jeden z najzaujímavejších filmov roka 2006 a teda rok, čo pre mňa vyznie ako najbohatší na brilantne podané filmy v rôznych žánroch. Mal som šťastie vidieť to 2x v kine a už vtedy som uznanlivo prikyvoval, že Gibson je viac než na čo sa hrá, je to jeden z najvšestrannejších umelcov dnešnej doby. /videl v kine 2x: 95%/(25.3.2007)

  • Lateef
    ****

    Jednoduchý a prostý příběh je obalen převážně dynamickými a notně působivými scénami a i když už se nejedná o tak sadistické a krvavé výjevy jako v případě Umučení Krista, narazíme tu na obrazy drsné a ještě drsnější. Dobrodružný ráz filmu se ve dvou třetinách zvrhne v našláplou honičku jeden vs všichni, přičemž úmrtí pronásledovatelů jsou s drobnými nuancemi dosti nápaditá. Obdivuji filmovou výpravu - oděvy a nejrůznější úpravy spojené s kůží a jejími deriváty. Slušná práce s kamerou, štiplavá hudba, zpomalovačky, povětšinou milimetrově přesné oštěpařské vrhy mayských válečníků, kteří by sfoukli Honzu Železného jako svíčku a především fakt, že ač se stopáž zastavila na 135 minutách, ani jednou jsem se nenudil, zapříčinilo mých 80%. 40 miliónů dolarů(rozpočet)/119 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)(18.5.2007)

  • kiddo
    **

    Ačkoli to zpočátku vypadá, že tentokrát půjde Gibson tradiční cestou příběhu na pozadí obrazu doby, po úvodní půl hodině vyjde najevo, že postavy opět utřou – možná i nezáměrně, neb začátek filmu skutečně disponuje jakýms takýms náčrtem hrdinů, takže mi nezbývá než se domnívat, že Gibson se spolehnul na to, že i přesto že se jim další dvě hodiny nebude sebemíň věnovat, budu k nim já jako divák i nadále chovat nějaké emoce a nebudu je vnímat jako ploché nevýrazné figurky (což přesně se stalo a vzhledem k úvodu je to docela tristní). Vyvstává rovněž otázka, komu je Apocalypto určeno, neb na rozdíl od Umučení Krista si tu nedovedu představit nějakého cílového diváka – ve filmu se každou chvíli objeví nějaká (pseudo)historická narážka, která pro někoho, kdo historii zrovna nestuduje, může působit jako obyčejná vata (schválně – kolik lidí asi chápe proroctví o „jaguářím muži“). Jelikož si nedovedu představit, že by na Apocalypto chodili historici stejně houfně jako na Umučení katolíci, vážně nemůžu přijít na to, komu je určeno, tím spíš že i samotný obsah a přirozené plynutí děje je poznamenáno snahou ukázat toho z oné kultury co nejvíc . Takhle jsou jedinými důvody, proč na to koukat, krásné baby, Jan Kraus v roli hlavního záporáka a ponaučení, že v pralese se neběhá. A jestli mi někdo doloží, že z historického hlediska onen zobrazovaný národ skutečně mohli být Mayové a nikoli Aztékové, sežeru svůj klobouk (a že by mi ho Indy záviděl).(17.7.2008)

  • Morien
    *****

    (1001) Po Umučení Krista jsem si nebyla jistá, jestli ještě vůbec někdy chci vidět něco, co svým umem poskvrnil modrooký mistr se svatozáří. Přesto mě ale různé vzduchoproudy osudu donesly ke skalám, ze kterých bylo na Apocalypto vidět, a já, jelikož jsem člověk neustále se vymlouvající, ale tvář neodvracející, jsem se tedy dívala. Koneckonců indiáni jsou má dlouhodobá láska vinoucí se napříč všemi možnými druhy záznamových a narativních umění, jak jsem se nedávno dočetla v chytré knize. A v tomto směru jsem byla výjimečně potěšena. Už dlouho jsem totiž postrádala nějakou pěknou indiánku v áčkové kategorii, protože z opěvovaného Posledního Mohykána jsem byla zděšená a Tanec s vlky moje představy naplnil jen z části. Jelikož nejsem odborník na historii, netroufám si odhadovat, kolik je toho ve filmu reálného a kolik ne, ale z laického úhlu pohledu můžu říct, že mě nic vyloženě nepraštilo do očí jako pitomé nebo nelogické. Trošku podivně snad působila scéna průběhu zatmění, ale protože jsem to nikdy neviděla na vlastní oči, tak opět nemůžu nic vyčítat. Výtvarnou stránkou a výpravou jsem byla unešena, stejně jako přirozenými výkony všech (ne)herců v čele s proklatě charismatickým a přitažlivým hlavním hrdinou. Na Rudym Youngbloodovi je sice oproti ostatním představitelům indiánů vidět, že čistokrevný "Native American" to není, nicméně když se budu chvíli kochat jeho schopností promlouvat očima, tak to hravě zapomenu. Jakéhosi gibsonovského kázání o smyslu rodiny a vnitřní cti se na konci stejně dočkáme, ale nepůsobilo to na mě příliš násilně ani nuceně jako v předchozích rejžových vypalovačkách. Líbilo se mi okénko o masové manipulaci, symbolizované zfanatizovanými tanečnicemi bez obočí, jejichž vizáž z hlavy asi jen tak nedostanu. Míra zobrazení násilí mi vůbec nevadila, v takovémhle světě mi to připadalo naprosto přirozené. Čili můžu říct, že pět hvězdiček dávám s radostí.(20.7.2009)

  • J*A*S*M
    ***

    Bylo celkem příjemné slyšet v americkém velkofilmu jinou řeč než angličtinu, jinak mě ale Apocalypto zklamalo. Nezáživná přímočará story natáhnutá na zbytečně dlouhou stopáž, která mě zaujala pouze tou městskou epizodou, jež občas působila dojmem, že v ní Cameron našel inspiraci pro své Na'avi. Že by měl mít Gibson nějak zvýšené sebevědomí, co se jeho režijních kvalit týče, to si teda nemyslím. Genialitu jsem v Apocalyptu nepozoroval ani v náznaku.(4.8.2010)

  • - Pri scéne, kde modrým potretí väzni prechádzajú medzi tancujúcimi holohlavými ženami, je vidieť tieň techniky, pravdepodobne kamery, na tvári jedného z väzňov. Konkrétne na mužovi, ktorý mal problémy splodiť dieťa. (Wargoo)

  • - Hromady hnijících těl bez hlavy, které se ve filmu objevují, jsou nesmysl, protože archeologové nenašli z tohoto období žádné hromady kosterních pozůstatků. V 10. století, kterému odpovídá průběh obětního obřadu ve filmu, se navíc praktikoval rituální kanibalismus. Oběti pojídali zejména Aztékové. Žili v oblasti, kde se nevyskytovala velká zvířata, jenom králíci, vodní ptactvo a ryby. Rolníci chovali pouze psy a krocany. V oblasti mexického údolí, kde přebývalo velké množství lidí, panoval takový nedostatek masa, že ho směla konzumovat pouze šlechta. Právě proto ostatní lidé pojídali těla obětí. Nalezené kosterní pozůstatky přesto naznačují, že většina populace trpěla dlouhodobou podvýživou kvůli nedostatku živočišných bílkovin. Rovněž je velmi obtížné představit si, že by někdo dobrovolně zakládal taková obří ohniska infekčních nemocí. (Wences)

  • - Žába, kterou hlavní postava využije k získání jedu do šipek, pochází z čeledi pralesničkovitých, také jinak nazývaných šípových žab. Jméno je odvozeno právě z onoho potírání toxinu na hroty šípů. 1 mg jedu dokáže zabít 10-20 osob, pokud se dostane do krve. (Linkyc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace