Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hrdinou příběhu, který připomíná rané filmy Bressonovy a Wendersovy, je mladík Sebastien (hraje ho Georges Babluani). S vidinou, že si vydělá spoustu peněz, vstoupí do podivného světa za zavřenými dveřmi, který připomíná noční můru a kde se hraje ještě podivnější hra o život. „Často se mi vracejí vzpomínky z dětství,“ říká režisér. „Zafixované obrazy jsou jako paprsky světla protínající temnotu. Jsou vždy nejasně přítomné, ale když se pokouším znovu objevit jejich panenskou kvalitu, postrádám přitom pocit nevinnosti z dětství.“ Originální černobílý snímek ve stylu „film noir“ je pozoruhodnou výpovědí o lidech, jejich aroganci, zlobě i strachu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (89)

mandelbrot 

všechny recenze uživatele

Tak tomuhle řikám adrenalinový sport. Začátek filmu, kdy hlavní protagonista putuje za pomoci různých indicií za vidinou velkeho výdělku, je trochu pomalejší, ale drží diváka v očekávání, co se z toho vyvine. Od chvíle, kdy hrdina docestuje na kýžené místo a my se dozvíme, jakým způsobem si má ony peníze vydělat, získá film skvěle vypjatou atmosféru. Tato část je dle mého názoru nejlepší z celého filmu. A to i přesto, že děj se v tu chvíli stane dosti předvídatelný, což bohužel platí i o konci. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

13 Tzameti je skvěle natočené existenciální drama o mladém gruzínském imigrantovi, který se neuváženě vrhne do vysoké hry podsvětí, v níž hlavní cenou je nejen obrovský balík peněz. Film má hutnou atmosféru, čemuž výrazně pomáhá černobílá kamera i herecký výkon režisérova bratra. Scénář je vpodstatě jednoduchý a nevyvaruje se některých slabin, které ale lze přičíst na vrub nezkušenosti režiséra, pro něhož je Třináctka celovečerním debutem. Od okamžiku, kdy hlavní hrdina Sebastien (a s ním i divák) pochopí, do čeho to spadl, je velmi snadno předvídatelné, jak děj bude pokračovat a jak to celé skončí. Naštěstí vše vynahrazuje dramatická akce, při níž sice divák tuší, jak dopadne, ale přesto v něm hlodá červíček pochybností: "a co když ne?" Samotný závěr filmu se pak vrací k tématu přistěhovalectví, které tvoří sice nenápadnou, ale přesto velmi podstatnou složku celého snímku. Sympatická je rovněž stopáž. Víc minut by už jen rozmělnilo, co je jinak (na debut) velmi dobře smíchané. P.S.: Ten český název fakt musel vymýšlet hlupák. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Číslo 13 žije! Zatiaľ. Trinástka je pre niekoho aj šťastné číslo. Z hry, ktorá sa odrazu v pokojnom a pomalom filme objaví, som nebol až tak prekvapený, ako som mohol byť, pretože som videl upútavku. No aj tak bola hra dosť adrenalínová, a mohla byť ešte viac, keby hráčov napadlo nezostať poslušnými ovečkami a zbrane otočiť nabok, kam by sa patrilo. Ale to by bol už celkom iný film. Tento má slušné scény pri hre, ale inak nič, žiadna pridaná hodnota a to ma mrzelo. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

13 Tzameti je svojim námetom zameniteľný s ľubovoľným nadpriemerným thrillerom. Nespolieha sa však na originálnu myšlienku či objavný príbeh, ale jeho devízou, ktorú si Babluani udržiava pod kontrolou, je forma v akej ju prezentuje divákovi. Po dobu 40 minút, teda s prehľadom celú polovicu filmu výrazne pracuje so stabilným udržiavaním v napätí a len veľmi pozvoľnou distribúciou informácií, čím buduje zvláštne mystérium okolo celého filmu. Divák je tak nútený stotožniť sa s mladým a neskúseným hlavným hrdinom (ktorého rozhodne nie je možné považovať za fyzicky či psychicky silného), držaným v absolútnej nevedomosti a komunikácia režiséra s ním je preto zásadným činiteľom. Hneď na začiatku druhej polovice sa všetko vyjasní, ale napriek jasnému a nevyhnutnému koncu napätie stále nepoľavuje a skupinové scény v miestnosti "za zavretými dverami" sú silné a atmosférické. Čiernobiela prispieva k úžasne jednoduchému komornému prevedeniu do filmu a núka sa tak ako výsledný dojem zopakovať staré známe "v jednoduchosti je krása". 80% ()

Defaultovna 

všechny recenze uživatele

Počas celého filmu vo mne prevládal zvláštny znepokojujúci pocit, ktorý mi nedal poriadne dýchať. Atmosféra je skvele podčiarknutá čierno-bielou kamerou a hudbou, či skôr zvukmi, tvoriacimi podmaz. Trochu mi prekáža slovenský názov, keď som na tento film išla v roku 2006 ja, film sa volal Trinástka, alebo tak nejako podobne. Preto som skutočnosť, že ústredným motívom bude ruská ruleta ako "ľahký a najmä zaručený spôsob rýchleho zárobku" vnímala ako prekvapivý zvrat v deji. Scény z "centra diania" boli neuveriteľne napínavé, miestami až desivé. Svoj účel však splnili - niečo také ako nuda mi naozaj počas celej stopáže nehrozili. 9/10 ()

Galerie (22)

Reklama

Reklama