Reklama

Reklama

Bílé dlaně

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Málokdo si uvědomuje, kolik dřiny, odříkání, utrpení a bolesti je skryto za ladnými pohyby a zdánlivě samozřejmými cviky špičkových gymnastů. Za tuto dokonalost se ale často draze platí…Gymnasta Uldi přijíždí do Kanady, aby zde trénoval mladé gymnastické talenty. Neuvede se však v nejlepším světle. Stále v něm totiž vězí cosi z minulosti. Pronásledují ho staré bolesti a traumata z dětství, kdy jako kluk musel podstupovat každodenní tréninkovou bolest, tvrdý vojenský dril a trenérovy urážky a bití. Trenér, ale i rodiče v něm viděli jen budoucího šampiona a mistra světa, ne citlivého kluka na hranici dospívání. Uldiho náhlá vzpoura má však tragické následky… Film je kombinací autobiografických prvků a životní zkušenosti režisérova bratra Zoltána Miklóse Hajdua, který zároveň ztvárnil hlavní postavu. Režisér Hajdu si klade otázky, jakou skutečnou cenu platí sportovci za své vrcholové výkony a jaký by měl být vztah mezi sportovcem a trenérem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (29)

emma53 

všechny recenze uživatele

Velká spokojenost. Celkem nenápadný snímek mezi tím obrovským množstvím sportovních filmů a přesto se mně moc líbil svou režií, scénářem a hlavně silnými emocemi, které mě po celou dobu neopustily. Na konci jsem tu sportovní křídu na ruce potřebovala taky. Prolínání časových rovin nebylo vůbec rušivé, spíš naopak a hlavně v závěru přispělo k většímu napětí. Příběh o Uldim, kterému se za celou dobu jeho mládí neobjevil snad jediný úsměv na tváři a o jeho rodičích, kteří v něm viděli hlavně budoucího šampiona a kteří si toho snad ani nevšimli. Já bych měla sto chutí poslat je párkrát na tréning s trenérem, který ho nejen urážel, ale ubližoval mu i tělesně. Hojivé masti, obvazy, slzy bolesti a je toho určitě ještě daleko víc, co musí člověk podstoupit, aby mohl být, tak jak jsme to viděli i tady, velmi dobrým gymnastou. Ta cena je mnohdy opravdu moc vysoká. Kvalita celého snímku je určitě ovlivněna zkušenostmi a částečnou autobiografií Zoltána Hajdy, který si potažmo i tu roli zahrál. Výborný film. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, během sledování výcviku dětských gymnastů pod vedením cynického "krotitele" z dob socialismu 80. let mi nejednu chvíli bylo hodně úzko. Vytvořil jsem si k onomu trénerovi, jen co se zjevil, negativní postoj (každá další scéna, pokud zrovna účinkoval, ho jen zvyšovala, viz. jeho náhlou změnu chování, když se přišli podívat na své děti jejich rodiče), přesto moje zaujetí ve film neskončilo. Film mne zanedlho překvapil s překlopením do jiné situace v současnosti, která mi náhle dávala znát jiný rozměr tvrdé "totalitní" drezúry. Stali by se z alespoň těch chlapců i v případě jiného přístupu a jiné doby stejně špičkoví gymnasti? Už jen pouhou konfrontací starého a nového příběhu z toho samého prostředí zde zůstává mezi řádky toho řečeno tolik zajímavého. A samotný názor tvůrci přenechali divákovi, což se mi hodně líbí. Kriticky otevřené DLANĚ dávají opětovně vzpomenout, jak silně nevyužitý zůstal slibný potenciál tematicky obdobný český počin Zlatý podraz s povrchním odvyprávěním schematicky laděného příběhu. Co jsem ovšem příliš nepobral, byl samontý závěr s jakýmsi gymnastickým baletem na lanech a moderní hudbou k tomu. 85% (viděno v rámci "Challenge Tour 2020" – 30 dnů se světovou kinematografií) ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí gymnastika filmové řeči, která s naprosto úsporným reperotárem pohybů dokáže vykroužit nesmírně precizní sestavy. Synergie zdánlivě neslučitelných atmosfér, dvacet let života obsažených v několika málomluvných časových a prostorových rovinách. Dopad na obě nohy. Bez výšlapu. Způsob, jakým Hajdu obsáhne normalizaci v několika polodetailech prosím povinně vyučovat. Možná se pak najdou krom Václava Kadrnky i další čeští tvůrci, kteří pochopí, že často pohled na obrubník řekne víc než křiklavé retro panoptikum s komiky v lacláčích. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Vzpomináte ještě na originální sportovní soutěž přejídání z maďarské TAXIDERMIE? Nápaditá a zábavná, oproti ní se může zdát taktéž maďarský film o gymnastice (ani ne tak o gymnastech, ale opravdu gymnastice) jako nezábavný "underdog" film. Ale Bílé dlaně, jak zní oficiální překlad filmu, pod kterým byl Fehér tenyér uváděn na Mezinárodním festivale pro děti a mládež ve Zlíně, je ve všech ohledech geniální. Nevěřitelně pomalé plynutí času, na které se musi divák naladit, jinak se unudi k smrti, skvěle rytmizované sekvence a naprosto famózní střih, který zprostředkovává divákům pocity hlavního hrdiny - jedno v kterém věku. Nejlepší ale Bílé dlaně jsou, když všechna klišé a schémata sportovních filmů zpracovávají nekřečovitě, inteligentně a uvěřitelně, že jako klišé a schémata nevyzní. A pak je tu to neuvěřitelně důmyslné vypávění, v nichž flashbacky sloužící k motivaci se ukážou jako sen či vize a neustále se scény ve filmu uvádějí do jiných a jiných souvislostí., aniž by to vyznívalo jakkoliv uměle, i když film s uměleckostí koketuje. Geniální a opětovné potvrzení toho, že v Maďarsku se v součatnosti točí naprosto vynikající filmy, z nichž by si neustále remcající čeští a slovenští tvůrci mohli vzit příklad. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Maďarsko opět potvrzuje kvalitu, kterou má a ke které se česká kinematografie nikdy nepřiblíží. Krok vedle může znamenat nesplnění snu nejen v gymnastice. Pokud máme sen a jdeme jinou cestou, k cíli nemůžeme dojít. A tvrdá škola může znamenat těžký dopad. Závěr je referenční ukázka dokonalého střihu. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (2)

  • Představitel Kylea Manjaka, vlastním jménem Kyle Shewfelt, získal zlatou olympijskou medaili v disciplíně prostná na LOH 2004 v Athénách. Film Bílé dlaně natáčel o 2 roky později, poté se coby aktivní sportovec zúčastnil dalších dvou olympiád. (klukluka)
  • Představitel filmového Kylea Kyle Shewfelt dostal filmové příjmení Manjak po své trenérce Kelly Manjak, která se mu věnovala 18 let – od jeho šesti let až do olympiády v Athénách. (klukluka)

Reklama

Reklama