poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Režie:

Mel Gibson

Kamera:

Dean Semler

Hudba:

James Horner

Producenti:

Mel Gibson, Bruce Davey

Střih:

John Wright

Scénografie:

Thomas E. Sanders

Kostýmy:

Mayes C. Rubeo
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    ***

    Jako podobenství o konci civilizace určitě ne (mayská říše se rozpadla koneckonců o nějakejch 700 let dřív), jako dobrodružnej film říznutej dokumentací lidových obyčejů to ale docela funguje. Hlavní hrdina má sice nemístnou kliku korunovanou záchranou deus ex karaka, v rámci odsýpající akce (o ději se moc mluvit nedá) to však zas tak nevadí. Emmerich by se měl se svým 10000 BC podívat, jak takové filmy točit.(29.11.2009)

  • genetique
    *****

    Po vlažnejšom prijatí tuzemskou diváckou verejnosťou som film v kine vynechal a ľutovať to budem ešte veľmi dlho. Gibson sa pustil do ďalšieho megaprojektu, znovu historickejšieho rázu a znova má úspech. A k dokonalosti vôbec nemá ďaleko. Zložitosť príbehu je na minime, stačí len pritlačiť na tých správnych miestach a hneď od začiatku sa črtá dobrodružná nadupanosť. Herci sú sami sebou, krásne prirodzení, Mayovia sa nedajú zahrať, to asi treba mať v krvi. Realistickosť a krutosť scén vyráža dych a dej má tou reálnosťou až takmer dokumentárny nádych. Ak mám za niečo strhnúť pár percent, tak je to len za nemožnú zhodu náhod, keď počas jednej cesty za slobodou nášho hrdinu zachránia toľké náhody, akoby si to dopredu načasoval v diári. Ale inak je maximálna spokojnosť. Návrat k akémusi naturálnejšiemu akčnému filmu bol načase, teraz len nechcem vidieť, čo s oštepmi, sekerami a lukmi porobil Emmerich. Každopádne by som chcel ešte takéto čosi vidieť. No a potom je už len otázne, či chcem Gibsona viac vídavať pred, alebo za kamerou, ale asi najlepším riešením by boli filmy ako 'Braveheart'. 95%.(28.4.2008)

  • Isherwood
    ****

    Mel Gibson definitivně opustil mainstream a po odvážném našlápnutí svým náboženským opusem si sebejistě kráčí vlastní cestou filmových cest, nerespektujíce kritiku, diváka ani dolarové výdaje/příjmy. Jenže zatímco posledních pár hodin Ježíše Krista se umělo dotknout (byť jakýmkoliv způsobem) každého diváka bez rozdílu jakéhokoliv náboženského či společenského cítění, se sklonkem mayské civilizace je to trochu těžší. Prostinký příběh o cestě do pekla a zpět je postaven na pouhopouhém divákově vjemu audiovizuálních orgií, bez hlubší zpětné citové vazby. Pro to, aby šlo naplno vnímat hodinové (!) sprintování pralesem, musel by se Gibson v počáteční expozici více věnovat vztahům mezi postavami a ne jenom bezmyšlenkovitě vtipkovat o nepotenci jednoho z hrdinů. Taktéž forma s přibývajícími minutami ztratí dech. Sázka na digitální kameru nevyšla (na klasickém materiálu by se celek vyjímal mnohem lépe a filmověji) a Hornerova hudba je ke konci lehce monotónní. Přesto se nedá hovořit o nudě ani v nejmenším a jenom s povděkem kvitovat Gibsonovu snahu o to, aby se v Hollywoodu vyprávělo i trochu jinak.(6.3.2007)

  • choze
    ****

    Příjemně brutální a krvavé, parádní filmařina. Gibson si u mě po UMUČENÍ opět napravil reputaci.(8.10.2007)

  • Morien
    *****

    (1001) Po Umučení Krista jsem si nebyla jistá, jestli ještě vůbec někdy chci vidět něco, co svým umem poskvrnil modrooký mistr se svatozáří. Přesto mě ale různé vzduchoproudy osudu donesly ke skalám, ze kterých bylo na Apocalypto vidět, a já, jelikož jsem člověk neustále se vymlouvající, ale tvář neodvracející, jsem se tedy dívala. Koneckonců indiáni jsou má dlouhodobá láska vinoucí se napříč všemi možnými druhy záznamových a narativních umění, jak jsem se nedávno dočetla v chytré knize. A v tomto směru jsem byla výjimečně potěšena. Už dlouho jsem totiž postrádala nějakou pěknou indiánku v áčkové kategorii, protože z opěvovaného Posledního Mohykána jsem byla zděšená a Tanec s vlky moje představy naplnil jen z části. Jelikož nejsem odborník na historii, netroufám si odhadovat, kolik je toho ve filmu reálného a kolik ne, ale z laického úhlu pohledu můžu říct, že mě nic vyloženě nepraštilo do očí jako pitomé nebo nelogické. Trošku podivně snad působila scéna průběhu zatmění, ale protože jsem to nikdy neviděla na vlastní oči, tak opět nemůžu nic vyčítat. Výtvarnou stránkou a výpravou jsem byla unešena, stejně jako přirozenými výkony všech (ne)herců v čele s proklatě charismatickým a přitažlivým hlavním hrdinou. Na Rudym Youngbloodovi je sice oproti ostatním představitelům indiánů vidět, že čistokrevný "Native American" to není, nicméně když se budu chvíli kochat jeho schopností promlouvat očima, tak to hravě zapomenu. Jakéhosi gibsonovského kázání o smyslu rodiny a vnitřní cti se na konci stejně dočkáme, ale nepůsobilo to na mě příliš násilně ani nuceně jako v předchozích rejžových vypalovačkách. Líbilo se mi okénko o masové manipulaci, symbolizované zfanatizovanými tanečnicemi bez obočí, jejichž vizáž z hlavy asi jen tak nedostanu. Míra zobrazení násilí mi vůbec nevadila, v takovémhle světě mi to připadalo naprosto přirozené. Čili můžu říct, že pět hvězdiček dávám s radostí.(20.7.2009)

  • - Film se natáčel v té době zbrusu novou digitální kamerou Genesis, která byla již použita při práci na snímku Superman se vrací (2006), kde ale trpěla ještě řadou nedostatků. Tvůrci Apocalypta si ji však nemohli vynachválit. (Specs)

  • - Kvůli velkým dešťům při natáčení v Mexiku se musela premiéra odložit o 4 měsíce. (fannah)

  • - Mayští lingvisté se upřímně radují z toho, že v Apocalyptu zaznívá indiánský dialekt Yucatec. "Jsme vděční, že někdo obrací pozornost celého světa k naší kultuře. Je to skvělá šance, jak řeč Mayů vrátit zpět do běžného života," říká profesorka Hilaria Maas z Yukatanské univerzity. (Pumiiix)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace