Režie:
Denzel WashingtonScénář:
Robert EiseleKamera:
Philippe RousselotHrají:
Denzel Washington, Nate Parker, Jurnee Smollett, Denzel Whitaker, Jermaine Williams, Forest Whitaker, Gina Ravera, John Heard, Kimberly Elise (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Farmer mladší popsal texaský Marshall jako "poslední město, které kapitulovalo v občanské válce". Sídlí zde škola Wiley College, ve které profesor Melvin Toslon (v podání dvojnásobného držitele Oscara Denzela Washingtona) vede debatní kroužek během jeho úspěšné sezóny v roce 1936. Jedná se prakticky o první spolek v Americe, ve kterém spolu debatují bílí a černošští studenti. Jejich úspěchy vyústí až v pozvání na národní šampionát na Harvardově univerzitě. Pro čtyřčlenný tým, kde je mimojiné i studentka a velice mladý James Farmer, je připravena zkouška ohněm v podobě debatních témat, jako jsou Jim Crow, sexismus, lynčování davu, zatýkání a výtržnosti, milostné aféry, žárlivost a posluchači státního rozhlasu. (Filmbox)
(více)Videa (1)
Recenze (127)
Výborný náhled do americké historie v režii Denzela Washingtona. Ten si jednou zase zkusil režii a prokázal, že mu to jde za kamerou minimálně stejně dobře jako před ní. Slušně to odsýpá, atmosférá 40. let je výborná a herci jsou většinou výborní, i když u těch mladších herců by se ještě našli určité rezervy. Celkově ale velká spokojenost a doufám, že se Denzel od režie neodvrátí a brzy natočí další zajímavý film. ()
Tohle mě dostalo... Hlavně vynikající prací odvedenou Washingtonem jako režisérem... Skvělou úroveň jeho herectví od něj už čeká každý, ale za kamerou tu odvedl ještě lepší práci... Nadchnul mě jeho přístup k emocionálně silným scénám a vynechání trapné (a jediné) prohry jeho debatního týmu (především pak Whitakera Juniora)... Dvě hodiny uběhnou až moc rychle a přesto, že člověk dopředu ví jak vše dopadne, neodtrhne oči... 90% ()
Remeselne veľmi schopne nakrútený film s príjemnými - prirodzenými výkonmi od hercov. Vadili mi však viaceré patetické pasáže, ktoré sa nezaobišli bez preháňania, pátosu a prvoplánovosti. Čo mi však na druhej strane nevadilo, že aj hepyjend z ktorého iných isto pichá v zadku, u mňa dosť dobre zafungoval a potešil. Som rád, že som si podebatil s týmto filmom. 70% ()
Washington coby režisér docela obstál, a to snad zejména díky tomu, že jeho film se ani v nejmenším nesnaží vybočit ze zavedených postupů. Je to tuctový, hezký film o hezkých lidech bojujících proti nespravedlnosti. --- Mě tyhle filmy o diskriminaci černochů často vybízejí ke srovnání s bolševickým režimem, který jsem zažil. Slovo "totalitní" je zřejmě důležité; v Americe diskriminace existovala a byla sprostá, jenže Amerika nebyla totalitní, takže všechny ty bariéry byly jaksi děravé. U nás nebylo možné byť na periferii provozovat činnost, která úplně neladila s vládnoucí ideologií, v Americe člověk narážel na odpor, ale nějaké cestičky přecejen existovaly. --- Tenhle rozdíl se mně týkal velmi osobně, protože já jsem coby mládenec vnímal život v komunismu jako naprosto bezvýchodný a jedinou volbou pro mě byla emigrace. Kdybych měl ty šance jako měli oni černoši, určitě bych bojoval... Celkem mě mrzí, jak rychle tyhle historické zkušenosti z paměti nejen mladých lidí vyprchávají. Zase už by rádi stát, který všechny díry utěsní a zajistí všem bez výjimky jakési jistoty. Ukazuje se, že dáte-li otrokům demokratická práva, zvolí si otroctví. Ostatně i mezi americkými černochy někdejší étos boje za svobodu zdegeneroval v nárok na sociální dávky. ()
O tom, ako to niekedy s tou americkou demokraciou a sociálnou rovnoprávnosťou vypadalo a tiež o tom, že za určitých okolností, úsilí a trpezlivosti, je možné preraziť aj v krajne nepriateľskom prostredí. Len musí byť viera a hlavne nemôže chýbať ľudskosť na oboch stranách. Povzbudivé, rozumné a v závere aj pekne hrejivé. 75/100 ()
Galerie (11)
Zajímavosti (12)
- Film sa zvyčajne stretol s pozitívnymi recenziami, avšak v Detroit Free Press napísali, že film je natočený účelovo s ohľadom na možné ceny: „Seriózni filmoví diváci, najmä tí, ktorých priťahuje agresívna oscarová kampaň, pravdepodobne zistia, že balík bude nádherne zabalený, ale intelektuálne prázdny.“ (Arsenal83)
- Denzel Whitaker, ktorý hrá syna Foresta Whitakera, nie je príbuzný s ním ani s Denzelom Washingtonom. Bol však pomenovaný po Denzelovi Washingtonovi. (Arsenal83)
- Piesne pre soundtrack k filmu osobne vybral Denzel Washington z viac ako 1000 piesní. Ide kompletne o prerábky tradičných bluesových a gospelových piesní z 20. a 30. rokov 20. storočia. (Arsenal83)
Reklama