poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Režie:

Mel Gibson

Kamera:

Dean Semler

Hudba:

James Horner

Producenti:

Mel Gibson, Bruce Davey

Střih:

John Wright

Scénografie:

Thomas E. Sanders

Kostýmy:

Mayes C. Rubeo
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    **

    Ačkoli to zpočátku vypadá, že tentokrát půjde Gibson tradiční cestou příběhu na pozadí obrazu doby, po úvodní půl hodině vyjde najevo, že postavy opět utřou – možná i nezáměrně, neb začátek filmu skutečně disponuje jakýms takýms náčrtem hrdinů, takže mi nezbývá než se domnívat, že Gibson se spolehnul na to, že i přesto že se jim další dvě hodiny nebude sebemíň věnovat, budu k nim já jako divák i nadále chovat nějaké emoce a nebudu je vnímat jako ploché nevýrazné figurky (což přesně se stalo a vzhledem k úvodu je to docela tristní). Vyvstává rovněž otázka, komu je Apocalypto určeno, neb na rozdíl od Umučení Krista si tu nedovedu představit nějakého cílového diváka – ve filmu se každou chvíli objeví nějaká (pseudo)historická narážka, která pro někoho, kdo historii zrovna nestuduje, může působit jako obyčejná vata (schválně – kolik lidí asi chápe proroctví o „jaguářím muži“). Jelikož si nedovedu představit, že by na Apocalypto chodili historici stejně houfně jako na Umučení katolíci, vážně nemůžu přijít na to, komu je určeno, tím spíš že i samotný obsah a přirozené plynutí děje je poznamenáno snahou ukázat toho z oné kultury co nejvíc . Takhle jsou jedinými důvody, proč na to koukat, krásné baby, Jan Kraus v roli hlavního záporáka a ponaučení, že v pralese se neběhá. A jestli mi někdo doloží, že z historického hlediska onen zobrazovaný národ skutečně mohli být Mayové a nikoli Aztékové, sežeru svůj klobouk (a že by mi ho Indy záviděl).(17.7.2008)

  • AngelAngie
    *****

    První polovina byla opravdu slabá, ale ta druhá mě dostala... Těžko si vysvětluji, že převládá nízké hodnocení, těžko si představuji, jak by ti, jenž tak hodnitili chtěli, aby film ve výsledku vypadal...(19.1.2007)

  • Shit
    ****

    Apocalypto pro mě určitě neni zklamáním, protože po všch těch kritikách sem trochu poupravil svoje původně hodně nadšený očekávání. Nicméně je pravda, že nedostaků to má celkem dost. Hned ze začátku mě trošku zaskočila, taková divná kamera, ani to nedokážu popsat, ale přišla mi skoro až trošku dokumentární, Gibson tim chtěl asi navodit větší realističnost stejně jako to udělal s mayským jazykem, ale ta kamere mi vůbec nesedla, naštěstí se to během filmu vylepší a na konci to už působí jen jako film, což se mi líbilo víc, ale s tou počáteční snahou se to moc neslučovalo. Ovšem výběr herců je téměr dokonalej, všichni do jednoho jsou neznámý a přitom všichni naprosto realistický a skvěle hrající. Co se týká příběhu, tak samozřejmě byla na něm opět dost patrná snaha o realističnost, ale stejně jako se poupravila kamera, tak se příběh nakonec víc stáčel k filmu než dokumentu, přece jen utíkání s proboduntým bokem skrz na skrz sem naposled viděl u Ramba. Nicméně byl jinak celkem zábavnej, až na pár scén, který byly zbytečně protahovaná a pár drsných scén potěšilo, i když jich mohlo být mnohem víc, protože Mayové byli podle mě mnohem krutější než jak jsou tady ukazovaný. Když tenhle film vemu celkově tak to určitě žádný veledílo neni, ale zároveň to neni ani špatnej film a dávat mu špatný hodnocení jen proto, že byl kolem něj děsnej mediální humbuk by mi zrovna u tohohle filmu nepřišlo moc fér.(27.1.2007)

  • tron
    ****

    „Toto je môj prales... a ja sa nebojím.“ Zbláznili sa Mayovia alebo Gibson? „Mayské záhady“ ma fascinujú, tešil som sa a dostal som svoje. Gibson dodržal to, prečo s APOCALYPTOM vôbec začal – v prvom rade mu išlo o vzkriesenie (či skôr pripomenutie) „staromódneho“ akčného filmu. To sa mu podarilo, i vďaka nádhernej prírode, úchvatnej výprave, civilným „hercom“ a strhujúcej kamere. Nechýba úžasná flóra, „karnevalová“ atmosféra v šialene opulentnom meste, krvavé detaily (ale nič veľké, ak teda nerátam pôrod) a potešiteľné je i to, že Gibson sa od strhujúceho UMUČENIA KRISTA dosť naučil a pôsobivé scény („odprevádzanie detí“) sa zaobídu bez spomalených záberov. A čo sa týka historických nepresností... kde? Kino Považan 2007(12.5.2007)

  • Radek99
    *****

    I kdyby Gibsonovo Apocalypto nemělo žádný hlubší myšlenkový obsah, byl by to stále dechberoucím bravurně natočeným experimentálním (pseudo)historickým snímkem, při kterém se, i při jeho dlouhé stopáži, nedá usnout a ani chvilku se nenudíte. Ale Apocalypto přece hlubší význam má a dokonce i hned několik možných přesahů interpretačních. Již úvodní citát: ,,Velké civilizace nejdou podrobit, pokud se nezačnou ničit sami od sebe.", je natolik návodový, že odkazuje k analogickým příkladům v nám známé historii - dekadence společnosti - průvodní jev úpadku všech velkých říší (známe to ze starého Říma, známe to z Evropy před první světovou válkou), je vykreslena v Gibsonově snímku více než názorně. Symbolické osazenstvo duchovní a mocenské elity na obětní mayské pyramidě, jeho znudění, odcizení, zcyničtění v tváří v tvář krvavé zábavě, která u většiny z nich vyvolává nanejvýš nudu (neuvěřitelné obtloustlé mayské vladařské dítě!) jasně dokumentuje jednu z příčin toho, že tak vyspělou civilizaci bez velkých obtíží v relativně krátkém čase doslova převálcovala maximálně stejně (ne-li méně) vyspělá civilizace naše. Další významovou rovinou filmu je Gibsonův pokus o utvoření mýtu (příznaková scéna s malou nemocnou holčičkou), nesnaží se vyprávět tak, jak jsme na to kulturně navyklí my, dnešní západní svět, ale posouvá celý příběh do roviny narační, vyprávěcí, tedy do té, v jaké asi vnímali a přemýšleli sami Mayové. Proto se akcent filmu posunuje od kontinuálního sledu historických událostí a jejich převypravování k hyperbolizovaným činům jednotlivce, k jeho hrdinským činům, bájným místům a síle bohů, zvířat a přírody... Jaguáří tlapa je hrdina z jiného světa, ze světa myšlenkového řádu původních indiánských bojovníků, proto tolik Gibsonovi vytýkaná absence historiografie či nadměrného zobrazování násilí. Pravda, Gibson je (alespoň podle jím režírovaných dvou posledních filmů) šílenec s nějakou sadistickou obsesí, ale alespoň v Apocalyptu jím exponované násilí má smysl a opodstatnění. Také nemám rád násilí (a jsem proti primitivním akčním filmům založeným pouze na jeho oslavě), ale tady to násilí hraje důležitou roli. Popisnou. Taková tehdy prostě byla doba a dnes je v naší kultuře trend co nejméně cenzurovat. Tvůrčí svoboda a svoboda názoru a slova. Jen je mi záhadou, jak se z prostoduchého představitele ještě prostodušších filmových rolí vylíhl svébytný a osobitý režisér - umělec. Mel Gibson je prostě zajímavý člověk...(28.9.2007)

  • - Film vznikl ve státě Veracruz, který se nachází v Mexiku. (Specs)

  • - Ve scéně, kdy válečníci vylezou po skoku z vodopádu z řeky na břeh, jsou suší. (M.B)

  • - Podobně jako Gibsonův předcházející projekt, Umučení Krista (2004), ani Apocalypto nemá v úvodu tradiční filmové titulky a začíná se citátem. (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace