poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Režie:

Mel Gibson

Scénář:

Mel Gibson

Kamera:

Dean Semler

Hudba:

James Horner

Producenti:

Mel Gibson, Bruce Davey

Střih:

John Wright

Scénografie:

Thomas E. Sanders

Kostýmy:

Mayes C. Rubeo
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    I kdyby Gibsonovo Apocalypto nemělo žádný hlubší myšlenkový obsah, byl by to stále dechberoucím bravurně natočeným experimentálním (pseudo)historickým snímkem, při kterém se, i při jeho dlouhé stopáži, nedá usnout a ani chvilku se nenudíte. Ale Apocalypto přece hlubší význam má a dokonce i hned několik možných přesahů interpretačních. Již úvodní citát: ,,Velké civilizace nejdou podrobit, pokud se nezačnou ničit sami od sebe.", je natolik návodový, že odkazuje k analogickým příkladům v nám známé historii - dekadence společnosti - průvodní jev úpadku všech velkých říší (známe to ze starého Říma, známe to z Evropy před první světovou válkou), je vykreslena v Gibsonově snímku více než názorně. Symbolické osazenstvo duchovní a mocenské elity na obětní mayské pyramidě, jeho znudění, odcizení, zcyničtění v tváří v tvář krvavé zábavě, která u většiny z nich vyvolává nanejvýš nudu (neuvěřitelné obtloustlé mayské vladařské dítě!) jasně dokumentuje jednu z příčin toho, že tak vyspělou civilizaci bez velkých obtíží v relativně krátkém čase doslova převálcovala maximálně stejně (ne-li méně) vyspělá civilizace naše. Další významovou rovinou filmu je Gibsonův pokus o utvoření mýtu (příznaková scéna s malou nemocnou holčičkou), nesnaží se vyprávět tak, jak jsme na to kulturně navyklí my, dnešní západní svět, ale posouvá celý příběh do roviny narační, vyprávěcí, tedy do té, v jaké asi vnímali a přemýšleli sami Mayové. Proto se akcent filmu posunuje od kontinuálního sledu historických událostí a jejich převypravování k hyperbolizovaným činům jednotlivce, k jeho hrdinským činům, bájným místům a síle bohů, zvířat a přírody... Jaguáří tlapa je hrdina z jiného světa, ze světa myšlenkového řádu původních indiánských bojovníků, proto tolik Gibsonovi vytýkaná absence historiografie či nadměrného zobrazování násilí. Pravda, Gibson je (alespoň podle jím režírovaných dvou posledních filmů) šílenec s nějakou sadistickou obsesí, ale alespoň v Apocalyptu jím exponované násilí má smysl a opodstatnění. Také nemám rád násilí (a jsem proti primitivním akčním filmům založeným pouze na jeho oslavě), ale tady to násilí hraje důležitou roli. Popisnou. Taková tehdy prostě byla doba a dnes je v naší kultuře trend co nejméně cenzurovat. Tvůrčí svoboda a svoboda názoru a slova. Jen je mi záhadou, jak se z prostoduchého představitele ještě prostodušších filmových rolí vylíhl svébytný a osobitý režisér - umělec. Mel Gibson je prostě zajímavý člověk...(28.9.2007)

  • kiddo
    **

    Ačkoli to zpočátku vypadá, že tentokrát půjde Gibson tradiční cestou příběhu na pozadí obrazu doby, po úvodní půl hodině vyjde najevo, že postavy opět utřou – možná i nezáměrně, neb začátek filmu skutečně disponuje jakýms takýms náčrtem hrdinů, takže mi nezbývá než se domnívat, že Gibson se spolehnul na to, že i přesto že se jim další dvě hodiny nebude sebemíň věnovat, budu k nim já jako divák i nadále chovat nějaké emoce a nebudu je vnímat jako ploché nevýrazné figurky (což přesně se stalo a vzhledem k úvodu je to docela tristní). Vyvstává rovněž otázka, komu je Apocalypto určeno, neb na rozdíl od Umučení Krista si tu nedovedu představit nějakého cílového diváka – ve filmu se každou chvíli objeví nějaká (pseudo)historická narážka, která pro někoho, kdo historii zrovna nestuduje, může působit jako obyčejná vata (schválně – kolik lidí asi chápe proroctví o „jaguářím muži“). Jelikož si nedovedu představit, že by na Apocalypto chodili historici stejně houfně jako na Umučení katolíci, vážně nemůžu přijít na to, komu je určeno, tím spíš že i samotný obsah a přirozené plynutí děje je poznamenáno snahou ukázat toho z oné kultury co nejvíc . Takhle jsou jedinými důvody, proč na to koukat, krásné baby, Jan Kraus v roli hlavního záporáka a ponaučení, že v pralese se neběhá. A jestli mi někdo doloží, že z historického hlediska onen zobrazovaný národ skutečně mohli být Mayové a nikoli Aztékové, sežeru svůj klobouk (a že by mi ho Indy záviděl).(17.7.2008)

  • mandes
    *****

    rozpočet : $40 million otvárací víkend : $14,166,000 tržby celosvetovo : /// nádherný film od ktorého som dostal to čo som chcel (až nato že som poriadne nevedel čo som od neho chcel) asi poriadnú dávku dobrodružstva a krvi čoho sa mi dostalo požehnane(a tiež možno polonahých chlapov bežiacích cez prales) hlavné bolo že ma to nenudilo ,pekná príroda ,krásná výprava,dobré masky,atmosferická hudba,charizamtický hlavný hrdina (celkovo herci alias neherci boly dobrý).a ked že sa to pravdepodobne nedrží moc reality(viz.marius) tak to jednoducho ignorujem a užívám si to len ako dobrodružný film.(10.12.2006)

  • Malarkey
    ***

    Překvapivě jsem se na film těšil, ohodnotil 3* a nejsem zklamaný. Mel Gibson to natočil opravdu dobře a i přesto, že hlavní hrdina vypadá jako Ronaldinho a Májové si (bohužel?) s hlavami nepřátel nekopali, mě film dokázal šokovat jednoznačným pohledem na svět. Začátek je sice vcelku nudný, ale později se film plně rozjede a nezastaví až do samého konce...a tak to má být. Režisér si musel dát opravdu velkou práci natočit něco tak neobvyklého, herce, obecně, byste ve filmu téměř nepotkali a domluvy občas byly na bodě mrazu a i přesto, že mu samotní potomci Májů pomáhali se scénářem se našli zlí jazykové, kteří film odepsali za přehnanost doby a chování Májů celkově jako národu velice vyspělého a inteligentního. Škoda jen toho, že premiéru samotného filmu Mel Gibson z původní přesul na jinou, v den premiéry se mu totiž stala ona osudná aféra, která prakticky změnila jeho život jak v Hollywoodu tak i soukromí. A kdyby jste nevěděli co to Apocalypto znamená: z řeckého překladu Nový Počátek (The New Beginning)(9.2.2007)

  • choze
    ****

    Příjemně brutální a krvavé, parádní filmařina. Gibson si u mě po UMUČENÍ opět napravil reputaci.(8.10.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace